1600 km hatótáv, és tölteni sem muszáj – foglalható az Aptera

Az Aptera név sokak számára ismerősen csenghet, hiszen az amerikai cég már több, mint 10 évvel ezelőtt nekilátott egy egyedülállóan energia-hatékony hatótáv-rekorder villanyautó fejlesztésének. Akkor pénzügyi okokból nem tudta folytatni a munkát a start-up, de az elmúlt egy évben ismét megjelentek képek a sajtóban a furcsa kinézetű járműről. Az Aptera Motors ugyanis visszatért, és nekifutott még egyszer a szuperhatékony autó megvalósításának, tegnap óta az érdeklődők 100 dolláros foglaló kifizetésével elő is tudják jegyezni a masinát.

Az Aptera hatótávolsága 1000 mérföld (1600 kilométer), ez a mai villanyautó-technológia mellett, amikor a Teslák is legfeljebb 658 kilométert mennek el egy töltéssel az EPA szerint, teljesen őrülten hangzik, és egyben totálisan felesleges. A hatótávban egymással versengő elektromos autók kapcsán nem győzzük hangsúlyozni, hogy ezernyi dolog készteti hosszabb-rövidebb megállásra az embert egy nagy távolságú utazás során (hívja a természet, éhes, cigizni szeretne, elzsibbadt a lába, arról nem is beszélve, hogy kifejezetten ajánlott szünetet tartani a vezetésben a koncentrációs képesség visszanyerése érdekében). Éppen ezért sokkal fontosabb egy sűrű töltőhálózat kiépítése, és az autó villámtöltési képessége – még 500 km-t is alig vezet le valaki megállás nélkül, nemhogy 1600-at.

Műszakilag viszont lehetséges – ezt igyekszik bebizonyítani az Aptera Motors – noha nem épp a megszokott formában. Az, hogy egy Tesláéval megegyező akkukapacitásból (100 kWh) 1600 km-es hatótáv is kinyerhető, részben annak köszönhető, hogy az autó légellenállási tényezője mindössze 0,13, más szóval elképesztően aerodinamikus. A legáramvonalasabbnak mondott villanyautó a piacon hamarosan a Lucid Air lesz, 0,21-es alaktényezővel.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb két Peugeot választható elektromosként

Az Aptera ráadásul ultrakönnyű, de az acélnál sokszorosan erősebb kompozitokból készül, így a tömege mindössze 816-998 kg között mozog, felszereltségétől függően. A jármű négy fő karosszériarészből áll, ami a gyártását is leegyszerűsíti. Az első, különleges Paradigm és Paradigm+ kiadású példányok összeszerelése 2021-ben kezdődik, a honlap szerint ezekből már az összeset lefoglalták a fogyasztók.

Nem nehéz kiszámolni, hogy az Aptera fogyasztása kereken 10 kWh 100 mérföldön (6,26 kWh/100 km), azaz durván fele annyi, mint amit a Lucid ígér csúcsszedánjához, s ezt megtartja más akkuméretek mellett is: választhatunk 25, 40, illetve 60 kWh-s aksit, ezekkel 250, 400, illetve 600 mérföld a hatótáv.

A járművet alapvetően a két első kerék hajtja a háromból 100 kW teljesítménnyel, de választható összkerekes változat, amelyben 150 kW dolgozik. A végsebesség körülbelül 176 km/h, és a 0-100 km/h-s sprint is durván 3,5 másodperc alatt meglehet.

A kétszemélyes járgány karosszériáját napelemek borítják (a tetőn alapfelszereltségként, a motorháztetőn és hátul extraként), a gyártó elmondása szerint ez az összesen 3 négyzetméter felületű, úgynevezett Never Charge rendszer önmagában 45 mérföldes (72 km) hatótávolságot is adhat egy nap alatt, ideális, napfényes időben. Akinek ez megadatik, az akár anélkül is tudja használni az autót, hogy rácsatlakoztatná a hálózatra. Persze az Egyesült Államokban a nagy távolságok miatt ez nem annyira reális, de Európában a napi átlagos ingázás az 50 km-t sem haladja meg.

EZT OLVASTAD MÁR?  400 km-es hatótávval jön a Hyundai Ioniq

A cég az árakat is közzétette: a legkisebb, 25 kWh-s aksiért cserébe 25.900 dollárt vár a vásárlóktól, a legnagyobb aksis típus pedig 44.900 dollárról indul extrák nélkül.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.