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
auto

3,3 milliárd dollár nyereség a Teslánál, de ez most senkit nem érdekel

üzlet
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

Ahogy arról már a hónap elején beszámoltunk, a Tesla még soha nem adott el annyi autót egy negyedév alatt, mint 2022 első három hónapjában. A frissen megjelent pénzügyi beszámoló alapján most már azt is tudjuk, hogy a nyereség is rekord, 3,318 milliárd dollár lett, azonban ez most senkit nem érdekelt túlzottan.

Mindenki arra volt kíváncsi, mennyire lesz nagy a pofon a Q2-ben, amit Sanghaj leállása okozott.

Tizenegyedik

Az elmúlt három hónap sorban a tizenegyedik nyereséges negyedév volt az autógyártónál, ráadásul a profitot most már nem milliókban, hanem milliárdokban mérik.

A vállalat összesen 310.048 autót adott el január 1. és március 31. között. Európában ebből egy hajszállal kevesebb, mint 60 ezer fogyott, ami a jelenlegi ismereteink szerint valószínűleg a VW csoport elé, az első helyre katapultálta a céget kontinensünkön is - hivatalos toplista később várható.

A vállalat cash flow és készpénztartalék tekintetében is jól áll, bár utóbbi pár millióval csökkent, mivel a negyedéves jelentés szerint az autók lízingfinanszírozásának hitelállományán kívül

a Tesla gyakorlatilag visszafizette a teljes adósságát, kevesebb mint 100 millió dollárral tartozik a bankoknak, míg saját készpénzállománya 17,5 milliárd felett van.

Mi lesz a második negyedévvel?

Az igazi kérdés természetesen az, mi lesz a második negyedéves eredményekkel annak fényében, hogy a sanghaji gyár - amely a kínai és európai piac fő ellátója - áprilisban három hétig zárva volt, és még nagyjából egy hónapig nem termel teljes gőzzel. A kínai COVID helyzet kapcsán eszközölt lezárásokról legutóbb itt írtunk:

Pattanásig feszült a húr, lassan, de újraindul Sanghaj

A vállalat általában szűkszavú az eladási és pénzügyi jóslatok tekintetében, így a hivatalos idei cél az 50% feletti növekedés, ennél közelebbit most már évek óta nem mondanak. Tekintve, hogy az első negyedév 68%-os pluszt hozott az eladásokban 2021-hez képest, még van tartaléka a cégnek és beleférhet egy gyengébb Q2 is, de ez inkább csak az elmélet, a gyakorlatban a piac nehezen tolerálja az átmeneti hullámvölgyeket.

Austinnal kapcsolatban annyi új információt kaptunk, hogy - ahogyan tudjuk - megkezdődött a 4680-as cellákkal és strukturális akkupakkal szerelt változatok gyártása, azonban a vállalat azt tervezi, hogy az idei év folyamán a gyár képes lesz 2170-es, hagyományos pakkal szerelt autók előállítására is. Ez megerősíti azt, amit korábban is mondtak, hogy a 2170-esek maradnak még egy ideig, párhuzamosan készülnek az új aksikkal, de azt nem tudtuk, hogy a Giga Texas is gyárt majd ezekkel szerelt kocsikat.

Sanghaj volt persze a lényeg, de a jelentés írott változatában a vállalat nem jelölt meg konkrétumokat, csak arról beszéltek, amit már eddig is tudtunk, hogy a COVID miatt mind a gyár, mind az ellátási lánc leállni kényszerült, és bár már újraindultak, még „figyelemmel kísérik a helyzetet”. Nagy kérdés, hogy a szokásos konferenciahíváson, ahol erről biztosan faggatják majd még őket, megtudunk-e majd valami bíztatót. Ha nem, és a részvény a rekord nyereség ellenére a mai piacnyitás után esik, akkor az ezért lesz.

Végül Berlinről is esett pár szó a jelentésben, de itt is inkább az ismert infókat erősítették meg: jelenleg hagyományos, nem strukturális, 2170-es cellákkal készülnek itt az autók, de a Giga Texashoz hasonlóan itt is készülnek majd 4680-as kocsik is.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás