PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
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

Tesla tulajdonosnak lenni számos szempontból jó. Az egyik ilyen, hogy az autónk lassabban avul, mint egyéb gyártók típusai, ugyanis egyes fejlesztéseket utólag, szervizlátogatás nélkül, interneten történő szoftverfrissítéssel a régi tulajdonosok is megkapják. Többször előfordult már, hogy az autónak növekedett a hatótávolsága vagy gyorsult a töltési sebessége. Ezúttal utóbbiról számolt be az Electrek.

A töltési teljesítmény növelése a Model S és X tulajdonosokat érinti. A legutóbbi (2020.24.6) szoftverfrissítés telepítését követően Supercharger használata esetén a maximális töltési teljesítmény 225 kW-ra emelkedik, természetesen csak Supercharger V3 használata esetén. Egyelőre nem ismert, hogy pontosan melyik autók kapják meg a teljesítménynövelést. Európa első V3-as Supercharger állomását, amely egyben az 500. európai Supercharger volt, 2019 decemberében nyitották meg Londonban.

Megnyílt Európa első V3-as Tesla Supercharger állomása

A ma kapható Tesla modellek maximális töltési teljesítménye az alábbi.

  • Model 3 (Standard Range Plus, a 2019.36.1 szoftverfrissítést követően): 170 kW (korábban 100 kW)
  • Model 3 (Mid Range, 2019.40.1.1 szoftverfrissítést követően): 200 kW (korábban 120 kW)
  • Model 3/Model Y (Long Range változatok): 250 kW
  • Model S/Model X (Long Range „Raven”): 200 kW (egyes példányok a 2020.24.6 szoftverfrissítést követően 225 kW-ra is képesek)

Tesla Supercharger töltőoszlopok maximális teljesítménye:

  • Supercharger V2: 150 kW (eredetileg 120 kW volt)
  • Supercharger V3: 250 kW

Fontos megjegyezni, hogy a csúcsértéket a Teslák csak egy viszonylag szűk tartományban tudják elérni. A töltőoszlopoknál nem csak a maximális teljesítmény, hanem a feszültséget és az áramerősséget is figyelembe kell venni. Ez az oka, hogy egy Tesla Model 3 a 250 kW maximális teljesítményű Supercharger V3 töltőn gyorsabban tölt, mint egy 350 kW teljesítményű Ionity töltőoszlopon. Ahogy az alábbi görbén látható, amíg egy Model 3 SuC v3 esetén a 10%-20% tartományban 200 kW feletti teljesítménnyel töltődik, addig Ionity töltőn a nagyobb elméleti maximum ellenére 200 kW alatt marad a teljesítmény, igaz ezt a 10%-40% közötti tartományban végig megközelíti.

Tesla Model 3 töltési görbe Supercharger v2 és v3 töltőoszlopon (forrás: Electrek)

A Tesla tulajdonosok számára a folyamatosan bővülő Supercharger használat teszi igazán egyszerűvé a hosszabb villanyautós utazásokat. Az autók navigációjában a célállomást megadva az autó megtervezi a tulajdonos helyett a szükséges töltéseket, tájékoztat a töltési időről. A töltőhöz közeledve beállítja az akkumulátor hőmérsékletét az ideálisra, hogy a töltés a lehető leggyorsabb lehessen, valamint utazás közben arra is figyelmezteti a járművezetőt, ha nem elég takarékosan vezet (azaz túl gyorsan hajt), így esetlegesen veszélybe kerülhet a következő töltőpont elérése.

A koronavírus hatása a Tesla Supercharger kihasználtságán is egyértelműen látható volt. Elon Musk tegnap közzétett információi szerint azonban hamarosan eléri a kihasználtság a világjárvány előtti értékeket.

Elon Musk az Isten

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás