1000 km 8 üléssel norvég módra

Először és utoljára 2019-ben hallottunk a Fresco Motors-ról, aki Jacque Fresco-ról az amerikai autodidakta építészmérnökről kapta a nevét. A nagy hatású feltaláló és futurista nevével fémjelzett startup első dobását a Tesla Model S ellen indította volna Fresco Reverie néven és 2021-re ígérték a tényleges piacra dobást. Aztán valamiért felszívódtak.

Az ígéret szép szó…

A Reverie nem titkoltan a Tesla ellen indult volna a piacon. A bemutatott koncepció egy 4,81 méter hosszú, 2,23 méter széles és mindössze 1,41 méter magas, sportos szedán volt, 2,75 méteres tengelytávval. Utóbbi egyébként annyira nem is számítana ma már túl nagynak, főleg ebben a szegmensben. A végsebességet 300 km/h-ra tervezték és 2 mp-es gyorsulást ígértek 0-ról 100 km/h-ra. A hatótávról viszont nem nyilatkoztak, csak annyit, hogy hosszú lesz.

Fresco Reverie

…csak nem tartották be

A hatótáv végül nem, csak a várakozás lett hosszú. Úgy néz ki, hogy a Reverie projektből mégsem lesz semmi. Viszont a vállalat nem tűnt el teljesen. A napokban lerántotta a leplet egy teljesen új formatervről, aminek állítólagos hatótávja eléri majd az 1000 km-t egyetlen töltéssel.

Fresco XL

A Fresco XL névre keresztelt jármű egy impozáns méretű családi crossover, ami 8 személy szállítására lesz alkalmas. Ezzel már nem a Tesla Model S lesz a célpont, hanem az X, vagy az Y. Több különlegessége is van. Az egyik, hogy az egymás tetején elhelyezett, gyakorlatilag duplázott akkumulátorcsomag strukturális szerkezeti eleme lesz az autónak. A  másik, hogy az összes ülést lehajthatóvá teszik, így belül egy hatalmas teret lehet majd kialakítani és akár lakókocsiként is használható lesz az autó. Hogy pontosan hogyan, az még rejtély, mert a belsőről egyelőre még nem közölt képeket, sőt terveket sem a vállalat.

Bár a tényleges autót nem, csak egy 3D formatervet mutattak egy videóban, mégis előrébb tartanak, mint az előző koncepcióval, hiszen megkezdték az előrendelések felvételét. A foglaláshoz a Fresco 1000 EUR-t kér, a végleges ár pedig valahol 100.000 EUR körül várható, ami nagyjából 35,5 millió forint a jelenlegi árfolyamon.

Azt nem árulták el, hogy mekkora az 1000 km hatótávot biztosító duplázott akkupakk mérete, de azt igen, hogy az autó V2L (veichle to load) funkcióval is rendelkezik majd. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátorban tárolt energiával elláthatunk külső eszközöket, vagy tölthetünk másik elektromos autót. A crossovert alapból két motorral (tengelyenként egy-egy) tervezik és azt ígérik, hogy a legzordabb téli körülmények között, így Norvégiában is kompromisszumok nélkül használható lesz.

A formaterv csak egy dolog

Ami a dizájnt illeti az autó egy kivilágított és felpumpált Apple Magic Mouse-ra emlékeztet. Azon lehet vitatkozni, hogy szép-e, vagy sem, de az biztos, hogy a megadott adatok érdekessé teszik. Ugyanakkor amíg nem mutatják be a belsőt, nincs konkrét, fogható koncepcióautó, addig biztosak lehetünk abban, hogy a norvég startup előtt még elképesztően hosszú út áll.

Habár ez a második próbálkozás már hihetőbbnek tűnik, amíg nem jelentik be mikor, hol és hogyan fogják gyártani, vagy neveznek meg néhány hiteles beszállító partnert, akik segítenek a koncepció megvalósításában, addig talán ér fenntartásokkal kezelni ezt a projektet. Különösen annak fényében, hogy a LinkedIn profiljuk alapján jelenleg mindössze 6 embert foglalkoztatnak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.