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 A Tesla teljes önvezető (FSD – Full Self Driving) rendszeréhez szükséges HW3 konfiguráció központi számítógépe idén április óta az összes újonnan gyártott autójukba belekerült. Akkor ígéretet tettek rá, hogy amint érdemben számítani fog az új szilícium lapka számítási teljesítménye, megkezdik a 2.x-es generációjú egységek lecserélést a flottában. Most elérkezett ez a pillanat – a magyar tulajdonosok számára is. Anyone who purchased full self-driving will get FSD computer upgrade for free. This is the only change between Autopilot HW2.5 & HW3. Going forward “HW3” will just be called FSD Computer, which is accurate. No change to vehicle sensors or wire harness needed. This is v important. https://t.co/lICMpT7xnX — Elon Musk (@elonmusk) March 29, 2019 Dupla vagy semmi Az FSD rendszerhez, a szoftver mellett, azért van szükség a cég saját tervezésű chipjére, mert csak az tud megbirkózni a GPS, a 8 kamera, 12 ultrahangos szenzor és a radar által szolgáltatott információk valós idejű feldolgozásával és a legújabb generációs mesterséges intelligencia futtatásával. Mindezt ráadásul duplán, hiszen a repülőgépekhez hasonlóan az önvezető autókba is redundáns rendszereket kell építeni a biztonság érdekében. Míg az Autopilot korábbi verziója 80%-ban használta ki a régebbi chip teljesítményét, az új lapkát csak 5%-ban terheli le, ezért lesz erőtartalék az FSD-hez is. A Teslák 3.0-ás önvezető számítógépében is két mesterséges intelligencia chip van – a második egyszerűen csak duplikálja az első munkáját aztán egy külön áramkör egyezteti, hogy a két lapka ugyan arra a döntésre jutott-e. A legfrissebb hírek szerint a második chip eddig kikapcsolt állapotban volt, de most a legújabb 2019.40.50.1-es frissítés aktiválta ezt is. Mivel mostantól már korlátozó tényező a korábbi Nvidia chipek teljesítménye, így mindenkinek akinek ezekkel szerelt autója van és kifizette előre az FSD felárát, ingyen jár a csere. Akik most akarják utólag megvásárolni ezt a szolgáltatást és 2019 április előtti autójuk van, azok sem maradnak le semmiről, nekik a szoftver aktiválása után ugyanúgy cserélik a kesztyűtartó felett elhelyezett kis dobozt. Becslések szerint kb. 2 órát vesz igénybe az egész művelet – ebben benne van a hardver cseréje, a szoftver telepítése és a központi képernyő számítógépével (MCU) történő összehangolása is. Az első generációs Mobileye (AP1) rendszerek frissítése nem lehetséges. Itthon is indul az upgrade Egy pécsi Teslás olvasónktól kaptuk az infót, hogy neki a napokban feldobta a telefonos Tesla applikáció az FSD frissítés lehetőségét. Neki egy 2017-es AP2-vel szerelt Model S-e van. Az upgrade ára mindenkinek eltérő – elméletileg azt veszi figyelembe a cég, hogy az autó vásárlása idején mennyibe került az opció. Ez olvasónk esetében nettó 4000 dollár, de a mai autóknál már 7000 zöldhasú a tarifa. (Ausztriában az ottani áfával 6800 eurót kérnek érte). Ez azt is jelenti, hogy a Tesla felkészült a hardver cseréjére is, ami egybecseng Elon Musk karácsony előtti Twitter üzenetével, miszerint a jövő év elején indul a nagyüzem a számítógépek csérjében. Regarding 2.X to 3 hardware update, that should happen in earnest in Q1. Software feature delta was zero until now, so not much point in doing it before then. — Elon Musk (@elonmusk) December 22, 2019 Természetesen vannak akik már nem tudtak, vagy nem akartak várni és meglépték a cserét. Itt egy Youtube videó az egyik ilyen cseréről. Az autót egyébként nem feltétlenül szükséges szervizbe vinni ehhez, a Tesla mobil szerviz egységei akár házhoz is tudnak jönni a művelethez. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!