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
auto
2024. 04. 27. szombat

Kentucky-ban duplán adóztatják a villanyautósokat

Az Egyesült Államokban már több állam bevezetett egy éves regisztrációs adót az elektromos autókra, és a közösségi médián megosztott vélemények szerint ezek többsége aránytalanul drága, akkora jövedéki adó kiesést feltételez, amelyet csak extrém felhasználással lehetne eltankolni az államon belül.

Kentucky most ennél is tovább ment.

Kátyúznak

Az elmúlt években bevezetett különadók indoklása általában mindig hasonló, azt mondják mivel az elektromos autók nem tankolnak, így  nem fizetik meg a benzin és dízel üzemanyagok árában foglalt útadókat sem, ezért nem járulnak hozzá az utak karbantartásához. Az érvelést még akár el is lehetne fogadni, de kérdés biztosan akkor kell-e emiatt új adókat kivetni, amikor a tisztán elektromos járművek aránya még – számításaink szerint – csak 0,8 százalék az ország autóflottájában.

Az Electrek most arról számolt be, hogy Kentucky-ban már két ilyen adó is van.

Az állam ugyanis bevezetett egy évi 120 dolláros regisztrációs díjat a villanyautókra, amely a lap számításai szerint négyszerese annak, amit egy az elektromos járművek hatékonyságát produkáló benzines fizetne az üzemanyag adója révén. Más államokból egyébként korábban 150-200 dollár közötti éves díjakról is olvastunk, amelyek szintén irreálisan sok megtett mérföldet feltételezve lennének csak reálisak a fosszilis üzemanyagok adótartalmát alapul véve. (Ráadásul, ugye, ezt a sok-sok mérföldet mind az adott államon belül kellene megtennie a benzinesnek, hogy ott tankoljon és fizessen adót).

Ez azonban nem volt elég Kentucky törvényhozásának, ugyanis most bevezettek egy 3 cent / kWh (~ 10 Ft) adót a nyilvános töltőállomásokon, amelyet dupláznak, ha a töltő az állam tulajdonában lévő ingatlanon, vagy parkolóban van. Az adó az otthoni töltésre nem vonatkozik.

A nyilvános töltők az államban szokásos árazása mellett ez 12-24 százalékos adónak felel meg. Ha Kentucky üzemanyag-adóját átváltjuk kWh alapra, akkor a villanyautós oldal szerint ez 3,5-szer, állami területen lévő töltőnél hétszer magasabb díj, mint a fosszilis üzemanyagok esetén.

Az Electrek kutatása szerint 2022-ben mindössze 7560 új villanyautót regisztráltak Kentuckyban (számításaink alapján ez ~6%-a az újautó-eladásoknak), így az éves regisztrációs adóból származó bevétel nagyjából 907 ezer dollárt tesz ki ezekre a kocsikra, amely legfeljebb az állam úthálózatának 0,03 százalékára elég a javítások tekintetében, így valós haszna alig van, ellenben sikeresen elveheti a vásárlók kedvét a tisztább meghajtás választásától.

A lap hozzáteszi, hogy az utakban messze a legnagyobb károkat a nagy és nehéz dízelkamionok okozzák, ám ezek sem különadót nem kapnak, se nem kell megfizetniük az elégetett üzemanyag által okozott környezeti károkat. (És, tesszük mi hozzá, még az sem biztos, hogy a 640 x 300 kilométeres államban egyáltalán megállnak tankolni, ha csak áthajtanak rajta).

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.