Komoly büntető adót kapnak a szennyező autót vásárlók Franciaországban

A francia kormány 2020 január 1-jétől módosítja a széndioxid kibocsátásra vonatkozó bonus-malus rendszerét azzal a céllal, hogy az elektromos járművek eladásait 2022-re megötszörözze a 2017-es értékekhez képest. Ehhez nem csak új támogatási rendszert vezetnek be, de magasabb büntetéseket is kiszabnak a környezetszennyező autók tulajdonosaira.

A 20 gramm alatti CO2 kibocsátással rendelkező járművek (gyakorlatilag a tisztán elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autók) vásárlását támogatják, magánszemélyek esetében 6000 euróval (45 000 euró vételárig) vagy 3000 euróval (45 000 és 60 000 euró közötti listaár esetén). A jogi személyek esetén nincs magasabb alsó sáv, a cégek 3000 eurós támogatást kapnak a 60 000 eurónál olcsóbb járművekre. A személyautók mellett könnyű elektromos haszongépjárművek vásárlása esetén is jár a 3000 eurós támogatás, ez esetben még a 60 000 eurós határ meghaladása esetén is.

Párizsban keményen küzdenek a levegőszennyezés ellen (Forrás: Flickr/D€NNI$)

A személygépkocsik mellett a kormány megtartja a két- vagy háromkerekű elektromos járművekre vonatkozó 900 eurós vásárlási ösztönzőt is, a „szerény jövedelemmel” rendelkező magánszemélyek (akik helyi szociális támogatást kapnak) pedig 200 eurót kaphatnak elektromos kerékpár vásárlásához. – jelentette be a francia környezetvédelmi minisztérium.

A támogatásra elkülönített keretet a 2019-es 260 millió euróról 2020-ban 400 millióra növelték. A kormány egy ötéves tervet is kidolgozott (bár a támogatás összegét évente felülvizsgálják). A terv szerint 2021-ben megtartják a 400 millió eurós keretet, de az egy járműre eső maximális támogatást 5000 euróra csökkentik, hogy 130 000 jármű vásárlását tudják támogatni. A tervek szerint 2022-ben 340 millió eurót fordítanak maximum 160 000 járműre, azaz a maximális támogatás összege 4000 euróra csökken.

Opel Ampera-e (fotó: Opel)

A fenti számok különösen annak fényében beszédesek, hogy 2018-ban „mindössze” 40 000 környezetbarát jármű vásárlását támogatták.

A legtöbb ország ma még csak a környezetbarát járművek vásárlását támogatja, Franciaországban azonban környezetvédelmi adót (malus écologique) is bevezettek a magas CO2-kibocsátású járművekre, amit a regisztrációt követően egyszer kell megfizetni. A „büntetés” sávos, a legmagasabb teher eddig 12 500 euró volt, azonban 2020. január 1-jétől 20 000 euróra emelték a plafont, amit olyan járművekre kell megfizetni, amelyek széndioxid kibocsátása meghaladja a 184 gramm/km értéket (NEDC mérési ciklus szerint). 2020 márciusától az adórendszert átalakítják az újabb és valamivel reálisabb WLTP mérési ciklusra, így a maximális adómérték azokra a járművekre vonatkozik majd, amelyek CO2 kibocsátása meghaladja a 212 g/km-t. A korábbi 12 500 és az új 20 000 eurós felső határ között a kormány tizenkét sávot vezetett be, amelyek a 201 és 212 gramm/km közötti CO2-kibocsátásra vonatkoznak.

A kormány a bonus-malus rendszerrel a francia állampolgárok vásárlási döntéseinek kedvező befolyásolása mellett az autógyártókat is szeretné ösztönözni a technológiai változások elősegítésére. A vásárlás támogatása mellett a környezetbarát autókra Franciaországban parkolási díj kedvezményt is biztosítanak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.