Korszakváltás hónapjai?
Néhány napja egy érdekes cikk jelent meg a kínai d1ev.com oldalon. Nem kevesebbet állít, mint azt, hogy szeptemberben a Neta S elektromos autó piacra dobása Kínában jelzés az elektromos és a benzines autók közti döntő piaci csatára.
Kínában a 2000-es évek elején terjedtek el a külföldi autógyártók helyi szabályzók által előírt vegyesvállalatai. A Volkswagen és az Audi után érkezett a Nissan, a Honda és a Toyota, majd a BMW és a Mercedes. Gyártani kezdték azokat a középkategóriás autókat, amelyek két évtizeden keresztül a mai napig a polgári jólétet szimbolizálták a kínai középosztály számára.
A Honda Accordot 1999-ben, a VW Passatot (SAIC-VW, USA verzió) 2000-ben, majd ezt követően a BMW 3-as szériát és az Audi A4-et 2003-ban, a Nissan Teana-t 2004-ben kezdték Kínában gyártani. A Toyota Camryt és a VW Magotan-t (a FAW VW által készített európai Passat) 2006-tól, a Mercedes-Benz C-t pedig 2008-tól gyártották Kínában.
Csaknem húsz éven át csak minimális változások voltak a kategória élvonalában. Bár az SUV-k itt is terjednek, de még mindig sokmilliós tábora van a hagyományos négyajtósoknak a taxivállalatok, autómegosztók mellett a magán vásárlók körében is.
2017-ben még a tízes listán van a Hyundai Elantra, a Chevrolet Malibu és a Ford Mondeo is. A Hyundai eladásai főleg a Dél-Korea és Kína közt a THAAD rakétarendszer miatt kialakult feszültség miatt csökkentek.
2020 januárjában a BYD gyártani kezdte középkategóriás akkumulátoros elektromos modelljét a Hant, és februárjában elindult Sangajban a Tesla Model 3 összeszerelése. 2021-ben mindkét modell a kategória TOP10-be került, a Model 3 a lista élére, kiszorítva Chevroletet és a Ford Mondeo-t.
2022 júniusában nagyjából ugyanez volt a 10 legjobban fogyó modell, de a BYD Han megelőzte a hagyományos benzines modelleket és felzárkózott a negyedév végi eladási csúcsot elérő Tesla-ra.
A 10. és 20. hely közt megjelent 2 újabb villanyautó, az Xpeng7 és a Hongqi E-QM5.
2021-ben háromszorosára nőtt a Kínában eladott NEV autók száma, az eladás növekedés jó részét az A00 kategóriás városi miniautók adták, mint a Wuling Hongguang Mini. Másik részét a drága autók, elsősorban SUV-k: Tesla Modell Y, LI Auto Ideal One, BYD Song és Tang stb.
2022 második félévében 5 új modellel bővül a B kategória, a középméretű 4 ajtósok kínálata. Az új autók hasonlítanak egymásra, de egyben különböznek is: a Changan Dark Blue SL03 az akkumulátoros mellett REEV és FCV, üzemanyagcellás változatot is hoz, a BYD Seal és a Leapmotor csak tiszta akkumulátoros, de különböző akkuméretű és hatótávú változatokat árusít. A Neta S is REEV és BEV variánsokkal indít.
A Nio ET5 eleinte csak összkerék hajtással kapható, de a 75 és 100 kWh-s akkumulátor mellé érkezik 150 kWh-s is, 1000 km hatótávval. 2023 elején pedig a Zeekr 001 pedig elsőként kapja meg a CATL Qilin akkumulátorát, amivel a CLTC szerint mért hatótávja szintén meghaladja az 1000 km-t.
Modell | Alapár (CNY) |
Ca 700 km ár (CNY) |
Hatótáv (km) |
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytáv (mm) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 | 290.990 | 290.990 | 675 | 4694 | 1850 | 1443 | 2875 |
BYD Han | 218.800 | 269.800 | 715 | 4975 | 1910 | 1495 | 2920 |
Zeekr 001 | 299.000 | 299.000 | 732 / 1000 |
4970 | 1999 | 1560 | 3005 |
Xpeng p7 | 239.900 | 270.900 | 706 | 4880 | 2896 | 1450 | 2998 |
BYD Seal | 209.800 | 259.800 | 700 | 4800 | 1875 | 1460 | 2920 |
Leapmotor C01 | 180.000 | 717 | 5050 | 1902 | 1509 | 2930 | |
Neta S | 199.800 | 245.800 | 715 | 4980 | 1980 | 1450 | 2980 |
Changan Dark Blue SL03 | 168.900 | 215.900 | 705 | 4820 | 1890 | 1480 | 2900 |
NIO ET5 | 328.000 | 386.000 | 700 / 1000 |
4790 | 1960 | 1499 | 2888 |
Az új autók gyártói komoly tervekkel rendelkeznek: legalább havi 20 ezret tervez a Neta, a BYD és a Changan is. Qin Lihong, a Nio társalapítója és elnöke is arra számít, hogy az ET5 megelőzi a legnagyobb riválisnak tekintett BMW 3-as szériát, amiből júniusban több mint 18 ezer kelt el.
2022-ben az elemzők a BYD Han győzelmét várják, a népszerű BEV változat mellé gazdaságos DM-i PHEV érkezett akár WLTC 206 km elektromos hatótávval, teljesítmény orientált DM-p (performance) 490 LE összteljesítménnyel és 3,7 sec gyorsulással. A havi eladás 25 ezer fölé emelkedett, decemberre pedig a TOP20-ban legalább 8 elektromos modell lehet.
Történelmi párhuzam
2010-ben a Nokia 33%-os részesedéssel már 14 éve uralta a piacot, amikor az Apple piacra dobta az iPhone 4-et, az ingyenes Android operációs rendszer gyorsan terjedt, és Lei Jun megalapította a Xiaomit.
Az okostelefonok elterjedtsége meghaladta a 20%-ot, és robbanásszerű változás következett be: 2010 és 2015 között az okostelefonok globális piaci részesedése 22%-ról 70%-ra ugrott. A szállítások a 2010-es 290 millióról 2015-re 1,43 milliárdra nőttek, ezzel párhuzamosan a hagyományos telefonok szállítása ugyanebben az időszakban 1,33 milliárd darabról 320 millióra csökkent.

Azóta is sokan vitatják, a Nokiát az Apple, a Google, a Xiaomi és a többi feltörekvő kínai gyártó vagy az azt 2015-ben megvásárló Microsoft döntötte-e be, de a helyes válasz: valószínűleg az új korszak és mindezek együtt.
Lehet-e az autópiac más?
A 2017 és 2020 közti folyamatos lassú növekedés után 2021-ben ugrásszerűen emelkedtek a kínai új energia járművek (NEV: New Energy Vehicle) eladásai. A 2020-as alig több mint egymillióról hárommillióra nőtt az értékesítés. Egy év alatt, a januári 7,2 %-ról decemberre 22,6%-ra emelkedett a havi személyautó eladáson belül az elektromos autók aránya.
Kíváncsian várta mindenki mi történik majd 2022-ben. Nos, az elektromos autók eladása folytatta a száguldást: a tavaszi COVID lezárások és a chiphiány ellenére júniusban majd júliusban is megdőlt a 21 decemberi rekord. A gazdaságélénkítés keretében leszállított ICE autók adójának csökkentése ellenére a 2021-es 14,9 % NEV arány 2022 első félévében 22,9%-ra nőtt.
NEV személygépkocsik aránya a havi kínai személyautó eladásban:

A számok elemzésekor kiderül, hogy a kínai autópiac ezekben a hónapokban nagyon hasonló helyzetben van, mint a világ mobiltelefon piaca 2010-ben volt. 2022 végére a várakozások szerint 5,5-6 millió részben vagy teljesen elektromos hajtású autó kel majd el. Arányuk meghaladja a 25%-ot: ezt a célt a kínai 14. ötéves terv csak 2025-re irányozta elő. A félév végi, júniusi 575 ezres új eladási rekord után azt várják, második félévben az átlag meghaladja 600 ezret, decemberben pedig 800 ezer, de akár 1 millió NEV jármű is gazdára találhat.
2023-ban 10 millió NEV autó eladásával számolnak, egészen 40%-ra ugró részesedéssel. Csak a BYD terveiben 4 millió BEV és PHEV autó gyártása szerepel, havi 300 ezer belföldi értékesítéssel és több százezres exporttal.
Megismétlődik a 2010-es Nokia effektus? 5 év alatt, 2027-re eléri-e a 70%-ot az elektromos hajtású autók aránya Kínában?
A középkategória trónkövetelői
BYD Seal
Neta S
Leapmotor C01
Changan Dark Blue SL03
Nio ET5
Nyilván érkeznek még újabb versenyzők, arra számíthatunk, hogy decemberre a BYD Han, Tesla Model 3, Xpeng P7 és a Hongqi E-QM5 mellett ezekből is legalább 4 felkerül a kategória TOP 20 listájára.
A cikk szerint jövő nyáron, 2023 júniusára 10 elektromos modell lehet a legjobb 20-ban, év végén decemberben már 12. A Chevrolet Malibu, Citroen C5X Versailles, Cadillac CT5, Ford Mondeo és a Hongqi H5 valószínűleg kiesnek az eladási TOP20 listáról. A többiek helye sem biztos, a legjobb tízből pedig a két évtizedes státusszimbólum modellek valószínűleg lecsúsznak, esetleg árkedvezménnyel egy ideig még a Top 10 és 20 közt vegetálnak majd.
Hasonló korszakváltás várható az SUV-k és a Kínában még mindig népszerű MPV-k közt is.
A francia és koreai modellek statisztaszerepbe csúsztak Kínában, most ez vár a japán, német és amerikai márkákra is. Felmerül a kérdés: miért nem építenek inkább versenyképes elektromos autókat Kínában?