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
auto

Irdatlan méretű akkumulátort kap a népszerű SUV elektromos változata

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

Bemutatkozott a Cadillac legújabb tisztán elektromos modellje, egy újabb akkumulátoros óriás, amely kapcsán Európából ismételten elszörnyedve nézzük, milyen méreteket ölt az elektromosítás a tengerentúlon – sajnos a szó szoros értelmében. Akinél már a villamos Hummer kiverte a biztosítékot, az minden bizonnyal most sem fogja azt érezni, hogy közelebb kerültünk volna a fenntartható és környezetbarát autózáshoz, ráadásul a helyzetet most az is rontja, hogy a közkedvelt SUV szegmens súlyát növelik, nem is kevéssel. A vadonatúj Escalade IQ a General Motors luxusautó-márkájának legnépszerűbb modelljét emeli át a villanyautózás világába, így aztán nem is meglepő, hogy az amerikaiak úgy érezték, mindent bele kell adni ebbe a fejlesztésbe.

Aki követte a Cadillac villanyautóiról szóló eddigi híreket, tudhatja, hogy a márka elektromos modelljei -iq végződésű nevet kapnak (Lyriq, Celestiq, Optiq) – a legújabb modellel csak egy kis trükközéssel sikerült követni ezt a rendszert, a márka vezetői ugyanis érthető módon bizonyára meg akarták tartani a sikermodell eredeti nevét, így ahhoz csapták hozzá az IQ utótagot.

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

Az Escalade IQ egyébként az eddigi első elektromos Cadillac, amely már elérhető, hagyományos hajtású modell alapján készül, de műszaki kapcsolat nincs a két változat között – az alapot a kizárólag villanyautók alá fejlesztett Ultium padlólemez adja. Ez a fajta részben hagyományőrző, részben előremutató magatartás a dizájnon is látható, ugyanis az Escalade IQ olyan, mintha a Lyriq, a Celestiq, és a benzines Escalade lenne egybegyúrva. Az autó „arcából” egyértelműen visszavettek a belsőégésű testvérhez képest, és állítólag 15%-kal tudták csökkenteni a légellenállási együtthatót, viszont még így is jókora fallal tolja maga előtt a levegőt az SUV, ami biztosan nem tesz jót a fogyasztásnak.

Egy hagyományos Escalade könnyen nyomhat 2,5-3 tonnát is, tehát egy eleve nagy és nehéz autóról van szó, amelyben akár hét felnőtt személy is utazhat. Azt, hogy egy ilyen behemót vállalható hatótávot kínáljon elektromos változatban, a GM brutális mennyiségű akkuval oldja meg. A 24 modulból álló Ultium akkurendszer nettó kapacitása 200 kWh, ami csupán 12,7 kWh-val marad el a Hummer EV 1325 kilogramm tömegű akkupakkjától. Nem nehéz tehát kiszámolni, hogy az Escalade IQ könnyen megközelítheti akár a négy tonnát is. Az előzetes adatok szerint 724 kilométer lesz a hatótávolsága.

A duplamotoros hajtáslánc csúcsteljesítménye úgynevezett Velocity Max üzemmódban körülbelül 750 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 1064 Nm, az autó 5 másodperc alatt gyorsul nulláról 96 km/h sebességre. A 800V-os rendszer villámgyors DC töltést biztosít, 10 perc alatt akár 160 km-re elég energia is betölthető egy 350 kW-os oszlopon. Ami viszont a fedélzeti töltőt illeti, alapfelszereltségként 7,7 kW jár, amivel biztos nem fog minket teli akku várni ébredéskor, hacsak nem tervezünk egyhuzamban több mint 25 órát aludni – ehelyett opcionálisan 19,2 kW választható, de ezzel is több mint 10 óra egy teljes, 0-100%-os töltés.

Az áram felvételekor a nagy akku hátrány, visszafele azonban előny – az autó ugyanis kétirányú töltésre képes, azaz a vásárlók 200 kWh-nyi energiatároló rendszert kapnak az otthonukhoz a V2H (vehicle-to-home) funkcióval.

További említésre méltó jellemzők a közel 3,6 tonnás vontatási kapacitás, az egypedálos vezetés, a négykerékkormányzás, rákjárás, állítható hasmagasság, OTA frissíthetőség, valamint az egész műszerfalon végighúzódó, 55 col átlójú kijelző.

Az Escalade IQ a GM michigani Factory Zero gyárában fog készülni jövő nyártól, a kiszállítások 2024 végén indulnak. A modell indulóára várhatóan 130.000 dollár, átszámítva körülbelül 45,5 millió forint lesz.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás