PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Ha írunk róla azért, ha nem írunk róla akkor azért kapunk érte, úgyhogy inkább bevállaltuk, mivel valószínűleg a napokban többen megosztották a Focus2Move toplistáját a világ 2022-es top 10 legnépszerűbb autójáról. Mondjuk mi a baj vele. Nehezebb mint gondolnád A hasonló Top 10-es listák készítése nem egyszerű. Európában sok energiával és idővel a különböző országok hivatalos statisztikáiból ki lehet gyűjteni típusonként az adatokat, Amerika pedig még egyszerűbb, mivel a legtöbb autógyártó nyilvánosságra hozza a saját értékesítési adatait, mégpedig típus szinten. De Európa, pontosabban az EU+EFTA+UK tömb és az Egyesült Államok nem az egész világ. Kínában is elég jó a helyzet, ugyanis az ottani autógyártók és forgalmazók szövetsége rendszeresen közöl ilyen adatokat – csak egyelőre még várjuk a 2022-es összefésült listát, azért nem írtunk még róla. A világ többi országában azonban ismerni kell a helyi adatszolgáltatók publikációit, tudni kell hol mikor milyen formában és milyen részletességgel lesznek elérhetőek a számok, és valószínű, hogy a kisebb piacokra már senki nem szán annyi energiát. Aztán meg persze vannak olyan renitens gyártók is, mint a Tesla, amely csak globálisan és csak modellcsaládonként hozza nyilvánosságra eladási adatait. Szóval ezekben a ranglistákban mindig is lesz egy adag becslés, és innentől kezdve a különböző intézetek, szaklapok és szakértők számai valamennyire mindig el fognak térni. De azért, ha a Top 10 vagy 20 versenyzői között nem túl szoros a meccs, akkor a listák nagyjából a valóságot tükrözik. A Top 10 2022-ben Most a Focus2Move autóipari elemzőcég tette közzé Top 10-es listáját, mégpedig viszonylag hamar, mindössze egy hónappal az újév kezdte után. A lista nagyrészt valószínűleg egyébként rendben van, de az első változatban volt egy elég nagy szarvashiba. A vállalat szerint a Top 10-ben most először két villanyautó is volt, mégpedig egyazon gyártótól, a Tesla Model Y és Model 3. Ez még önmagában nem túl nagy meglepetés, hiszen jó eséllyel ez a két autó vezette tavaly a villanyautók globális listáját. Csakhogy ha összeadjuk a hír első változatában található Model Y és Model 3 eladási számokat, akkor 1.354.352-t kapunk, ami 107 ezerrel több, mint a Tesla által közzétett hivatalos adat. Kínos. Az eredeti változat. Forrás: Focus2Mopve/Wayback Machine A cég egyébként azóta már korrigálta az adatokat, és kivette a Model 3-at a top 10-ből, és amennyire látjuk a többi típus adatain is korrigált pár tucat, vagy pár száz eladott darabot. Persze hibázni lehet, de azért illett volna ezt jelezni a toplistájuknál. Íme az új lista: Ez alapján a Model Y valóban a negyedik, a Model 3 pedig nagyjából 488 ezer darabbal a Top 10 alja körül ólálkodik. Azért mi igyekeztünk kicsit utánanézni mások mit becsültek, és a Tesla eladási adatokban elég jó eredményekkel bíró Troy azt mondja a Focus2Move 758.605 darabos Model Y becslésével szemben ő 769.432-t kalkulált, ami kevesebb, mint 1,5%-os eltérés, tehát nagyjából helytálló lehet amit az elemzők mondanak és az elég biztosnak tűnik, hogy a Model Y valóban a 4. legnépszerűbb újautó volt tavaly a világon. Ha Troy számait fogadjuk el, akkor egyébként az Y eladásai egy év alatt 90 százalékkal emelkedtek, míg a Model 3-é globálisan 5,8 százalékkal 477.714-re estek. A legtöbb pénzt Egyébként, úgy néz ki Elon Musk mégsem volt teljesen őrült, amikor pár éve azt jósolta, hogy 2022-ben már a Model Y lehet a világ autó típusainak legnagyobb pénztermelője, azaz ez hozhatja a legtöbb bevételt gyártójának. Ha, csak a gyors fejszámolás végett az amerikai árakat vesszük alapul, az első Corolla induló ára 21.500 dollár, a Rav 4-é 27.500 USD az F-150-é 33.700, míg a Model Y tavaly év vége felé már 65 ezerről indult, és a top 10 mindegyik típusa jóval olcsóbb nála. Persze a korrekt számításhoz ismerni kellene mindegyik jármű globális átlagos eladási árát 2022 egészére nézve, de valószínűtlen hogy ezt az autógyártók nyilvánosságra hozzák, így marad a találgatás. De nagyon úgy néz ki Musk jóslata bevált mert a fenti adatok 50 milliárd dollár körüli bevételt jelentenek, és az árak ismeretében valószínűtlen, hogy a Top 10 bármely másik szereplője ezt meghaladta volna. Kérdés igaza lesz-e abban is, hogy 2023-ban a Model Y lesz legnagyobb darabszámban eladott autó a világon - de erre majd egy év múlva visszatérünk. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!