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
auto
2024. 03. 19. kedd

Csütörtökön nem csak Dömösön, de az ország második legnagyobb lélekszámú településén, Debrecenben is első töltőt avattak. Átadták ugyanis a város által a Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódó pályázaton nyert 25.484.000 Ft segítségével finanszírozott elektromos autó töltőket. A kilenc darab 2×22 kW teljesítményű váltakozó áramú (AC) töltők a város 8 pontján lettek elhelyezve:

  • Főnix Csarnok parkolójában
  • Nagyerdei körúton (Egyetem tér)
  • Hatvan utca 1. előtt
  • Piac utca 45. előtt (a Széchenyi utca felől)
  • Péterfia utca 29-31-nél (az Egymalom utca kereszteződésénél)
  • Bem tér 14-nél (a társasház parkolója)
  • Kálvin tér 14. előtt
  • Piac utca 28/b előtt (a Kossuth utca felől)

Az első négy helyszínen lévő öt töltő már csütörtökön üzemelt, a maradék négyet pénteken adták át az autósoknak. A töltők bekapcsolásával megszűnt az a méltatlan állapot, hogy a cívisvárosban a nem CHAdeMO csatlakozós autókat semmilyen (se gyors se lassú) nyilvános töltőállomáson nem lehetett feltölteni. Így ha egy Volkswagen e-Golffal, egy BMW i3-mal vagy egy Hyundai Ioniq-kal el is jutott valaki a városba, onnan biztosan nem tudott hazajutni, mert semmilyen töltési lehetőség nem állt a rendelkezésére. A város eddigi egyetlen, a Nissan LEAF-ek számára a továbbjutást jelentő töltőhelyét a Nissan ajándékozta a városnak, amit az az E.ON-nal karöltve telepített a Nagyerdei Stadion mélygarázsába.

Az új töltőket használva a teljesen lemerült tisztán elektromos autók akkumulátorai 4-6 óra alatt feltölthetők (az autók kevesebb mint 5%-a akár 1-2 óra alatt is feltölthető), így elsősorban a Debrecenbe érkező, és ott programmal rendelkező autósok számára, illetve a helyben lakók számára lesznek ideálisak, hiszen a használatuk ingyenes. A töltők a kábel csatlakoztatása után azonnal indulnak, de mint minden ilyen készüléknél, a kábelt ezekhez is az autósnak kell hoznia. Fontos tudni, hogy a töltőoszlopok ugyan hasonlítanak azokra, amiket az e-Mobi telepít országszerte, ezek a töltők nem az állami elektromobilitás szolgáltató rendszerébe tartoznak.

A város természetesen gondolt az úton lévő autósokra is, az ő továbbjutásukat a pályázati támogatásból épülő 10. töltő fogja szolgálni a Segner téri MOL benzinkútnál. A három csatlakozós (CCS, CHAdeMO és Type 2) 50+43 kW-os villámtöltőt a város 2019 folyamán tervezi beüzemelni. A töltéshez hasonlóan a városban a zöld rendszámos autók számára a parkolás is ingyenes.

Lakosságszámát tekintve ugyan Debrecen a második legnagyobb város, de területét nézve a harmadik helyre csúszik vissza Hódmezővásárhely mögött, ami akár az elektromos autó töltés hazai mekkájának is tekinthető a városban üzemelő 3 villámtöltőnek és 5 db 2×22 kW-os gyorstöltőnek köszönhetően. A dél-alföldi megyei jogú városban nagyjából minden 15 ezer lakosra jut egy DC villámtöltő és 3500 lakosonként egy 22 kW-os AC csatlakozás. Ilyen arányok eléréséhez Debrecenben legalább 13 DC villámtöltőt és 57 AC csatlakozót kellene telepíteni.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.