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
auto

A magyar autópiac is megszenvedi a háborút

egyéb
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

2022 második negyedévében tovább lassult új gépjárművek forgalomba helyezésének üteme Magyarországon, melyben a még napjainkban is tartó, de az ukrajnai háború által felerősített chiphiány, egyéb alkatrészek akadozó és késő szállításai, az autógyártás drágulása, az elszálló európai energia- és üzemanyagárak, valamint a forint gyengülése által okozott listaár-emelkedés is nagy mértékben közrejátszik – számolt be róla a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a Datahouse Kft. adatai alapján.

Az év első hat hónapja alatt összesen 57.411 új személygépjármű került forgalomba hazánkban, ami 7405 darabbal kevesebb, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában. Ez 11,4 százalékos visszaesést jelent 2021-hez képest. A helyzet most majdnem annyira rossz, mint amikor elérte Európát a koronavírus-járvány, ugyanis az első félévben mindössze 3,1 százalékkal került több autó az utakra, mint 2020 első félévében, a lezárások ideje alatt. A kishaszonjárművek piaca még ennél is komolyabb csapást kapott, ezekből 9302 darabot regisztráltak eddig idén, ami 23,9%-kal kevesebb, mint tavaly.

Ami a meghajtás típusát illeti, továbbra is a benzines autók túlsúlya figyelhető meg a dízelautók népszerűségének csökkenése mellett, de 2265 darab tisztán elektromos újautót, és 2436 plug-in hibridet is forgalomba helyeztek. A villanyautók esetében ez 84,6%-os növekedést jelent a 2021-es év ugyanezen időszakával összehasonlítva, a konnektorról tölthető hibridek regisztrációja pedig 19,1%-kal emelkedett. Az MGE kiemeli, hogy figyelemreméltó, ami az elektromos autókkal történik, hiszen úgy vesznek belőlük egyre többet az emberek, hogy már nem elérhető hozzájuk állami támogatás.

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

Akadnak azonban olyan járműszegmensek, ahol nem zuhantak be a regisztrációk, sőt, meglehetősen jelentős növekedés volt tapasztalható. A nagyhaszonjárművek például 27,2%-ot tudtak nőni, a motorkerékpárok pedig folytatták a tavalyi növekedési trendjüket, és 14,6 százalékkal szárnyalták túl a 2021. első féléves regisztrációt.

A használtautó-piacon mérsékelt, 9,8%-os növekedés történt az előző évhez képest, összesen 68.965 személyautó és 6196 kishaszongépjármű érkezett hazánkba külföldről.

Az MGE szerint a gépjárműgyártás és gépjárműpiac az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát éli át, amely a következő félévben sem ígér számottevő javulást – az ügyfeleknek hosszú szállítási idővel, folyamatosan változó felszereltségekkel és növekvő árral kell számolniuk. A szervezet előrejelzése 125.000 új személyautóról szól az idei évre, amelyből 5250 tisztán elektromos, 6250 plug-in hibrid, a legnagyobb részt pedig a normál hibridek teszik ki 63.500 darabbal a most tapasztalható magas növekedési ütemre alapozva.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás