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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Az Autopilot felvételein poénkodtak a Tesla egyik kaliforniai irodájában

önvezetés
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

A Reuters csütörtökön nem sokkal éjfél előtt tett közzé egy cikket, amely azt állítja, hogy a Tesla San Mateo-i irodájának alkalmazottai rendszeresen az autók kameráinak felvételein poénkodtak, azokból mémeket gyártva küldözgettek viccesnek szánt üzeneteket egymásnak a cég belső rendszerében.

A felvételek célja az Autopilot rendszerének továbbfejlesztése a flotta tanítása lett volna, ám a hírportál szerint az alkalmazottak egy része nem csak erre használta a videókat és fotókat.

Mi történt?

A Reuters több mint 300 volt Tesla alkalmazottat keresett meg az autógyártó kaliforniai Autopilot csapatából. Közülük több, mint egy tucat volt hajlandó beszélni a hírügynökséggel, és kilencen erősítették meg nekik az információkat.

Az vezetéstámogató rendszer címkéző csapatának tagjai arról számoltak be, hogy 2019-2022 között rendszeres volt, hogy amikor a felvételeken valami vicceset, meghökkentőt, vagy megbotránkoztatót láttak, a képeket megosztották az irodán belül a többi munkatárssal, a cég saját Mattermost nevű belső chat rendszerbében. Az is előfordult, hogy mémeket gyártottak a képekből és belsős, irodai poénokra utaltak velük.

De mi az a címkézés? A neurális hálókon alapuló vezetéstámogató és önvezető rendszerek fel kell, hogy ismerjék maguk körül a világot, ezért a fejlesztés során címkékkel látják el a kamerák képén látható tárgyakat, például a többi autót, a kukákat, a közlekedési táblákat és lámpákat, a gyalogosokat, kutyákat és bicikliseket, stb. A rendszer további fejlesztése során a problémás helyzetekhez kapcsolódó videókon és képeken bejelölik a rosszul felismert objektumokat, valamint folyamatosan növelik a változatok számát, így például más időjárási, vagy fényviszonyok között is megjelölik ezeket az elemeket. Ha a mesterséges intelligencia elég sokat lát ezekből, akkor előbb-utóbb már maga is fel fogja ismerni, még akkor is, ha új szituációban látja a kérdéses elemet. A címkézést régebben több száz, vagy ezer fős csapatok végezték, ám a Teslánál fokozatosan igyekeznek ezt automata rendszerre cserélni, amely nem, vagy csak ritkán igényli ember segítségét. Az autógyártónál korábban több, mint ezren dolgoztak ilyen, címkéző pozícióban, ám tavaly júniusban a San Mateo-i iroda több száz alkalmazottjától váltak meg. A kézi címkézés azonban egyelőre még nem szűnt meg teljesen, van olyan New York államban lévő csapat, amelyik még bővült is.

A beszámolók szerint a felvételeken olykor balesetek képei látszottak, de voltak kutyák, érdekes autók, és csetlő-botló emberek is, máskor viszont olyan privát tárgyakat láttak, mint például a tulajdonos szennyese, vagy garázsának tartalma, esetleg gyermekeinek arca. Egy alkalommal pedig egy meztelen férfit örökített meg a kamera. Állítólag a megosztott képek között volt Musk saját garázsának felvétele is. Az alkalmazottak szerint a poénkodással a monoton munkát akarták megkönnyíteni, és volt olyan főnök aki erre vevő volt, de arra is akadt példa hogy a vezetőség lecsapott rájuk, és a cég adatvédelmi szabályzatával ellentétesnek minősített a szórakozást. Teljesen azonban nem tudták gátját szabni a gyakorlatnak.

A Reuters szerint azonban nem minden megkérdezett munkatárs értett egyet a fentiekkel, volt, aki azt nyilatkozta, hogy csak az eredeti célnak megfelelő megosztással találkozott, mint például amikor más kollégáktól, vagy vezetőktől kértek segítséget egyes felvételek kapcsán.

Mi nem történt?

A félreértések elkerülése végett tisztázzuk az is, hogy mi az ami nem történt meg.

A Reuters cikke szerint a felvételek az Autopilot címkéző csapatának munkája során kerültek feldolgozásra. Ezek tehát nem érintik az Őrszem (Sentry Mode), illetve a fedélzeti kamera (Dashcam) funkciókat, illetve az utastér kamerájának képét sem. Ahogy az írás rámutat nemrég egy holland vizsgálat megerősítette, hogy ezek soha nem hagyják el az autót, nem kerülnek a cég szervereire. Az Autopilot felvételeit a tulajdonosok tudtával és engedélyével osztják meg az autók, és ezek a vezetés közbeni eseményeket hivatottak megörökíteni, például azokat, ahol közbeavatkozott a sofőr. Az írás szerint Amerikában korábban létezett olyan opció, hogy a tulajdonos megoszthatta a többi felvételt is a Teslával, azonban ezt már pár éve megszüntették.

A hírügynökségnek nyilatkozók azt is elmondták, hogy a megosztás csak a cég belső üzenetküldő és chat rendszerein történt. A Reuters újságírói elmondták, hogy ők maguk nem tudtak személyesen meggyőződni az állítólag megosztott felvételekről, ugyanis azt a nekik nyilatkozó alkalmazottak nem vitték haza, nincsenek a birtokukban.

Mégsem illegális a Teslák őrszeme?

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.