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 Az egyre több szempontból bezzegországnak számító Spanyolországban a 2021-ben hatályba lépett klímavédelmi törvények arra kötelezték a nagyobb forgalmú benzinkutakat, hogy töltőpontokat létesítsenek az elektromos autók számára. Az évi 10 millió liter üzemanyagot értékesítő kutakon legalább egy darab, legalább 150 kW teljesítményű töltő felszerelése kötelező, az 5 millió literes értékesítést elérő, illetve az újonnan létesített kutakon pedig egy 50 kW-os töltő az előírás. A végrehajtásra 21, illetve 27 hónapos határidőt biztosított a törvény, ami az idén fog lejárni. A töltőtelepítés során gyakran szokott gondot okozni a szükséges teljesítmény biztosítása, ami hosszadalmas és költséges folyamat. Egy Zaragozában található, nagy forgalmú Cepsa benzinkúton ezt a problémát úgy küszöbölték ki, hogy egyáltalán nem kértek teljesítménybővítését. A helyszínen két darab 180 kW-os töltőpontot üzemeltek be, miközben a Miralbueno városrészben található üzemanyagtöltő állomás és autómosó csak 100 kW-os betáppal rendelkezik. ¿No hay electricidad? No hay problema A Cepsa az Intergia nevű zaragozai céget bízta meg a beruházás megvalósításával, amely arra specializálódott, hogy vidéki felhasználók számára szigetüzemű rendszereket építsen. A kivitelezőnek ezúttal nem egy izolált farmon, hanem nagyvárosi környezetben kellett megoldania az energiaellátást, ezért a benzinkúton kiépített rendszer képes visszatáplálni a hálózatra, vagy ha úgy hozza a szükség, képes a hálózatról feltölteni az akkumulátort, de azért alapvetően egy szigetüzemben is működni képes hibrid megoldásról van szó, amelynek megvalósítása jóval kevésbé függ az áramszolgáltatótól. A töltőállomás és az autómosó tetején összesen 256 kWp névleges kapacitással rendelkező naperőművet építettek, melyhez a spanyol Ingeteam invertereit használták fel. A Longi Solar által gyártott 535 wattos napelemeket 10 fokos dőlésszöget biztosító Van der Valk tartószerkezetre szerelték. Kép: Intergia Az energiatárolásról 368 kWh-s összkapacitású Beeplanet akkumulátorokkal oldották meg. A Beeplanet is egy spanyol cég, amely kiszuperált villanyautókból származó használt cellákból épít energiatárolókat, így biztosítva nekik egy második életet. A 2×180 kW teljesítményű Ingerev Rapid 180 Duo töltő szintén Ingeteam gyártmány. Az alábbi ábrán látható a teljes rendszer működés közben: a pillanatfelvétel időpontjában a benzinkút teljes fogyasztása 211 kW, ebből 170 kW-ot a töltő használ fel. A napelemek ugyanekkor 35 kW-ot táplálnak be, az akkumulátor pedig 176 kW-ot, miközben a hálózatról (RED) csupán 122 W csordogál. Forrás: Intergia A következő ábrán egy teljes napi működést láthatunk, méghozzá egy november végi, felhős időjárású napét. Jelmagyarázat a grafikonhoz: Sötétkék: áramfelhasználás a hálózatról Világoskék: akkumulátortöltés a hálózatról Sötét narancssárga: akkumulátortöltés napelemről Sárga: a napelemek által fedezett fogyasztás Zöld: az akkumulátor által fedezett fogyasztás Világos narancssárga: napelemes visszatáplálás a hálózatra Piros szaggatott-pontozott vonal: a töltő áramfelhasználása Szürke vonal (jobb tengely): az akkumulátor töltöttségi szintje Ezen a napon két nagyobb teljesítményű töltés történt, az egyik 14 és 15 óra között, a második pedig 20 és 21 óra között. Miután a benzinkút maximum 100 kW-ot tud vételezni a hálózatról, mindkét esetben az akkumulátor segített kiegyenlíteni a fogyasztási csúcsokat. Ha nem is olyan tempóban, mint az északi országokban, de Spanyolországban is gyorsan nő a villanyautók száma, amiről – Norvégiához hasonlóan – élőben frissülő adatokat találhatunk, például ezen az oldalon. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!