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
auto

Mostantól kevesebbet nyaggat az Autopilot Európában

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

Bár azt hihetnénk, a Tesla csak az FSD szoftverének fejlesztésére koncentrál és az Autopilot régi kódsorait a pókháló borítja be, most mégis hozzányúlt a gyártó szoftverhez és a változások kényelmesebbé teszik majd a szolgáltatás használatát Európában.

Egy másik frissítés miatt viszont nagy és jogos a felháborodás.

Nem nyaggat

Az autógyártó legújabb, 2024.32.6-os szoftververziója pár apró frissítést hozott, például csiszolt a kéz nélküli nyitható csomagtér funkción (ahol ez a szolgáltatás elérhető), de az Autopilotot érintő újítások egyike keltett igazán nagy feltűnést.

Beszámolók szerint a következő változásokat hajtotta végre a gyártó:

  • Ingyenes alap Autopilot: a kezeket továbbra is a kormányon kell tartani, de már nem, vagy csak jóval kevésbé kell annak mozgatásával, erő kifejtésével jelezni, hogy fogjuk. Valószínűleg a kabinkamera segíti az érzékelést, aminek hatására kevésbé valószínű, hogy a kormány mozgatásával véletlenül kikapcsoljuk az AP-t.
  • FSD és EAP funkció: bár ezek egyike sem azonos az amerikai FSD-vel, a teljes önvezetés különálló szoftverével, az európai ügyfeleknek kínált fejlettebb Autopilot használata esetén mostantól elég az indexet kirakni az automata sávváltáshoz, nem kell a kormányt megmozdítani. Ezt az UNECE szabályozás egy friss módosítása teszi lehetővé. Emellett az EAP használóinak sem kell már rángatniuk a kormányt, hogy jelezzék, figyelnek.

A Tesla folyamatosan fejleszti VBAM, Vision-Based Attention Monitoring funkcióját, amely az utastér kameráját használja arra, hogy ellenőrizze, a sofőr figyel-e. A legfrissebb amerikai 12.5.4-es FSD verzióban már egyáltalán nem is kell fogni a kormányt és már napszemüveggel is használható a rendszer.

Kiolvad a kaja

De nem minden fenékig tejfel a frissítések körül, ugyanis a 2024.32-es szoftververzió elvett egy funkciót, amit eddig sokan használtak.

Mostantól ugyanis, ha be van kapcsolva az Őrszem (Sentry mode), akkor az autó egy pár perc után kikapcsolja a fedélzeti USB csatlakozókat és a 12 voltos szivargyújtó-dugót is. Ez különösen akkor kellemetlen, ha valaki hűtőládát hajt erről.

A változás valószínűleg annak a fejlesztésnek a része, amivel a Tesla megpróbálja leszorítani az Őrszem energiaigényét. Ez, a parkoló forgalmától függően még mindig elég magas tud lenni, ha egy forgalmas helyen, mondjuk a reptér parkolójában hagyjuk a kocsit. Nekem legutóbb 36 óra parkolás ezen a helyen 13 százalékot, kb. 6-7 kWh-át evett meg.

Persze, ha Camp Mode-ba kapcsoljuk az autót, akkor aktívak maradnak ezek a csatlakozók, de ekkor kikapcsol az Őrszem.

Érthető módon ez a változás kiverte a biztosítékot azoknál, akik hűtőládát használtak a kocsiban, miközben az valahol parkol. Biztató jel, hogy a Not a Tesla App szerint a Tesla szervizcsapata szerint nagyon sok megkeresést kaptak ezzel kapcsolatban és jelezték a fejlesztőknek, hogy a vevőknek nem jött be a változtatás.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás