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
auto
2024. 04. 20. szombat

Hivatalosan is a kínálatban az új Tesla akku

elektromos autó

Nagypénteken futotta körbe a világsajtót a hír, hogy a Tesla ismét árat csökkentett- ezúttal Amerikában. Az árak enyhe változtatása egyébként folyamatos a gyártó részéről, különösen az amerikai piacon, ahol az új, még mindig változó villanyautós támogatás és a kereslet változásának függvényében hol pár ezer dollárral emelik, hol csökkentik egy-egy modell árát.

Pénteken azonban ezeknél az apró kiigazításoknál fontosabb dolog is történt az amerikai konfigurátorban.

Régi-új modell

A Tesla tavaly áprilisban nyitotta meg texasi gyárát, ám ekkor még csak kis darabszámban készült itt az új Model Y, tehát az a változat, ahol első és hátsó öntvényekkel, és egy középső, strukturális, 4680-as cellákra épülő akkupakkal dolgoznak. Ennek csak részben volt az az oka, hogy természetszerűleg hónapokig tart a termelés felpörgetése, az is közrejátszott, hogy az új akkucellák gyártása sem haladt olyan sebességgel, mint szerették volna. Eleinte így csak a cég saját alkalmazottai tudták megvenni a heti pár száz új szerkezetű példányt, és később is csak a texasi vásárlóknak kínálták fel a cég értékesítői az újdonságot, de azt is csak telefonon keresztül, egyedi esetekben, a webshopban bárki bármikor eddig nem rendelhette azt.

Időközben azonban már sokkal jobban felfutott Austinban a gyártás – múlt hónapban átlépték a heti 4000 autót itt is – és most már ezres nagyságrendben készülnek az új akkupakkok is, legalábbis erről számolt be a gyár egy december végi Twitter üzenetben. Január végén a negyedik negyedéves jelentés kapcsán azt is megerősítették, hogy akkor még csak egy cellagyártó sor üzemelt az épületben, de folyamatban volt további három beüzemelése.

Most viszont eljutottunk oda, hogy már eléggé stabil és nagyszámú a 4680-as cellák gyártása ahhoz, hogy az ezekkel szerelt modell bekerüljön a hivatalos webshopba – ez múlt hét pénteken történt meg az összkerékhajtású, 279 mérföldes hatótávú Model Y bevezetésével. Az új alapváltozat annyiban mindenképp különbözik az Európában és Kínában árult kisakkus Y-tól, hogy ebben a miénkkel ellentétben két motor található. Az 50 ezer dolláros alapárért az amerikai EPA norma szerint 450 kilométeres hatótáv, 5 másodperces gyorsulás és 217 km/h végsebesség jár.

Olcsóbb

Az újabb árcsökkentések kapcsán a Model 3 sorozat két elérhető modellje, az alapváltozat és a Performance ezer-ezer dollárral lettek olcsóbbak – bár előbbi két nap múlva 3750 dollárral többe kerülhet majd, amikor elveszti az amerikai villanyautós támogatás felét, mivel LFP akkucellái Kínában készülnek. A Model Y Long Range és Performance ára a januári globális árcsökkentést követően emelkedésnek indult az elmúlt hónapokban, most pedig visszatért a januári szintre – tehát technikailag olcsóbb lett, de csak annyira mint a legutóbbi árvágás után.

A Tesla kínálatának amerikai árváltozásai az elmúlt két évben. Forrás: Tesla Daily, YouTube

Ennél lelkesebben működött az olló a Model S és X kapcsán, ezeknek mind a négy elérhető változata 5-5 ezer dollárral lett olcsóbb, ami 4 százalékos újabb árcsökkentést jelent. A Model S így jelenleg 90 ezer dollártól indul, míg az X-ért 95 ezret kérnek – a Plaid kiadás mindkét autó esetén 105 ezer dollár. A Long Range jelenleg még mindig 5 ezerrel drágább a 2021-es bemutatón bejelentett eredeti árnál, a Plaid a korábbi jelentős áremeléseket követően most már az eredeti ár alatt van 13 százalékkal.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.