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
auto
2024. 03. 29. péntek

Anód nélküli akkumulátort jelentette be a ONE

elektromosautó-akkumulátor

Az amerikai Our Next Energy (ONE) egy teljesen anód nélküli akkumulátort mutatott be, amelynek állításuk szerint rendkívül magas, gyakorlatilag rekorder az energiasűrűsége.

Állítólag az ára is a fele a ma használatos akkumulátorokénak.

Ígéretes, különleges, problémás

A ONE akkuja alapjaiban kérdőjelezi meg azt amit az akkumulátorokról tudni véltünk, ugyanis egyáltalán nincs benne anód, csak katódot tartalmaz.

ONE anód mentes prizmatikus cella. Forrás: InsideEVs.

A különleges akkumulátor LiMnO kémiát használ, és 2026-ra tervezik a sorozatgyártását. Jó jel, hogy egy év alatt a 2 Ah-s zacskós kísérleti cellából működő 240 Ah-s prizmatikusat tudtak fejleszteni, és a gyártáshoz állítólag megfelelőek lesznek a hagyományos akkugyártó berendezések is. Az anód nélküli kialakítás, a megspórolt grafit és egyéb anyagok, illetve gyártási folyamatok miatt a ONE azt jósolja, hogy ha eljön a nagy darabszámú sorozatgyártás, akár 50 dollárra is csökkenhet a cella egy kWh-ra vetített ára.

A különleges felépítés és az olcsóság mellett van még egy figyelemreméltó tulajdonsága az akkumulátornak, mégpedig az 1007 Wh/l volumetrikus energiasűrűsége. Összehasonlításképp az ismertebb ma használatos NMC celláknál ez az érték nagyjából 670-740 Wh/l.

És akkor elérkeztünk az apróbetűs részhez, ami egyébként annyira nem is apró betűs, hiszen a gyártó olyannyira tudatában van a technológia hátulütőinek, hogy így egymagában nem is akarja akkupakkba rakni a cellát.

ONE anód mentes prizmatikus cella. Forrás: InsideEVs.

Az anódmentes kialakítás ugyanis önmagában nem egy ismeretlen megoldás, de az ilyen aksiknak van számos hátránya, ami miatt nem terjedtek el. Ugyan energiasűrűségük magas, gyártási költségük alacsony, és pusztán az idő előrehaladtával – használaton kívül – nem igazán öregszenek, de a hagyományosabb társaiknál csak szerényebb teljesítmény leadására képesek, alacsony a ciklusszámuk, és nem annyira biztonságosak mint mondjuk az LFP.

Magyarul, ha csak ilyen cellát, szerelnek egy kocsiba, akkor az nem lesz túl hosszú élettartamú.

Ezért az LiMnO cellákat a ONE egy Gemini (ikrek) elnevezésű akkupakkba tervezi, ahol ezek csak az akkucsomag egy részét teszik ki, kiegészítik a hagyományosabb LFP változatú testvéreiket.

A hibrid akkupakk felépítése: jól megfér az LFP és LiMnO cella egymás mellett. Forrás: InsideEVs.

Normál napi használat során az autó az LFP cellákat használja, és a nagy teljesítményű gyorsításoknál is elsősorban ezeket terheli meg, de energiatárolásra ott vannak az anód mentes cellák is, amelyek hosszabb hatótávot tesznek lehetővé. Így ezeknek a kényesebb celláknak 90%-kal csökkentik az igénybevételét.

A ONE szerint az LFP cellák az utazás első 240 kilométerét teszik lehetővé, de az anód mentes társaikkal 720 kilométerre nőhet az autó teljes hatótávja. A hibrid akkupakk élettartamát 400 ezer kilométerre jósolják – számol be róla az InsideEVs.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.