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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Kötelező lesz bankkártyát elfogadnia a kaliforniai villanyautó töltőknek

Talán semmi nem szemléltei jobban azt, hogy még mindig a villanyautózás hőskorát éljük, mint az a zavaros állapot, ami a különböző cégek által üzemeltetett villanyautó töltők fizetési megoldásai körül van. Ennek akar pontot tenni a  végére egy új kaliforniai szabályozás.

Ahány ház, annyi szokás

Benzinesből villanyautóba átülve talán ez egyetlen kellemetlen meglepetés, hogy mennyire körülményes tud lenni a „tankolás” utáni fizetés. Egy belsőégésű motoros, hagyományos autóval a világ összes benzinkútján tudunk tankolni, majd dolgunk végeztével egyszerűen fizetünk. Ha eltekintünk az egzotikus 3. világbeli országoktól, akkor ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy Európában vagy Amerikában bárhol tudunk dollárral, euróval (helyi valutával), vagy még egyszerűbben bankkártyával/hitelkártyával fizetni. Tehát ugyanazt a fizetőeszközt használjuk, mint bármi más vásárlásakor.

Pixabay at Pexels

Az elektromos töltőoszlopoknál azonban nem ilyen egyszerű a helyzet. Ahány szolgáltató, annyi megoldás jelentkezik. Van, ahol fizikai token, vagy speciális smartcard kell – ezeket előre be kell szerezni. Van ahol mobilapp szükséges – ezt le kell tölteni, be kell regisztrálni. Egészen elenyésző azon hálózatok száma – üdítő kivétel az Ionity – ahol bankkártyával fizetünk, igaz ez ott is online működik csak, tehát a mobilunk böngészőjét használjuk.

Magyarország kis ország és a fizetős töltők túlnyomó többsége megy a TöltőPont alkalmazással – szerencsénk van. De ha mondjuk elindulunk egy hosszabb európai útra, akkor nem árt előre megterveznünk, hol akarunk tölteni és országonként, szolgáltatónként utánanézni, hogy ezeknél az oszlopoknál mi a fizetési módi. Vannak szövetségek, hálózatok, amelyek segítik az átjárhatóságok, de ezek koránt sem fednek le mindent. Kicsit olyan ez, mintha Európában lenne 100 benzinkút hálózat és mindegyik csak a saját fizetőeszközét fogadná el. Ez biztosan nem segített volna az autók elterjedésében.

Okok – kifogások

A leggyakrabban alkalmazott megoldás a mobil alkalmazás, ami jól hangzik, de könnyen frusztráló lehet, ha egy hosszabb út során úgy kell őket gyűjteni, mint a matricákat a Lutra albumba. Persze már ez is visszalépés a megszokott kényelmi szintünkhöz, mert ha ma én egy hagyományos autóval elindulok Bukarestből Írország nyugati partjaira, vagy Norvégia északi részéről Szicíliába, akkor őszintén szólva még csak a pénzváltással sem kell bíbelődnöm. Persze,jó ha van nálam egy kis tartalék kp, de elég valószínű, hogy minden nagy nemzetközi olajtársaság benzinkútján tudok tankolni Mastercarddal, vagy Visaval.

Ha kicsit megkapargatjuk miért nincs mondjuk érintéses bankkártya terminál minden villanytöltőnél akkor általában a költségekkel magyarázzák a dolgot. Az Index egy tavaly őszi gyűjtése alapján a bank és a kereskedő mennyiségi megállapodásától függően 50-170 ezer forint egy POS terminál. Ha ezt vezeték nélküli kommunikációra is fel akarjuk készíteni (értsd, mobilhálózaton kommunikál), az további 25-50 ezer forint. Megoldható a terminálok bérlése is – ez havi 3-10 ezer forint. Mindenki döntse el, hogy egy töltőoszlop kiépítésének akár több milliós költségébe ez bele kellene-e, hogy férjen.

Természetesen a kártyás használatnak vannak költségei is, amit a kereskedő fizet –  ez 0,5-2% között mozog, de például az állami program keretében itthon ez fix 1% is lehet. Tehát mondjuk egy 1000 forintos töltés ettől 10 forinttal lenne drágább. Mindenki döntse el, ő ezt kifizetné-e.

Előjön még a blokk és az ÁFÁ-s számla kérdése – emiatt vagy nyomtatóval kellene felszerelni a töltőket, vagy egy érintőképernyőn kellene megadni az email címünket, ahova a hiteles PDF számla érkezhet. Egyik sem sci-fi, pl. az Ionity töltője is így működik.

Kaliforniában megunták

Kalifornia a világ egyik leggazdagabb régiója. A Wikipédia szerint területe és lakossága négyszerese hazánkénak, GDP-je alapján pedig nagyjából a világ 5. leggazdagabb országa lenne. Az állam lakói nem csak jómódúak, de nagyon környezettudatosak is, ezért ez a villanyautók Mekkája, közel minden második villanyautót itt adnak el Amerikában és több mint 15 ezer nyilvános töltőállomásuk van.

Kelsey Johnson at Pexels

Az egyik legfontosabb helyi környezetvédelmi hatóság, a California Air Resources Board elé két hét múlva kerülő tervezet kötelezővé kívánja tenni, hogy minden nyilvános töltőállomásnak rendelkeznie kell bankkártya olvasóval és a szolgáltatók nem írhatnak elő semmi kötelező jellegű tagsági díjat, vagy regisztrációt. Rendelkezniük kell továbbá egy a töltőkön megtalálható telefonszámmal, amit felhívva telefonon is elindíthatjuk a töltést, ha a bankkártyás rendszer éppen nem működne.

Fontos még, hogy kötelezően előírnák a „roaming” biztosítását és minden töltőnek támogatnia kell a California Open Charge Port interfészét, amellyel átjárhatóak lesznek a szolgáltatók rendszerei, hogy ha mégis az appot preferálnák, ne kelljen mindegyik céghez más és más alkalmazást letölteni.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.