A Teslák legújabb, 2022.20-as jelzésű szoftverfrissítése a napokban érkezett meg az első autókra – európai telepítésről még nem tudunk, de ahogy ez ilyenkor szokásos, valószínűleg pár nap, vagy pár hét késéssel hozzánk is megérkezik az újdonság.
Szorosra
A modern autók egyik jól eldugott biztonsági berendezése a biztonsági öv feszítője, avagy annak kicsit pontosabb angol elnevezése alapján előfeszítője. Az autók három pontos öve szorosan együttműködik az üléssel és a légzsákokkal, igazán akkor hatásos a védelem, ha ezek a rendszerek mind jól működnek.
A jól nem csak azt jelenti, hogy nincs műszaki hiba, hanem azt is, hogy megfelelően használjuk ezeket. Például ugye magunk előtt, nem pedig magunk mögött csatoljuk be a biztonsági övet, és azt a vállunknál, nem pedig a nyakunknál, vagy a karunk alatt vezetjük át.
Egy jól megtervezett rendszerben az öv benne tart minket az ütközésre tervezett ülésben, amely a megfelelő helyen támasztja alá a nyakunkat. Minél szorosabban a székhez vagyunk szorítva, annál biztosabb, hogy nem csúszunk le az ülésben, illetve nem sérül meg a nyakcsigolyánk. Csakhogy egy ülésbe kötözve senki nem szeret utazni, ezért alapesetben a biztonsági öv viszonylag laza, és csak rántásra akad meg, hogy ne zuhanjunk előre.
Itt lépnek működésbe az övfeszítők, amelyek ha az autó különböző szenzorai alapján azt érzékelik, hogy a kocsi rendkívüli erővel lassul, akkor egy robbanótöltettel azonnal szorosra húzzák az övet, hogy lehetőleg ne mozduljunk el az ülésben. A Toyota animációja remekül megmutatja, hogyan működik a rendszer.
A Tesla legújabb fejlesztése most ennek hatékonyságát, reakcióidejét javítja. A vállalat ugyanis az autó kameráinak és vezetéstámogató rendszere számítógépének segítségével a videókép alapján felismeri a közelgő ütközést, és aktiválja az övfeszítőt.
A Tesla szerint nem csak hamarabb léphet így működésbe az életmentő eszköz, de a frontális ütközések szélesebb körét tudja már előre felismerni, mint a hagyományos megoldások.
Bónusz
Egyesek szerint a következő szolgáltatás is bizonyos értelemben biztonsági fejlesztés, mivel a zöldre váltó lámpánál „bealvó” sofőrök sok közúti erőszak kiváltó okai. A sorban hátrébb lévő, a zöld jelzésről miattunk lemaradó autóstársnál ugyanis könnyen elpattanhat a cérna, és utánuk eredve mondjuk büntetőfékezéssel vehet elégtételt.
Hogy ez biztonsági, vagy inkább kényelmi szolgáltatás-e, az jó kérdés, mindenestre hasznos, hogy mostantól minden Tesla hangjelzéssel fogja figyelmeztetni a sofőrt a zöld jelzésre. (Ez természetesen kikapcsolható, ha valakit zavar).
Ehhez állítólag eddig az Enhanced Autopilot, vagy FSD csomagok kellettek, de a 2022.20 minden autóra kiterjeszti a szolgáltatást.