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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Tűzveszély miatt visszahívják a valaha gyártott összes elektromos Jaguárt

A Jaguár visszahívása újabb nagy blama az LG-nek is, amelyhez immár a villanyautózás történetének legnagyobb visszahívás sorozata köthető.

Az összes I-Pace érintett.

Ismerős hiba, ismerős megoldás

A Jaguar a napokban tájékoztatta az amerikai és európai hatóságokat is, hogy visszahívást rendel el az összes legyártott I-Pace-re, mert fennáll a veszélye, hogy kigyulladhatnak az akkumlátorok. A visszahívás a gyártás kezdetétől 2018. június 5-től datálódik, és a 2023. május 25-ig legyártott autókat érinti, azaz praktikusan minden I-Pace-t meg kell vizsgálniuk.

Az Egyesült Államokban ez egészen pontosan 6367 autót jelent, az Európában pedig saját számításaink szerint 41-42 ezer I-Pace lehet forgalomban. A jaguár szerencséje, hogy a típus igazán nem aratott nagy sikert.

Az amerikai NHTSA idevágó dokumentumai alapján az autógyártó szakemberei 2022. február 2-án kezdtek vizsgálódni, és most május 18-ra jutottak el oda, hogy bár nem tudták egyértelműen megállapítani a hiba okát, elővigyázatosságból elrendelik az önkéntes visszahívást. Az Egyesült Államokban nyolc tűzesetről van tudomásuk a típus kapcsán, de nem biztos, hogy mindet ez a hiba okozta – személyi sérülés nem történt.

Az eset kísértetiesen hasonlít a GM Chevrolet Bolt, illetve a Hyundai Kona tüzekre, amelyek szintén LG zacskós (pouch) cellákat használtak. A több, mint 220 ezer visszahívott autóhoz így most még nagyjából 50 ezer csatlakozik. További párhuzam, hogy ahogy a Bolt és a Kona esetében is, a gyártónak nem igazán sikerült pontosan behatárolnia a hibás sorozatot, vagy gyártást, ami rendkívül meglepő, ha tudjuk, hogy az autóiparban a gyártás és minőségellenőrzés során az utolsó csavart is sorozatszámozzák, feljegyzik, így a visszahívásoknál napra pontosan meg tudják határozni, mely autók érintettek egy adott problémában.

A Jaguar vizsgálata során arra jutottak, hogy elővigyázatosságból az érintett autók akkumenedzsment szoftverét frissítik, és az új program részletesen monitorozza majd azokat a körülményeket, amelyek során a tapasztalatok szerint tűz léphet fel. Ha kockázatosnak találja a szoftver a kiolvasott értékeket, 75 százalékra korlátozza az autó maximális töltöttségét, és figyelmezteti a sofőrt, hogy fáradjon szervizbe, ahol kicserélik az akkupakkot. A megoldás kísértetiesen hasonlít a Hyundai első ötletére, amikor 90 százalékra korlátozták az autók töltését.

Újabb információk a Hyundai akkucseréről

Az elővigyázatosság végül nem volt elég, ugyanis kigyulladt egy már a visszahíváson átesett Kona is, így aztán az összes LG cellával szerelt verzióban akkupakkot kellett cserélni, és ez végül egyes IONIQ példányokra és egy villanybuszra is kiterjedt.  A General Motors ennél kevesebbet gondolkozott az ügyön, és az összes Bolt/Ampera-e aksiját kicseréltette, még a típus gyártása is hónapokig szünetelte emiatt.

Leállt a GM egyetlen villanyautójának gyártása

Kérdés, a Jaguar megússza-e a teljes flotta akkucseréjét, az LG Chem vezetése pedig azt, ha újabb 50 ezer akkupakkot kell ingyen legyártaniuk.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.