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 Az alapoktól megtervezett és felépített elektromos járművek valószínűleg a legjobb üzletet kínálják, ha a piaci szerepüket nézzük. Ezt a személyautó piacon a Jaguar I-PACE, illetve az évek óta népszerű BMW i3 is bizonyítja. Fontos azonban, hogy a villanyautókon túlra is tekintsünk, mert az e-mobilitás nem csak a személyautók világában létezik. (fotó: eCap) Ezt ismerte fel a német eCap vállalat, és azzal szerzett hírnevet magának, hogy egyedi járműveket alakít át elektromos meghajtásúra. Egy ideje a tapasztalt specialisták munkagépeket alakítanak át úgy, hogy azok a hagyományos motorok helyett akkumulátorral hajtott elektromotorokkal üzemeljenek. Az eCap 2019. év elején közös együttműködésben az Optimas-al egy elektromos meghajtású térkő burkolat rakó gépet mutatott be. Az eCap által átalakított S19e megbízható 48 Voltos rendszerrel működik (ezen a videón megnézhetjük a nem elektromos változatot működés közben). Látható, hogy meglévő munkagépeket is át lehet alakítani, ezzel az elektromobilitás jól illeszkedik a gyártási folyamatokba. (Térkő burkolat rakás elektromos üzemben, hátrébb a dízel változat. fotó: eCap) „A térkő burkolat rakó gép sikeres átalakítása elektromos meghajtásúra azt mutatja, hogy az ilyen gépek vagy más járművek a gyakorlatban gazdaságosan átalakíthatóak a szennyezésmentes, csendes és környezetbarát üzemeltetés érdekében.” – mondja Leonie Behrens, az eCap üzletvezetője. A térkő burkolat rakó gépet az eCap tényleg jól átgondolta, így nem csak kiszedték belőle a dízelmotort, és berakták a helyére a villanymotort, de az elektromos áram tárolását is jól megtervezték. Itt különleges megoldást alkalmaztak, a cserélhető lítium-ion akkumulátorcsomagot. Ehhez átalakították a térkő burkolat rakó gép egykori szerszámos dobozát, így 2,5-3 órát tud dolgozni a gép, mielőtt az akkumulátort cserélni kellene. Egy mobil töltőegység segítségével ezt utána az építkezés helyszínén fel lehet tölteni. Az akkumulátorok működési idejét a hidraulika optimalizálásával is sikerült meghosszabbítani. „Ez a térkő burkolat rakó gép egy prototípus. Szívesen dolgozunk együtt olyan ipari szereplőkkel, akik érdeklődnek az új technológiák iránt, és akiknek az ötleteit a mi szakértőinkkel együtt dolgozva, közösen tudjuk termékké érlelni.” – mutatja be a cég filozófiáját Leonie Behrens, az eCap vezetője. Az eCap egy 40 tonnás nyerges vontató projektet is elindított, aminek keretében egy több részből álló, komplett szolgáltatást nyújtanak. Az autót a tervezett útprofilt figyelembe véve alakítják át, és elkészítik a szükséges szoftvereket is. Az eredmény egy közúti forgalomban is használható, a szükséges engedélyekkel rendelkező jármű lesz, de a vevő megkapja a szükséges tudást is, hogy a jövőben maga végezhesse el ezeket az átalakításokat. Lenkei Péter Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!