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
auto

Harmadik hónapja vezeti az ID.3 a norvég eladásokat

elektromos autó piac
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

A norvég autópiacról gyakran mondják, hogy nem érdemes az eladásokból komoly következtetéseket levonni, mivel egy gazdag, de kis ország piacáról van szó, amit jelentős mértékben torzítanak a hagyományos autókat sújtó magas adók, valamint az elektromos autók támogatása. A szkeptikusokat el kell szomorítanom: a világ egyértelműen Norvégia után halad, a kérdés csupán az, hogy hány évvel vagyunk lemaradva. 2013-ban még Norvégiában is elenyésző volt a tisztán elektromos autók forgalomba helyezése, most pedig úgy tűnik, hogy egy évtizedre sem lesz szükség a teljes átálláshoz.

Ezért olyan népszerűek Norvégiában a villanyautók

2020 novemberében a norvég eladások nagyobbik fele (7035 db, 56,1%) akkumulátoros, tisztán elektromos autó volt. A második helyen a tölthető hibridek állnak (2983 db), 23,8% piaci részesedéssel. A két adatot összeadva láthatjuk, hogy hajszál híján elérte a 80%-ot a tölthető autók piaci részesedése. A hibridek további 9,5%-ot hasítottak a tortából, így a hagyományos, kizárólag benzines vagy dízelmotorral hajtott járművek aránya egyre inkább marginális, 10% alatti.

Akkor sem sokkal rosszabbak az adatok, ha nem csak a legutolsó hónapot, hanem az elmúlt egy évet nézzük. A 2019. december-2020. november időszakban Norvégiában 63.082 tisztán elektromos autó (52,2%), és 24.712 PHEV (20,5%) talált gazdára.

Az idei évben a hagyományos autók piaca annyira kicsire zsugorodott, hogy a Hyundai úgy döntött, 2021 januárjától nem kíván több hagyományos autót értékesíteni a norvég piacon, a Honda pedig 2022-től egész Európára hasonló döntést hozott.

Norvégia legnépszerűbb autója már három hónapja zsinórban a Volkswagen tisztán elektromos újdonsága, az ID.3. Szeptemberben, az autó piaci bevezetésekor 1989 példányt adtak át, októberben pedig rekordot döntött a német gyártó 2475 autó forgalomba helyezésével. Novemberben a szám kissé visszaesett ugyan, 986 példányra, de még ez is elég volt az első hely megőrzéséhez a Nissan LEAF (674 db), az MG ZS EV (644 db) és az Audi e-tron (569 db) előtt.

Világrekord lett az elektromos VW tesztjéből

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás