PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

December legvégén különös látványban lehetett része néhány járókelőnek Barcelonában: egy autóhoz hasonlító űrbéli jármű jelent meg az utcákon, melyet távirányítóval irányítottak, ráadásul még Renault embléma is volt rajta. Az autógyártó által közzétett kedvcsináló videó az EZ-GO elnevezésű önvezető taxiról azonban hamar világossá tette, hogy nem az űrlények támadtak meg minket, csupán a franciák szeretnének egy új eszközt bevetni a jövő városi közlekedésében. A Genfi Autószalonon aztán bemutatkozott a koncepció, és az is kiderült, hogy a Renaultnak nagy tervei vannak az EZ-GO-val.

Az egyedi és merőben kirívó külsejű tanulmány az egyre növekvő városok fejletlen közlekedési szolgáltatásaira adna egy fenntartható és biztonságos választ. Ahogyan mára számtalan vállalat az önvezetést látja a jövő egyik legmeghatározóbb technológiájának, a belvárosi közlekedés fejlődésének kulcsát is ez adja a Renault szerint. A jármű Level 4-es önvezetésre képes, s mivel sofőrre nem lesz szükség a működéséhez, vezetőülés nem is kapott helyet a járműben, ahogyan kormány sem. Az autó kabinja egy nagy egybefüggő tér, ahol U-alakban helyezkednek el az ülések, maximálisan 6 fő számára. Az egész tetőrész felnyitható, így az utasok anélkül be tudnak szállni, hogy lehajolnának, a lehető legnagyobb felületen történő üvegezés pedig a jobb kilátást és a szabadságérzetet hivatott nyújtani. Az EZ-GO viszont kizárólag városi közlekedésre lett tervezve, ami annyit tesz, hogy szolgálatának teljes egésze azokra az utcákra korlátozódik, ahol 50 km/h-s végsebességével még nem okoz forgalmi fennakadásokat. A francia robotkocsi tehát leginkább azok számára kényelmes, akik egy belvárosi útra hívnának taxit, de a városon kívüli reptérre már nehezebben vinne ki minket a jármű.

„A közösségi mobilitási szolgáltatások remek lehetőséget jelentenek a Renault számára, különösen a városokban. Soknak van idős, vagy nagyon fiatal lakossága, és az emberek újabb és újabb közlekedési megoldásokat keresnek. Mi már korábban elkezdtük felfedezni az ilyesfajta szolgáltatásokat, és a gépkocsijainknak, illetve könnyű haszongépjárműveinknek köszönhető szakértelmünkkel úgy hisszük, hogy a Renault Group jó eséllyel ki tudja szolgálni ezt a piaci lehetőséget elektromos, intelligens, önvezető szolgáltatásokkal mind az egyéni vásárlók, mind a vállalatok számára. Az EZ-GO tovább segít nekünk felfedezni, hogyan is nézhet ki a jövő” – olvashatók az egyik vezető igazgató szavai a gyártó honlapján.

Az EZ-GO vagy egy alkalmazáson keresztül rendelhető, és akkor bárhol fel tudja venni az utast, vagy a speciálisan a számára kiépített állomásokon hívhatjuk, melyek kialakítása lehetővé teszi, hogy a mozgássérültek és a babakocsival utazók is könnyedén elfoglalhassák helyüket az autóban. Az applikáción való rendelés során választhatunk, hogy teljesen egyedül szeretnénk élvezni a kirándulás, vagy inkább társaságra vágynánk, és még öt személy becsatlakozhat hozzánk.

Az autó specifikációiról nem esett szó a bemutatón, a hangsúlyt sokkal inkább a biztonság kapta az EZ-GO fejlesztésénél. A szenzorok és kamerák által biztosított önvezetés, a felnyíló tető, az üvegezett test, az alacsony sebesség mind olyan tényezők, ami miatt a francia gyártó szerint a robotjármű már 2030-ra a városi kép megszokott eleme lesz. A Renault viszont nem várna addig, már 2022-ben elindítaná saját flottáját az utasok szolgálatában. Ígérete szerint az EZ-GO megfizethető lesz és a működési költségei is magas versenyképességet mutatnak majd mind a vállalatok, mind a magánszemélyek számára, ugyanis az EZ-GO-t bárki használhatja saját autóként is a városi utazgatásra.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.