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 Általában igyekszünk a teljesen légből kapott pletykákat mellőzni itt a Villanyautósok.hu oldalain, de most már annyi jel, információ és hírmorzsa mutat egy irányba, hogy szinte biztos: újra sínen van a Model 3 gyártása. Arról pedig már értekeztünk itt párszor az elmúlt hetekben, hogy mennyire jól alakulnak az S és X eladások a 4. negyedévben, de most már van annyi adatunk decemberről, hogy meg merjük kockáztatni: érik a rekord számú eladás a nagyobbik Teslákból is. Kezdjük mindjárt az utóbbival, hiszen itt van több konkrét adat. A Tesla a 3. negyedéves pénzügyi jelentése majd az azt követő konferenciahívás során is beszélt az év végi tervekről és már ekkor jelezték, bár a 3. műszak kivezetése miatt 10%-kal csökkentik az S és az X gyártását, mégis van annyi tartalék a rendszerben, hogy rekord számú kiszállításokat várnak. Az októberi és novemberi adatok elemzésekor már jeleztük, hogy az USA és Európa alapján úgy tűnik jól halad a kaliforniai gyártó e cél felé. Most azonban, így december közepén, a legfrissebb norvég adatok alapján meg merjük kockáztatni, hogy rendkívüli események híján szinte biztosan el is érik a tervezett számokat, és meglehet a 2017-es 100,000 S+X. A hét elején készült fotón kb. 700 új Tesla látható amint éppen a hajóról frissen kirakodva várják sorsukat a drammeni kikötőben. Forrás: Electrek A fenti kép eléggé árulkodó, de azért szeretjük ha számok is alátámasztják a feltételezéseket. Nos a teslastats.no (közel) valós idejű számai alapján már kijelenthető, hogy december 14.én megdőlt az amúgy előző rekordnak számító 3. negyedéves értékesítés a skandináv országban. Ráadásul, a hónapnak még nincsen vége, így a szokásos trendek alapján még 7-800 autó leszállítása várható a hátralévő 10 munkanapon. Így álltunk 2017.12.14.-én Norvégiában. Forrás: teslastats.no Itt érdemes emlékeztetni, hogy a 3. negyedév egész Európában is abszolút rekordnak számított, október és november pedig időarányosan messze felülmúlta azt. Talán csak az amerikai eladások voltak kicsit gyengébbek a várakozásoknál, viszont összességében még így is az újabb rekord felé tartottunk. Ez önmagában nagyon jó hír és „békeidőben” már elég is lenne a TSLA részvények szárnyalásához, de tudjuk, hogy most minden szem a Model 3 gyártásán van. Ahogy a cikk elején írtam, igyekszünk nagyon óvatosak lenni a pletykákból történő becsléssel, de a mai napon itt is elértük a kritikus tömeget. Kezdjük talán a leggyengébb „bizonyítékkal”. A szokásos Tesla fórumokat bújva a nyár végén, ősz elején fülsiketítő volt a csend a Model 3 körül. A teslások közössége elég aktív és, a legnagyobb szeretettel mondva, eléggé kocka is, tehát a múlt alapján szinte biztos volt, hogy ahogy az S és az X esetében is, amint felfutnak a szállítások, tele lesznek a szokásos helyek a beszámolókkal, a friss tulajdonosok ujjongó posztjaival és képeivel. De nem volt szinte semmi csak az ordas nagy csend. Model 3-ak és Model X-ek várnak szállításra. Forrás: Reddit, Tesla99 felhasználó. Nemúgy az elmúlt hónapban. Már november közepén beszámoltunk róla, hogy egyre szaporodnak a vadonban elkapott Model 3 alvázszámok és egyre nagyobb és nagyobb sorozatszámokat találtunk. Azóta azonban robbanásszerűen megnőtt az élménybeszámolók száma: nap mint nap több tucat új Model 3 tulajdonos osztja meg örömét a Teslás fórumokon, és a sorozatszámok is 2500 felett járnak. Ez így önmagában elég kevés lenne, de pár lelkes fórumozó írt egy kis botot (mondom, hogy kocka), ami egész nap a TMC, a Reddit, a Teslarati és egyéb hasonló helyek oldalait szkennelve begyűjti a megosztott alvázszámokat és ebből grafikonokat gyárt. A fülön csípett Model 3-ak alvázszám és dátum alapján. forrás: blfire.lima-city.de Itt emlékeztetnék mindenkit, hogy a legmagasabb, utcán elcsípett szám a 2,561-es nem azt jelenti, hogy ennyi Model 3 készült, hiszen a sorozatszámokat véletlenszerű sorrendben osztják ki. Viszont az ebben a pillanatban 399 elcsípett egyedi azonosító alapján a grafikonból egyértelműen látszik, hogy mind az észlelések sűrűsége, mind a számok folytonossága egyre nagyobb és már tisztán látható az az exponenciális függvényhez hasonlítható S-görbe, amiről Musk a kezdetektől fogva papol. A felfedezett autók számának alakulása. Forrás: blfire.lima-city.de De persze a Tesla rajongók az elszántsága nem ismer határokat, vannak akik a kaliforniai gyár környékén körözve videóznak és kapják lencsevégre a frissen legyártatto 3-asokat. Az egyik legutóbbi ilyen alkalommal 90 db új autót azonosítottak és 57-nek a sorozatszámát is begyűjtötték. És akkor menjünk tovább az elszántság és az őrület közötti vékony mezsgyén, mert hogy vannak akik napi friss műholdfelvételeket hasonlítanak össze, hogy kiszámolják mennyi új 3-as hagyta el gyárat, mások pedig kocsmai beszélgetéseken faggatnak Tesla alkalmazottakat és ez alapján jelentik, hogy sínen vagyunk. Azonban az elmúlt pár napban előkerült néhány konkrét bizonyíték is. December 12-én fedezte fel egy Twitter felhasználó az amerikai import adatbázisban, hogy a Tesla novemberig annyi 12 voltos akkumulátort kapott (specifikusan abból a típusból ami a Model 3-ba megy), ami majd 10,000 autó gyártásához elég. Márpedig az autógyártók just in time rendszerében, a lehető legkevesebbet igyekeznek feleslegesen raktározni és csak a gyártás előtt kerülnek az alkatrészek leszállításra. A legkomolyabb nyom azonban december 14-én látott napvilágot, amikor is a Tesla egyik tajvani beszállítója tudatta a helyi médiával, hogy a kaliforniai gyártó decembertől újra heti 5000 Model 3-hoz elegendő alkatrészt rendelt tőlük. Az eset pikantériája, hogy ugyan ez a beszállító volt az, amely októberben nyilvánosságra hozta, hogy a Tesla 40%-kal csökkentette a megrendeléseket. Úgy tűnik minden egy irányba mutat… A cliffhanger feloldása legkésőbb január 1-3 között várható a hivatalos értékesítési adatok részeként és természetesen elsőként itt a Villanyautosok.hu-n lehet majd olvasni róla. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!