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
auto

Így töltik az emeletes buszokat az egykori textilipari központban

elektromos busz
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

Március végétől az angliai Oldham városában egy új, 50 járműből álló, emeletes e-busz flotta teljesít szolgálatot, amelyek üzemeltetéséhez a buszgarázs történelmi épületét innovatív töltési megoldásokkal szerelték fel.

A Manchester mellett található Oldham angol város az ipari forradalom idején pamut- és textiliparáról volt híres, és ma is nyitott a kor úttörő technológiáinak alkalmazására. Erről árulkodik legalábbis, hogy március végén munkába állt a FirstBus vállalat zéró kibocsátású, 50 buszból álló vadonatúj, emeletes és elektromos flottája, amivel a település légszennyezettségnek leginkább kitett részei válhatnak tisztábbá.

Az üzemeltetéshez a város Walshaw Street-i buszdepójának történelmi épületében helytakarékos és az akadálymentességet megőrző, felsővezetékes töltési megoldást alkalmaztak. Hét, szerkezetileg független töltőállomást telepítettek a garázsban, a meglévő tetőszerkezet korlátait, illetve az emeletes buszok szabad mozgásához és parkolásához szükséges belmagasságot is figyelembe véve.

 

A töltőállomásokból lenyúló és a parkoló buszok fölé függesztett áramvezetékeket elektromos, távirányítású orsók segítségével lehet leereszteni. Ezekkel a járműveket akár egyszerre, dinamikus teljesítmény-elosztással, 2,5-3 óra alatt feltölteni képes, 180 kW-os, nagy teljesítményű töltőkhöz csatlakoztatják, amelyeket az immár Siemenshez tartozó Heliox technológiai vállalat szállított.

Az Enviro400 e-buszokat a leghatékonyabb emeletes e-buszok között tartják számon, melyek egy töltéssel 620 km-t meg tudnak tenni. Az angol Alexander Dennis buszgyártó vállalat házon belül tervezte meg e járműcsaládját.

Nagy-Britannia egyébként is nagy szerepet vállal a tömegközlekedési buszflották zöldítésében. Az ország egyik legnagyobb közlekedési vállalatának számító FirstBus nem csupán az oldhami flottáját elektrifikálta. Nemrég elektromosra cserélték például a 2038-ra klímasemlegességet megcélzó Leeds városában a korábbi dízelbuszállomány egyharmadát, azaz 57 járművet, amivel a Nyugat-Yorkshire-i régió legnagyobb zéró kibocsátású flottáját hozták létre. Ez a depó is a Heliox 150 kW-os gyorstöltő-rendszerével működik.

A szintén felfüggesztett áramvezetékeket használó leicesteri FirstBus-garázs pedig már teljesen elektromos buszdepóként felvonultatja a Heliox-töltőrendszerek teljes skáláját, beleértve a mobil-, gyors- és rugalmas töltési megoldásokat.

Villanyautósok

Összehasonlítás