Elkészült az állomás, ahol álom villanyautót tölteni

Kivételesen idilli, szolgáltatásokban gazdag elektromos töltőállomás nyílt az Egyesült Királyságban. Az Essex megyei Braintree-ben található, úgynevezett Electric Forecourt a legelső tagja a Gridserve 2025-ig tervezett több mint 100 tagú hálózatának, amellyel a vállalat a villanyautó-töltést igyekszik a lehető legkényelmesebbé tenni a felhasználók számára. A koncepció alapja az, hogy az elektromos járművek újratöltése éppen olyan komfortos legyen, mint a hagyományos autók megtankolása a benzinkúton. Noha a lepukkant és koszos üzemanyagtöltő-állomások meglátogatása valószínűleg senkinek sem életre szóló élmény, a Gridserve az igénybe vehető szolgáltatások, valamint a töltés gyorsasága és ára terén szeretné csökkenteni a szakadékot a kétfajta töltőállomás között.

Az Electric Forecourt állomások az első olyan elektromos töltőállomások, ahol kifejezetten a villanyautósok számára települt ki bevásárlási lehetőség, s nemcsak egy bolt, hanem egy egész pláza. Az épületben van posta, kávézó, élelmiszerbolt, valamint ajándék- és könyvesbolt, emellett pihenő- és gyerekrészleg, WC, zuhanyzó, tárgyaló, konditerem (elektromosságot termelő szobabiciklikkel), és villanyautó-bemutatóterem. Az állomás egész területén ingyenes Wi-Fi áll az autósok rendelkezésére.

Az A131-es autópálya mellett felhúzott egyedülálló töltőállomáson összesen 36 villanyautó képes elektromosságot magába szívi egyszerre, a vállalat elmondása szerint a kereskedelmi forgalomban lévő legfejlettebb töltőberendezésekre csatlakozva. A leggyorsabban tölthető járműveket 12 darab, 350 kW-os teljesítményű töltőoszlop várja, ezeken 20 perc alatt akár 320 kilométeres útra elegendő energiát is fel tudnak majd venni azok az autók, amelyek akkumulátora megbirkózik ennyi kilowattal.

12 DC oszlop 90 kW-os teljesítményen tetőzik, valamint 6 berendezés AC töltésre lett tervezve, 22 kW-os teljesítménnyel. A maradék hat töltőoszlop a Tesla-tulajdonosokat várja – a vállalat honlapja nem említi ugyan, de a Plugshare segítségével kiderítettük, hogy ezek már harmadik generációs töltők, azaz 250 kW a maximális teljesítményük.

És ez még nem minden. A Gridserve eltökélt, hogy a villanyautózás költségeit – beleértve a nyilvános villámtöltést – jóval a benzines és dízeles autókkal való közlekedés költségei alá szorítsa, már azok értékesítésének 2030-as betiltása előtt is. Emiatt egy igencsak baráti árazással rukkolt elő, ami állítása szerint alacsonyabb, mint mindenki másé jelenleg a piacon: kWh-nként áfával együtt mindössze 0,24 fontot kell fizetni a töltésért, ami azt jelenti, hogy egy átlagos villanyautó 20 és 80% közötti villámtöltését 10 fontnál (~4000 forint) olcsóbban meg lehet úszni. A rugalmasság érdekében egy változatosabb díjszabás bevezetését ígéri a jövőben a Gridserve.

A töltőállomás 100%-ban megújuló forrásból kapja az elektromosságot, melynek egy részét a töltőoszlopokat fedő tetőkön, valamint az épületen elhelyezett napelemek termelik, a többi pedig a közeli Clay Hill napelem-parkból érkezik. A Gridserve elmondása szerint ez az Egyesült Királyság legelső, állami támogatásoktól mentes napelem-parkja. A rendszer egy 6 MWh teljesítményű energiatároló berendezést is kapott kiegészítésként, hogy akkor is legyen áram, amikor épp nem süt a nap.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.