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
auto
2024. 04. 26. péntek

Olcsóbb lehet az autópálya használat a villanyautóknak

egyéb

Az Európai Parlament elfogadta az egy napos autópálya-matricák bevezetésének kötelezettségét. További újdonság „a szennyező fizet” elv alkalmazása, ami azt jelenti, hogy az útdíj ára attól is függ majd, hogy az autó mennyire környezetbarát.

Az új szabályozás célja a transzeurópai közlekedési (TEN-T) hálózatot használó autóbuszok, kisteherautók és személygépkocsik kiszabható díjak meghatározása. Az EU tagállamoknak természetesen nem lesz kötelező díjat szedni az úthasználatért, ha azonban díjkötelessé teszik az utakat, be kell tartaniuk az uniós szabályokat.

Az egyik fontos módosítás, hogy az útdíjfizetés ne idő alapon, hanem távolság- vagy ténylegesen megtett kilométer alapján történjen, hogy jobban tükrözze a szennyező fizet és a felhasználó fizet elveket.

A változtatással egy régi problémára is igyekeznek megoldást találni. Az autósok jelentős része csupán egy-egy útra veszi igénybe az autópályákat, így indokolatlan, hogy számos országban 10 napra vagy akár egy teljes hónapra kénytelenek úthasználati jogosultságot vásárolni. Ezt kezelnék az uniós országokban kötelezően bevezetendő egynapos matricával, amelyre személygépkocsik esetén árplafont is előírhat az EU. A szabályozás az egyéb EU országokból érkező tranzitforgalom számára kíván tisztességes elbánást biztosítani, így elképzelhető, hogy a belföldi autósoknak nem lesz elérhető a kötelező egy napos matrica.

Az elfogadott jogszabály másik érdekessége, hogy az útdíjak mértékének meghatározásánál figyelembe kellene venni a járművek környezetszennyezését. A környezetbarátabb járművek szélesebb körű használatának ösztönzése érdekében az uniós országoknak 2026-tól eltérő útdíjakat kell megállapítaniuk a teherautók és autóbuszok CO2-kibocsátása, valamint a kisteherautók és kisbuszok környezetvédelmi besorolása alapján. A nulla vagy alacsony kibocsátású járművek díjat jelentősen mértékben csökkenteni kell.

A változások a közzétételt követően 20 nappal lépnek hatályba, a tagállamoknak két évük lesz arra, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására.

Erre érdemes odafigyelni: új autópálya-szakaszok váltak fizetőssé januártól

Címlapkép: NÚSZ Zrt.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.