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
auto

Tesla szennyezés: megint áll a bál a német gigagyár körül

egyéb

A papíron egyszerű ügyet a részletek teszik érdekessé, de a teljes igazságot egyelőre még nem tudjuk.

Döntés még nincs.

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

Szennyezés

A 16 település vízellátásért és szennyvízelvezetéséért felelős WSE, amely a Giga Berlin vízszolgáltatója is, bomba hírt robbantott az elmúlt héten: két éve folyamatosan szennyez a Tesla berlini gyára.

A regionális RBB24 portál híre szerint a közműtársaság egy független laborban erősítette meg, hogy

a foszfor és nitrogén koncentrációja többször jelentősen meghaladta a határértékeket, ám az autógyártó a felszólítások ellenére nem változtatott a helyzeten.

A lap által megkérdezett szakértők szerint mindkét anyag a növények tápanyagforrása, és az emberi szervezetnek is szüksége van rájuk. 

A foszfor tekintetében 0,5 mg/l a WSE által megszabott határérték, ám a Tesla szennyvízében 2,47-3,37 mg/l értéket mértek. Az RBB24 által idézett szakértő szerint napi 3000 mg felett jelent az anyag problémát az emberi szervezetnek, de 700 milligrammot ajánlatos belőle fogyasztani. A nitrogén esetében 50 mg/l a határérték és a Teslánál 220-240-et mértek.

Természetesen a szennyvízből ezek az anyagok nem kerülnek közvetlenül az ivóvízbe, mivel azt először a Münchehoféban található szennyvíztelep megtisztítja. A problémát az jelentheti, hogy a túlzott foszfor és nitrogén szintek a növényzet burjánzáshoz vezetnek a szennyvíztelepen, ezért megnöveli az üzemeltető költségeit a többlet eltávolítása – legalábbis milliós többletkiadásra a költségekre hivatkozott a WSE vezetője a tulajdonos 16 település polgármestereinek küldött levelében.

De mi szennyez?

A szennyezés már csak azért is érdekes, mert a Tesla német gyárában saját szennyvíztisztító telep működik.

Mennyi vizet használ az autógyártás?
A Tesla német üzeme eddig a korábban engedélyezett évi 1,8 millió köbméter vízfelhasználás alatt maradt. A vállalat környezeti beszámolója szerint a berlini üzem, autónkén 1,8 köbméter vizet használ majd teljes kapacitásán, ám konkrét számokat a jelenlegi gyártási ütemről nem közöltek. Tavaly nagyjából 190 ezer autót gyártott a vállalat német gyára. A cég globális összesítése szerint 2020-ban autónként 3,1, 2021-ben 3,02, 2022-ben pedig 2,57 köbméter vizet használtak a gyártáshoz.  A berlini és a texasi gyár saját szennyvíztisztító teleppel rendelkezik, amely a víz 99 százalékát visszaforgatja.

Ennek fényében viszont jó kérdés, hogy akkor mégis honnan származik a szennyezés.

A Tesla szóvivője szerint egyedül a konyhák és mellékhelyiségek vizét nem tisztítják meg, az szűrés nélkül folyik a szennyvízhálózatba, de az autógyártás melléktermékét saját szennyvíztelepük kezeli és forgatja vissza.

Adataik szerint a berlini vízmű (BWB) sem mért a WSE területéről beérkező vízben megemelkedett értékeket – ezt a lap által megkérdezett vízügyi illetékesek is megerősítették.

Az RBB24 által megkérdezett szakértők szerint a foszforszint túllépésének legvalószínűbb forrása különböző tisztítószerek lehetnek, míg a nitrogén kapcsán előfordulhat, hogy pont a gyár saját szennyvíztelepe a ludas, ugyanis emiatt besűrűsödik a víz, és így megnőnek az értékek.

A helyi hatóságok azonban a WSE lépeseit sem hagyták kritika nélkül. Mint az RBB24-nek elmondták, a vízmű eljárása eljárásrendi és tartalmi szempontból is problémás volt, a túlzó követelést – a víz elzárását – pedig egyoldalú szempontok vezérelték. A hivatalos szervek szerint a jogszerű döntéshez hiányzott a szükséges adathalmaz és a begyűjtött adatokat sem elemezték átfogó, szakmailag elfogulatlan szempontok szerint, így nincs a döntésnek alapja.

Lemondás

Az ügyet azonban tovább komplikálják az újabb botrányt kísérő mellékes (politikai) szálak.

A WSE eredetileg a vízellátás átmeneti beszüntetését javasolta a polgármestereknek, amely az autógyártó szerint a termelés leállításához vezetett volna. Ám ezt a lépést a települések vezetőinek többsége nem támogatta.

Ennek hatására a felügyelőbizottság elnöke, aki Erkner városának CDU-s polgármestere is, váratlanul lemondott a pozícióról, mivel, mint mondta, a továbbiakban nem tudja képviselni a testület döntéseit a külvilág felé. Helyét egy független polgármester vette át.

A testület pénteken háromórás rendkívüli ülésen hallgatta meg a vállalat, a vízmű, és az egyéb érintett felek képviselőit. A polgármesterek arra panaszkodtak, hogy az ülést túl gyorsan hívták össze, így nem tudtak megfelelően felkészülni erre, ezért a döntést elnapolták.

Címlapkép: Tobias Lindh, YouTube

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás