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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Milyen Model 3-at rendelnek a németek?

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

Már nagyjából két hete, hogy megnyílt a Tesla Model 3 konfigurátora az európai vásárlók előtt is, de ez eddig nem volt minden országra igaz. Pénteken este azonban csatlakozott a körhöz Finnország és Portugália mellett Németország is. A startlövéshez remekül időzítve, a villanyautó kölcsönzéssel foglalkozó és egy az e-mobilitást népszerűsítő YouTube csatornát is üzemeltető NextMove közzétette egy felmérése eredményét amiből képet kaphatunk róla, milyen Model 3-t raknak össze maguknak a német vásárlók.

Papírmunka

A német piac a Tesla számára eddig egy megoldhatatlan feladatnak látszott – a hagyományosan hazai márkákat választó vásárlók közül eddig kevés választotta az amerikai gyártó termékeit. Bár idén, várhatóan olyan 2 ezer eladott autóval,  már a 4. helyre jött fel a Tesla európai toplistáján Németország, ha azt nézzük, hogy a hasonló súlyú brit piacon közel dupla ennyi S és X fogy és a jóval kisebb Svájcban is meglesz vagy 1500 autó idén, akkor már kevésbé jó az eredmény.

Hogy mennyi Model 3 előrendelés lehet a németeknél, arról csak találgatások vannak. Én olvastam már belsős információra hivatkozva 10 ezres és 50 ezres számot is, de egyiket sem tartottam túl hihetőnek (túl kevés, illetve túl sok). Az viszont semmiképpen nem jó hír, hogy Németországban még mindig nem jogosult a Model 3 az állami támogatásra. Már olyan sokan fordultak ez ügyben az illetékes német hatósághoz, hogy Twitter üzenetben adták hírül: a gyártó kérelme folyamatban van, de még nem kaptak meg minden szükséges dokumentumot.

Persze ha gonosz lennék, eszembe jutna az a magyar rádiós tender, ahol a nemkívánatos csatorna pályázatát azért dobták ki, mert nem szignózták a pályázati dokumentáció üres oldalait is. De ne legyünk ennyire romlottak, biztos a Teslánál néztek be valamit és nem adták be a papírokat megfelelően.

Mindenesetre, jelenleg Február közepét kapták az első német vásárlók szállítási időpontnak a Teslától, úgyhogy addig még van idő a papírmunkára.

Aksi méret

De ennyi bevezetés után nézzük a NextMove felmérésének eredményét. A kérdőívet olyan német vásárlóknak küldték ki, akik már rendelkeznek Model 3 előrendeléssel és több mint 1070-en válaszoltak a megkeresésre. Ez így már szinte reprezentatív minta.

6 kérdést tettek fel a potenciális vásárlóknak és előre is elnézést kérek mindenkitől, de nekem logikusabb a legutolsóval kezdeni.

Forrás: NextMove

A fenti kérdés arról szól, hogy ha mind a 3 akkumulátor méret elérhető lenne a német vásárlók számára, akkor melyiket választanák? Az 1072 válaszadó majd 60%-a legnagyobb akkumulátor mellett tette le a voksát, amivel az autó akár 540 kilométerre is képes – mármint a WLTP szerint, az amerikai EPA inkább 500 kilométert mond. Mivel Németország a nagy sebességű autópályáiról híres, így a választás talán nem meglepő. Egy korábbi tesztben a NextMove amerikai import Model 3-ával 150-es tempónál 22,9 kWh/100km fogyasztást mértek, 120-nál pedig ez az érték 16,4 kWh/100km.

A válaszadók mintegy negyede venné szíve szerint a Mid Range verziót, amely WLTP hatótávja várhatóan 450 km körül alakul, míg az amerikai EPA szerinti mérés 418 kilométert hozott ki. Végül 15 % választotta a Short Range verziót – ez lesz majd az a bizonyos belépő szintű modell, amit itthon 13 millió forint körül várhatunk – ha tippelnem kellene, akkor nagyjából 9-12 hónap múlva. Ennek az autónak én 380 kilométeres WLTP értéket számoltam, az EPA mérés 354 kilométeres hatótávot valószínűsít.

Apropó Model 3 hatótáv… A Teslike nevű amerikai oldal, amelyet a legnagyobb Teslás fórum egyik oszlopos tagja, Troy üzemeltet végigszámolta pár valós teszt és az EPA számok tükrében a Model 3 minden verziójának várható hatótávját 6  különböző sebességnél. Az alábbiakban itt van a táblázatuk releváns része, kis jelmagyarázattal.

A típusoknál a rövidítések: LR -a legnagyobb aksi, LRD ugyan ez csak összkerékmeghajtással; MR/MRD, illetve SR/SRD ugyan ez, csak a közepes, illetve a legkisebb aksival. A 18-as illetve 19-es számok a kerékméretre utalnak, az Aero pedig a 18-as felni légellenállást csökkentő levehető dísztárcsáját jelzi. Az oszlopok balról jobbra: az első két oszlop az amerikai EPA mérés szerinti eredményeket mutatja, a következő kettő a valós hatótávot és az EPA-től való eltérést. Számunkra az utolsó 7 oszlop a legérdekesebb: az első azt mutatja, mennyi kilométerre elég energiát tölthetünk az autóba 30 perc alatt a (jelenlegi) Superchargerken, míg az utolsó 6 különböző sebességeknél tippeli meg a hatótávot. Forrás: Teslike.com

Meghajtás és Autopliot

A következő két kérdés az autó műszaki paramétereit és felszereltségét célozta meg.

Forrás: NextMove

1074 szavazat alapján, a válaszadók harmada választotta jelenleg rendelhető Long Range Dual Motor, azaz a legnagyobb aksis összkerékmeghajtású verziót és emögött kicsivel lemaradva szintén harmaduk voksolt a hátsókerék meghajtású közepes aksis Mid Range mellett. Előbbiek akár már rendelhetik is az autót, utóbbiak meg reménykedhetnek, hogy pár hónap múlva talán Európába is elhozzák ezt a modellt.

Szintén csak remélni lehet, hogy visszatért a Long Range aksi mellé az olcsóbbik, hátsókerék meghajtású modell – erre németek majd negyede vár. Az a majd 11 százalék akinek elég vastag a pénztárcája, már rendelheti is a 450 lóerős Long Range Performance verziót.

Forrás: NextMove

A Teslák egyik érdekes tulajdonsága, hogy bizonyos funkciókat utólag is megvásárolhatunk – így van ez az Autopilottal is. Persze utólag megvéve a szolgáltatás kicsivel többe kerül, Amerikában jelenleg 2 ezer dollár a felár, ha később vesszük meg. Valószínűleg ez is közrejátszhat abban, hogy a német vásárlók több mint 70 százaléka inkább az autó konfigurálásakor leszurkolja a 4500 Euro felárat és csak kevesebb mint 30 százalékuk halasztja ezt majd későbbre.

Külcsín

Végül arra is kíváncsiak voltak a NextMovenál, hogy milyen színekben, kárpittal, illetve felnikkel rendelik az autót a honfitársaik.

Forrás: NextMove

Nos, ami az autó színét illeti, 27 százalék szavazott a feketére – vagy azért, mert halottaskocsinak rendelik a Model 3-at, vagy mert ez a szín van ingyen. Szinte majdnem ugyan ennyien választották a metálkék fényezést, ezt követte 17% ezüst, 25% gyöngyházfényű fehér és 13% választotta a többrétegű piros festéket. Utóbbi két szín egyébként a legdrágább, mivel ezeket a legnehezebb előállítaniuk. Aki az árakat nézi, ne felejtse el, hogy a fenti képen 19%-os német áfát lát, míg nálunk magasabb ez az adónem, mint a hanyatló nyugaton.

Forrás: NextMove

Ami a kárpitot illeti, majd 83% választotta az alapfelszerelés fekete műbőr üléseit, amihez a sajtófotókról ismert fa berakás jár a műszerfalon. Aki kicsit merészebbre vágyik, az bevállalja a fehér műbőrt, persze felár fejében. A szín tartósságáért egyébként nem nagyon kell aggódni, számtalan YouTube videó bizonyítja, hogy a belekent csoki, vagy a kék farmer által okozott elszíneződés is könnyen eltávolítható egy egyszerű nedves törlőkendővel és már vannak tapasztalatok több tízezer kilométer után is. Én személy szerint a piros vagy kék külsőre szavaznék fehér belsővel.

Forrás: NextMove

Végül megkérdezték még azt is, a két opció közül ki melyik felnit választja? 75 százalék az alapfelszerelésben kínált 18 colos könnyűfém kerekekre szavazott – ehhez jár a hatótáv növelő Aero dísztárcsa, ami tetszés szerint levehető. Nagyjából a válaszadók negyede választotta a nagyobb és tetszetősebb 19 colos kerekeket, amikkel sajnos azonban a hatótáv is valamivel kisebb. És hogy mennyivel? Nos ez főleg autópálya tempónál szembetűnő és a fenti Teslike táblázat szerint a hátsókerék meghajtású Long Range verzió 130-as tempónál 438 kilométert tud 18-as kerékkel és Aero dísztárcsával – ebből 20 kilométert kell leadnia ha nem használja a speciális dísztárcsáit. Ha pedig a nagyobb 19 colos kerekeket rakják fel, újabb 28 kilométer hatótáv vész kárba és az autó már csak 390 kilométert tud az autópályán.

Végül, ha valaki szeretné megnézni, alább megtalálja a NextMove videóját is a témában.

Ti milyen konfigurációban rendelnétek, ha már mindegyik verzió elérhető lenne?

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.