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
auto

Van az a városi legenda, hogy néhány hatalmas áruszállító hajó sokkal többet szennyez, mint az öreg kontinensen futó autók egy év alatt. Tény, hogy a teljes klímatortából a globális közlekedés kb. 16%-ot tesz ki, amiben minden benne van. Áru- és személyszállítás (közúti és légi egyaránt), teherszállítás földön, vízen, levegőben, sport célú repülés és hajózás, motorozás, minden. Ennek az egyébként valóban nem kis szeletnek a Carbon Ecological Footprint Calculators szerint közel a felét adják a személygépjárművek, így jogos, hogy a közlekedés ezen formáját akarja az emberiség első körben zöldíteni, ugyanakkor az is dicséretes, hogy az egyébként feleslegesen környezetszennyező, ám a globális működés szempontjából mégis fontos légiközlekedés is minél hamarabb karbonsemlegessé váljon.

A globális közlekedés széndioxid kibocsátási lábnyoma. Forrás: https://8billiontrees.com/

Így válhat valósággá az óceánokat átszelni képes elektromos konténerhajó

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Ez lehet a repülés Tesla Model-S-e

A Boom Supersonic amerikai startup néhány napja mutatta be új, elegáns utasszállító repülőgépét, amely reményeik szerint úgy forradalmasítja a repülést, hogy felére csökkenti a transzatlanti utazási időt. A repülőgép és a koncepció is erősen hajaz a Concorde-ra, aminek a kivezetésében erősen szerepet játszott, hogy brutálisan hangos és környezetszennyező volt. Persze nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az Air France 4590-es járatát teljesítő példány 2000. július 25.-én felszállás közben rázuhant egy hotelre, ami az utolsó szög volt a koncepció koporsójában, de valljuk be, a Concorde napjai enélkül a tragédia nélkül is meg voltak számlálva.

Szuperszonikus, szupergyors, szuperhangos és szuperkörnyezetszennyező volt!

A Boom Supersonic Overture nevű repülőgépe 65-80 business osztályú utas szállítására lesz képes, a mai utasszállító gépek sebességének kétszeresével. A vállalat szerint így a New York-London távolság, mindössze 3,5 óra alatt, a Los Angeles-Sydney repülőút pedig alig több mint 8 óra alatt lesz megtehető. Ebben nagyon hasonlít a Concorde-ra, abban viszont nem, hogy a vállalat szerint a repülőgép 100%-ban fenntartható üzemanyaggal fog működni, és kizárólag az óceán felett fogja átlépni az 1,7 Mach sebességet. A szárazföld felett viszont 1 Mach alatt fog repülni annak érdekében, hogy az emberek számára is elviselhető legyen a zajterhelés.

A Concorde ugyan gyönyörű formatervezésű és szupergyors repülőgép volt, de sem környezetvédelmi, sem gazdasági szempontból nem volt fenntartható! A program első napjától kezdve úgy döntöttünk, hogy a három fő tervezési alapelvünk a sebesség, a biztonság és a fenntarthatóság!

– mondta Kathy Savitt, a Boom Supersonic elnök-vezérigazgatója a Reutersnek a Farnborough-i Airshow-n.

Legyen az egész szervezet karbonsemleges

A Boom a fenntarthatóság alatt azt érti, hogy nekik és az üzemeltető partnereknek is képesnek kell lennünk arra, ahogy a repülőgépet nettó nulla szén-dioxid-kibocsátással üzemeltessék, valamint csökkentsék a Concorde-nál tapasztalt elviselhetetlen zajszintet. A vállalat számára mindezek mellett az is fontos, hogy az egész szervezet karbonsemlegessé váljon, ami a terveik szerint 2025-re fog megvalósulni.

Az Overture a világ első automatikus zajcsökkentő rendszerét használja majd, amely utánégető nélkül repül, így lényegesen csendesebb, amivel sokkal kellemesebbé teszi az utazást és a földi kiszolgálást egyaránt. A repülés élménye is más lesz: az ablakokban head-up kijelzőket az utaskabin tetején pedig a csillagok látványát kínálják majd 60.000 láb (18.288 méter) magasságban.

A vállalat 2026-ra tervezi az első tesztrepülést, ami még odébb van, ugyanakkor ahhoz már elég közeli, hogy a projektet komolyan lehessen venni. A tanúsítások megszerzésétől függően reményeik szerint 2029-ben már kereskedelmi járatokat is kínálhatnak.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.