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
auto
2024. 04. 19. péntek

Okosabb hatótávszámítás, felhő-profil, és új FSD számítógép – izgalmas frissítést kaptak a Teslák

elektromos autó

A Tesla legújabb 2022.8.2-es szoftverfrissítése sok apró újdonságot hozott, de a legizgalmasabbak a fű alatt belepakolt fejlesztések.

Amiről beszélnek…

Legutóbb a nagy, karácsonyi frissítés kapcsán írtam részletesebben a Tesla fedélzeti szoftverének újdonságairól – azóta is érkezett pár új verzió az autómra, de nem áll szándékomban minden apróságról külön cikket írni. A mostani frissítés viszont tartogat pár érdekes változást.

Az első mindjárt a töltési idő pontosabb becslését teszi lehetővé azzal, hogy amikor egy Superchargeren, vagy egy más cég által üzemeltetett villámtöltőn lóg az autó, akkor a kiírt töltési idő figyelembe veszi az akkupakk hőmérsékletét.

Saját tesztjeink is mutatják, hogy akár 10 fokos eltérés is komoly perceket jelenthet a töltésnél.

Egy másik praktikus újítás az autó előfűtésével/hűtésével kapcsolatos. Normál esetben az autó ajtajának nyitására a távolról bekapcsolt légkondi leáll. Ebben van logika, a tervezők azzal számoltak, hogy beszállunk a kocsiba és elhajtunk – nem igazán örül ilyenkor senki, ha a kocsi továbbra is maximumon tolja a hideget, vagy a meleget. Ez a figyelmesség azonban kifejezetten idegesítő tud lenni, ha csak azért nyitottuk ki a kocsit, hogy bedobjunk, vagy kivegyünk valamit belőle, de még nem kezdjük meg utunkat.

Mostantól a légkondi az ajtó nyitása után akár 30 percig is aktív maradhat, ha akarjuk.

A következő újdonság abban segít, hogy eltüntethessük az éppen zajló telefonbeszélgetéskor megjelenő menüt a képernyőről. Alapvetően hasznos persze, hogy ez ott van, de kitakarja bizonyos részeit a navigációs üzeneteknek, ezért mostantól egy koppintással eltüntethető, ha útban van.
Végül az utolsó újdonság a cseh nyelv támogatása. Ahoj!

…és amiről nem

Na igen, a fentiek mind hasznosak és jók, de az igazán érdekes dolgok a felszín alatt történtek. Ezek nincsenek hivatalosan listázva, de a Tesla firmware-ekre specializálódott fejlesztő, @greentheonly Twitteren megosztotta, miket talált a kódban.

Az egyik ilyen egy hibajavítás: mostantól a legújabb v11-es oprendszert futtató autókban gyorsabban indul el a hátrameneti kamera. A karácsonyi frissítés után előfordult, hogy miután hátramenetbe kapcsoltunk, a kamera képe csak másodpercek múlva jelent meg – velem ez egyszer történt meg, de biztos volt akinél gyakrabban jelentkezett a hiba.

 

Az is kiderült, hogy hamarosan a telefonunkról is bekapcsolhatjuk a kutya, vagy a kemping üzemmódot, és lesz valami plusz szolgáltatás a navigációs keresés eredményei kapcsán is, de még nem tudni, hogy mi.

A kódban feltűnik a texasi gyártású Model Y SR+ is, így valószínűleg igazunk volt, és elsőnek egy új, összkerékhajtású, kis akkus változat készül majd Austinban, mégpedig valószínűleg a 4680-as cellákkal. Erről itt írtunk pár napja.

 

Green nyomozása szerint hamarosan életre kell az új Model S és X utastér radarja is, ami azon túl, hogy ügyesebben őrzi az autót amikor épp parkolunk, egy korábbi értesülés szerint olyan újításokat is elhozhat, mint az autóban felejtett kisbabára történő figyelmeztetés a telefonos applikáción keresztül.

A legérdekesebb azonban talán mégis az utolsó mondat Green posztjában. Eszerint az autó hatótáv tippelője mostantól figyelembe veszi az útvonalon mért szél adatokat, valamint a levegő sűrűségét és páratartalmát is. Elképzelhető, hogy ez jelenleg még csak Kínában aktív, de nyilván, ha sikeresen vizsgázik az újítás, mindenki más is megkapja majd. Így pontosabb lesz az autó útvonaltervezője és a tippelt, érkezéskor várható hatótáv.

Végül nem konkrétan ennek a frissítésnek a kapcsán, de a napokban Amerikában kiküldött FSD Beta 10.11 kódjában Green azt is észrevette, hogy itt már utalások vannak a HW4-re, ami az új, továbbfejlesztette mesterséges intelligencia chipre, illetve egyes jelentések szerint újfajta kamerákra és érzékelőkre utal. Ez azt jelenti, hogy hamarosan, akár hónapokon belül érkezhet a következő generációs önvezető hardver a Teslákba.

FSD HW3

A cég hivatalos álláspontja szerint a jelenlegi HW3 is megfelel majd az önvezetéshez, és az embernél egy vagy két nagyságrenddel biztonságosabb rendszer lesz ez is. Azonban későbbi fejlesztések még nagyobb számítási teljesítménye tovább növelheti a különbséget az ember és a gép között, utóbbi javára.

Hozzánk is jönnek a radar nélküli Teslák

Címlapkép: The 8-bit Guy, YouTube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.