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 A visszahívások a gépjárműipar velejárói, és olyan sok van belőlük, hogy szinte minden napra jut egy ilyen hír. De mennyi is az a sok, és ezek közül hányszor kellett az autót tényleg behívni a szervizbe? Senki nem lehet büszke Egy-egy autó több ezer alkatrészből áll, és bár az autógyártók igyekeznek még a járművek sorozatgyártása előtt minden hibát megtalálni, ez nem mindig sikerül. A premiert megelőzően fokozott igénybevételnek teszik ki az előszériás darabokat, tesztelik őket plusz és mínusz 50 fok között minden hőmérsékleten Kaliforniában, vagy épp Alaszkában, heves esőzést, vagy 50-60 centi magas árvizet szimulálnak és több százezer kilométert vezetnek le, mielőtt a vásárlóhoz kerül a típus. De ez sem elég. Még így is átjuthat a rostán egy tervezési, vagy gyártási hiba, mulaszthat egy beszállító, vagy selejtes lehet az alapanyag. Ha pedig utólag – akár évekkel később – sorozatos meghibásodás derül ki, akkor a kocsikat vissza kell hívni, hogy orvosolják a problémát. Természetesen nem mindegy az sem, hogy milyen súlyos a feltárt hiba. Ha az autó menetbiztonságát veszélyezteti valami, akkor záros határidőn belül az összes érintett példányt meg kell javítani. Az sem mindegy, hogy egyáltalán be kell-e rángatni az összes tulajdonost a márkaszervizbe, azaz a szó hagyományos értelmében vissza kell-e hívni az autót, vagy esetleg a gyártó egy vezeték nélküli szoftverfrissítéssel (OTA) orvosolni tudja a problémát. Utóbbi még igen ritka, de ha már szóba került, le kell szögeznünk, hogy hivatalosan a hatóságok ezt is minősíthetik visszahívásnak, még ha a javítás az éj leple alatt, a saját garázsunkban történik is. A visszahívások egyébként nagyrészt önkéntesek, de ne legyünk naivak, ez csak azt jelenti, hogy a gyártók igyekeznek elkerülni, hogy rájuk kényszerítse azt a hatóság – annak elég rossz az optikája – ezért ha elfogynak az érveik a hivatallal folytatott vitában, akkor inkább önként bevállalják a macerát és költséget. A Reuters most az elmúlt hónapok sorozatos Tesla visszahívásai kapcsán vizsgálta meg, hogy tényleg kiemelkedően sok visszahívása van-e a vállalatnak, és hogy hányszor sikerült távolról, szoftveresen orvosolni a problémát. A fenti adatok az Egyesült Államok visszahívásaira vonatkoznak, bár sokszor globálisan forgalmazott modelleket érintenek. A számok arról természetesen nem beszélnek, hogy melyik eset mennyire volt súlyos -, hogy csak a Teslánál maradjunk, az elmúlt 2 év 19 esetében volt, amikor a futómű egyik alkatrésze törhetett el a beszállító gyártási hibája okán, és volt olyan is, amikor csak egy szoftveres szolgáltatást kellett kikapcsolniuk a hatóság kérésére. A különbség óriási. Szögezzük le mindjárt azt is, hogy a hagyományos nagy gyártók rengetegféle modellt, hatalmas példányszámban helyeztek forgalomba az elmúlt 20 évben, míg a Teslának mindössze 5 típusa került sorozatgyártásba, és összesen 2,5 millió autója van forgalomban a világon. Teljesen természetes, hogy egy Ford kaliberű cégnek emiatt jóval több visszahívása lehet. Ami viszont érdekes, hogy az OTA frissítésekkel - a Tesla kivételével - alig tudnak élni a gyártók, sokszor halljuk, hogy még szoftveres hiba esetén is be kell menni a szervizbe, mert a vezeték nélküli frissítés nem fér hozzá minden vezérlőegységhez, igazából csak az infotainment rendszert tudja kezelni. És természetesen a régebbi típusokban eleve nem elérhető az OTA. Az eltérő arányra egy másik magyarázat lehet az is, hogy az elektromos autók hajtáslánca jóval kevesebb alkatrészből - pláne jóval kevesebb forgó, kopó egységből - áll, így a problémák kisebb része mechanikai. Másik érdekes részlet, hogy sem a prémium márkák, sem a tradicionálisan kiemelkedő minőségűnek és megbízhatóságúnak tartott japán és koreai márkák sem mentesek a visszahívásoktól - bár számaik határozottan jobbak, mint az amerikai gyártóké. A fenti listán nem szerepel a Mercedes-Benz, de Németországban idén év elején már elővette a sajtó a híres márkát, mivel feltűnt a Handelsblattnak, hogy két hónapon belül 16 visszahívás volt a Daimler prémium márkájánál. A lap egészen odáig ment, hogy azt mondta, komoly minőségi problémák vannak a stuttgartiaknál. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!