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 Míg 2010-ben még 1100 dollár felett volt a lítium-ion akkumulátorcsomagok kilowattóránkénti átlagos ára, addig 2019-ben már csak 156 dollárba kerül egy kWh, ami egy közel 87%-os árzuhanást jelent az elmúlt 10 év alatt – olvasható a Bloomberg New Energy Finance legutóbbi kutatásában. Az előrejelzés szerint 2023-ra megközelíthetjük, 2024-re pedig akár át is léphetjük a 100 dolláros álomhatárt, ami bizonyos régiókban és szegmensekben, árparitást hoz a villanyautók számára a belsőégésű motorral szerelt járművekkel szemben, s így óriási hatással fog bírni azok terjedésére. A BNEF 2019 Battery Price Survey elemzésében publikált adatok szerint a 100 USD/kWh határhoz az akkumulátorok iránti kumulatív keresletnek el kell érni a 2 TWh-t, amire körülbelül 5 év múlva kerülhet sor. Forrás: Bloomberg A folyamat öngerjesztő, hiszen az eddig elért árcsökkenés nagyrészt annak köszönhető, hogy az autógyártók egyre nagyobb mennyiségben rendelik meg az akkumulátorokat az egyre nagyobb számban értékesített villanyautóikhoz, ez a tendencia pedig még lejjebb fogja szorítani az árakat. Az aksi kilowattóránkénti átlagárának mostani szintjéhez a magas energiasűrűségű katódok területén végzett folyamatos kutatások és áttörések is hozzájárultak, valamint az újfajta akkupakk-dizájnoknak, és a zsugorodó gyártási költségeknek is fontos szerepe van benne. Forrás: BMWBlog A lítium-ion akkumulátorok piaca jelenleg mintegy 22 milliárd dollárt ér a beszerzési láncba fektetett összegek nélkül, ami 2030-ra a 116 milliárd dollárt is elérheti. Az akkucella és akkupakk árának csökkenése mellett ez azt jelenti, hogy a vásárlók egyre nagyobb értéket kapnak a pénzükért cserébe a jelenlegihez képest. Ennek eredményeképp új szektorokban jelenik meg az elektromosítás: különös mértékű növekedés várható például az áruszállításban, ahol egyelőre csupán a városi és elővárosi feladatok elvégzésére áll rendelkezésre tisztán elektromos tehergépjármű, és azok népszerűségét is aláássa a magas vételár. Forrás: Bloomberg A 2020-as években az akkumulátorok árában várható lejtmenet oka az autógyártók növekvő megrendelései mellett főleg a gyártási költségek visszaszorulásában keresendő, hiszen mind az egyre jobb berendezések, mint az újabb és újabb kémiai fejlesztések olcsóbbá teszik a termelést, a meglévő gyárak bővítése pedig költséghatékony módot kínál az akkugyártóknak a kapacitás növelésére. Az autógyártók által bevezetett villanyautó-padlólemezek leegyszerűsítik és standardizálják a cellák dizájnját, így azok olcsóbban legyárthatók, az okosabb elrendezés pedig egyszerűbb TMS-hez vezet, ami kevesebb borítást, azaz alacsonyabb anyagköltséget von maga után. A Bloomberg szerint a 2024-es dátum nagyon ígéretes, s nem is az a kérdés, hogy hogyan fog ekkorra 100 dollárra csökkenni egy kWh-nyi akkumulátorcsomag, hanem inkább a még alacsonyabb, 2030-ra előrejelzett 61 dolláros szint a bizonytalan, amihez számos eltérő úton juthat el az elektromobilitás. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!