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
auto
2024. 04. 19. péntek

Idén már csak a magyarok 21%-a vásárolna tisztán elektromos autót, amennyiben teljesen szabadon választhatna, ami vélhetően úgy fordítható magyarról magyarra, hogy ha lenne rá pénze – derült ki a Pulzus kutatóintézet napi.hu megbízásából készített reprezentatív felmérésből. Az előző évben még 33% volt az elektromos hajtást választók aránya.

Talán a hatósági áras benzin és a rezsinövelés lehet annak az oka, hogy idén a legszélesebb réteg (33%) pénzügyektől függetlenül is újra környezetszennyező dízel vagy benzinmotoros erőforrással rendelkező járművet választana, miközben 2021-ben csak 23% vásárolt volna hagyományos autót, azaz gyakorlatilag egy év alatt megfordult a villanyautót és hagyományos meghajtásút választók aránya.

A sima hibridek népszerűsége továbbra is csekély, bár hajszálnyit növekedett, idén 15%, tavaly csak 12% választott volna „öntöltő” modellt. A konnektorról is tölthető hibridekkel szimpatizálók aránya alig változott, idén a válaszadók 31%, tavaly 32%-uk venne PHEV-et.

A vágyakkal szemben az európai valóság, azaz az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint 2022 második negyedévében az EU országokban forgalomba helyezett új autók 38,5 százaléka benzines, 17,3 százaléka pedig dízel volt, amely bár jelentős csökkenés az előző évi 42, illetve 20 százalékos, vagy a 2019-es 60, illetve 31%-os piaci részesedéshez képest, még mindig jelentősen elmarad a fenti felmérésben megfogalmazott preferenciáktól.

BMW iX3 hosszabb úton: Veresegyház – Łódź

Az ACEA statisztikája szerint a hibridek 22%-os idei második negyedéves aránya már megelőzi a dízelekét, igaz a lágy hibrideket is ebbe a kategóriába sorolják, melyekben a villanymotor nem képes önálló hajtásra, csupán besegít gyorsításkor a fékezéseknél visszanyert energiát felhasználva. Miközben a magyarok harmada tölthető hibridet szeretne, Európában ezek aránya gyakorlatilag évek óta nem növekszik. Az előző negyedévben 8,7%-os volt a PHEV modellek piaci részesedése, míg az előző években rendre 7,5 és 8,4% választott konnektoros hibridet.

A tisztán elektromos autók arányának növekedése a leginkább látványos, 2019-ben még csak a vásárlók 2,4%-a vett villanyautót, idén pedig már 10%-ra nőtt a villanyautók részesedése.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.