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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

Van az a városi legenda, hogy néhány hatalmas áruszállító hajó sokkal többet szennyez, mint az öreg kontinensen futó autók egy év alatt. Tény, hogy a teljes klímatortából a globális közlekedés kb. 16%-ot tesz ki, amiben minden benne van. Áru- és személyszállítás (közúti és légi egyaránt), teherszállítás földön, vízen, levegőben, sport célú repülés és hajózás, motorozás, minden. Ennek az egyébként valóban nem kis szeletnek a Carbon Ecological Footprint Calculators szerint közel a felét adják a személygépjárművek, így jogos, hogy a közlekedés ezen formáját akarja az emberiség első körben zöldíteni, ugyanakkor az is dicséretes, hogy az egyébként feleslegesen környezetszennyező, ám a globális működés szempontjából mégis fontos légiközlekedés is minél hamarabb karbonsemlegessé váljon.

A globális közlekedés széndioxid kibocsátási lábnyoma. Forrás: https://8billiontrees.com/

Így válhat valósággá az óceánokat átszelni képes elektromos konténerhajó

Ez lehet a repülés Tesla Model-S-e

A Boom Supersonic amerikai startup néhány napja mutatta be új, elegáns utasszállító repülőgépét, amely reményeik szerint úgy forradalmasítja a repülést, hogy felére csökkenti a transzatlanti utazási időt. A repülőgép és a koncepció is erősen hajaz a Concorde-ra, aminek a kivezetésében erősen szerepet játszott, hogy brutálisan hangos és környezetszennyező volt. Persze nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az Air France 4590-es járatát teljesítő példány 2000. július 25.-én felszállás közben rázuhant egy hotelre, ami az utolsó szög volt a koncepció koporsójában, de valljuk be, a Concorde napjai enélkül a tragédia nélkül is meg voltak számlálva.

Szuperszonikus, szupergyors, szuperhangos és szuperkörnyezetszennyező volt!

A Boom Supersonic Overture nevű repülőgépe 65-80 business osztályú utas szállítására lesz képes, a mai utasszállító gépek sebességének kétszeresével. A vállalat szerint így a New York-London távolság, mindössze 3,5 óra alatt, a Los Angeles-Sydney repülőút pedig alig több mint 8 óra alatt lesz megtehető. Ebben nagyon hasonlít a Concorde-ra, abban viszont nem, hogy a vállalat szerint a repülőgép 100%-ban fenntartható üzemanyaggal fog működni, és kizárólag az óceán felett fogja átlépni az 1,7 Mach sebességet. A szárazföld felett viszont 1 Mach alatt fog repülni annak érdekében, hogy az emberek számára is elviselhető legyen a zajterhelés.

A Concorde ugyan gyönyörű formatervezésű és szupergyors repülőgép volt, de sem környezetvédelmi, sem gazdasági szempontból nem volt fenntartható! A program első napjától kezdve úgy döntöttünk, hogy a három fő tervezési alapelvünk a sebesség, a biztonság és a fenntarthatóság!

– mondta Kathy Savitt, a Boom Supersonic elnök-vezérigazgatója a Reutersnek a Farnborough-i Airshow-n.

Legyen az egész szervezet karbonsemleges

A Boom a fenntarthatóság alatt azt érti, hogy nekik és az üzemeltető partnereknek is képesnek kell lennünk arra, ahogy a repülőgépet nettó nulla szén-dioxid-kibocsátással üzemeltessék, valamint csökkentsék a Concorde-nál tapasztalt elviselhetetlen zajszintet. A vállalat számára mindezek mellett az is fontos, hogy az egész szervezet karbonsemlegessé váljon, ami a terveik szerint 2025-re fog megvalósulni.

Az Overture a világ első automatikus zajcsökkentő rendszerét használja majd, amely utánégető nélkül repül, így lényegesen csendesebb, amivel sokkal kellemesebbé teszi az utazást és a földi kiszolgálást egyaránt. A repülés élménye is más lesz: az ablakokban head-up kijelzőket az utaskabin tetején pedig a csillagok látványát kínálják majd 60.000 láb (18.288 méter) magasságban.

A vállalat 2026-ra tervezi az első tesztrepülést, ami még odébb van, ugyanakkor ahhoz már elég közeli, hogy a projektet komolyan lehessen venni. A tanúsítások megszerzésétől függően reményeik szerint 2029-ben már kereskedelmi járatokat is kínálhatnak.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.