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
auto
2024. 04. 27. szombat

Így válhat valósággá az óceánokat átszelni képes elektromos konténerhajó

egyéb

Egy akkumulátoros teherhajót megtervezni jóval nagyobb kihívás, mint ugyanezt tenni egy személyautóval, a legtöbb szakember pedig egyetértene abban, hogy az óceánokat átszelni képes elektromos konténerhajó megvalósítása fizikai képtelenség. Egy hatalmas teherhajónak ugyanis olyan sok akkumulátorra lenne szüksége, ami meghaladná a saját rakodási súlyát. Egy startup ennek ellenére mégis arra készül, hogy hamarosan útjára indítsa elektromos hajóját a Csendes-Óceánon keresztül. Mi a titok nyitja? Cserélhető akkumulátorok és gyakori megállók a partmeni kikötőkben.

A Fleetzero nevű amerikai cég alapítói korábban is a hajózási szektorban dolgoztak, és már ekkor elkezdtek azon tűnődni, hogyan lehetne fenntarthatóbbá tenni a tengeri szállítást.

Az alternatív üzemanyagok nagy problémája, hogy jóval drágábbak a nehézolajnál, a hidrogén, vagy az ammónia ma még akár négyszer többe is kerülhet. Ezen felül teljesen új hajtásláncot kell beépíteni a hajókba, ami még tovább növeli a költségeket. Mindezek megnehezítik a szektor átállását az olajmentes működésére, hiszen ki szeretne többet fizetni az üzemanyagért? A Fleetzero ezzel szemben olyan alternatívát ígér, ami nem vezet a költségek megemelkedéséhez.

A nagy teherhajók 80%-a már ma is dízel-elektromos hibrid, így az átépítésük nem lenne túl bonyolult. Az egyszerűbb hajtáslánc, a nagyobb hatékonyság és az olcsó áram együttesen nyerő kombinációt kínálna, de van egy bökkenő. A 10-20 ezer konténer szállítására képes hajók esetében kivitelezhetetlen lenne a kellő hatótávot nyújtani képes elektromos hajtáslánc kialakítása az akkumulátorok alacsony energiasűrűsége miatt. Ezeket a hajókat azzal a koncepcióval tervezték, hogy egyetlen tank nehézolajjal képesek legyenek átkelni az óceánon, miközben a lehető legtöbb árut tudják szállítani. Mivel ez nem működne az elektromos hajók esetében, a Fleetzero teljesen újraformálta a tengeri áruszállítás koncepcióját.

Úgy találták, hogy a kisebb, mindössze 3-4 ezer konténer befogadására alkalmas hajók már elég hatótávolsággal rendelkezhetnek ahhoz, hogy néhány megállót közbeiktatva meg tudják tenni a Kína – Egyesült Államok távolságot. Ehhez Japán, majd Alaszka partjai mentén kell haladni, mielőtt az USA nyugati partja mentén megérkeznek Los-Angelesbe. Az akkumulátort standard konténerekben helyezik el, amelyeket egy-egy megálló során kicserélnek feltöltött példányokra. Az akkumulátor töltése tehát a kikötőben történik – lehetőleg olyankor, amikor éppen olcsó az áram – majd egy gyors csere után folytatható az út. A konténeres megoldás előnye, hogy mind a hajók, mind a kikötők ezek ki- és berakodására vannak optimalizálva.

Kép: Fleetzero

A kisebb méretű hajók előnye, hogy képesek használni a kisebb kikötőket is. Ha egy óriási konténerhajó árut akar szállítani az Államokba, akkor Los Angelesben kell kikötnie, ahol sorba kell állnia (szűk keresztmetszet a kikötői kapacitás), majd az árut kamionokra kell pakolni, és elszállítani mondjuk Oregonba. Egy kisebb hajó ezzel szemben képes kikötni a sekélyebb vizű portlandi kikötőben is, így megspórolható a drága és szennyező szárazföldi szállítás egy része. A hajóóriások számára a kikötők egy jelentős része egyszerűen megközelíthetetlen, ezért sok kihasználatlan kikötői kapacitás akad a partok mentén, miközben az olyan megakikötőkben, mint Los Angeles, mindennapos jelenség a torlódás.

A Fleetzero kalkulációi szerint az ő megoldásuk nem drágítja meg a tengeri szállítást, miközben képes megvalósítani a dekarbonizációs célokat. Az első lítium-vasfoszfát kémiájú konténeres akkumulátorukat már megépítették, és megszerezték a biztonsági engedélyeket is a hajózási ügyekért felelős hatóságtól. A jövő évben várhatóan elkészül az első hajójuk prototípusa, majd kezdődhet a tesztelés, és ha minden jól alakul, az évtized második felében indulhat be a hajók nagyüzemi átépítését. És az sem kizárt, hogy ezek már legénység nélküli autonóm hajók lesznek.

A Fleetzero terveit a kisebb kikötők üzemeltetői és a helyi önkormányzatok is lelkesen támogatják. Az érdeklődés megrendelői oldalról is adott, mivel az olyan nagy nemzetközi cégek, mint az Amazon, vagy az Ikea deklarált célja, hogy 2040-re a tengeri szállítmányozásban is elérjék a karbonsemlegességet.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.