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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Döntött a hivatal a Tesla német akkugyáráról

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

Bár úgy néz ki, világjárvány ide, kígyók oda, a Tesla első európai gyárának építése az ütemterv szerint halad, egy kérdés a mai napig megválaszolatlan maradt. Az eredeti tervekben ugyanis szerepelt egy akkumulátorcella-gyártó üzem is, ami aztán később lekerült a rajzokról. A cég mégis azt állította, a Giga Berlinben helyben készülnek a cellák is, és a későbbiekben a Model Y innen kapja majd az aksikat.

Egyelőre a Tesla nyert a német Giga-pókerben

Az elmúlt hónapokban aztán megindult a projekt második fázisának előkészítése is a faültetvények „leszüretelésével” és a tereprendezéssel. Kisvártatva pedig az a hír járta, bizony itt épül majd fel az akkumulátorgyár. Csakhogy, ehhez, figyelmeztettek a kritikusok, külön engedélyeztetési eljárás szükséges, a Tesla pedig ezt még meg sem kezdte. Most mégis úgy néz ki, ez az építkezés is sínen van.

Giga Berlin, 2020 decembere közepén. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Ugyanaz a forgatókönyv

Azt már az autógyár építésénél is láttuk, hogy, a szövetségi és helyi politikai elit hathatós közreműködésével, a Tesla ügyesen kerüli meg a hírhedten lassú német bürokráciát. Egyesek szerint egy ilyen méretű beruházás az országban normál esetben 2-3 évig csak az engedélyek, tanulmányok, lakossági fórumok, és egyéb érdekszervezetek meghallgatásával van elfoglalva, és egy kapavágás nem történik. A Giga Berlin esetében azonban gyakorlatilag 1 év alatt a telepített fenyőültetvényből szinte teljesen szerkezetkész épületekig jutottunk, ahol már egyes csarnokokban (présüzem, festőüzem) megkezdődött a nagyobb gépek telepítése is. Mindezt úgy, hogy végleges építési engedély a mai napig nincs – ez február elejére várható.

A megoldás az volt, hogy a cég minden egyes építési fázisra ideiglenes részengedélyeket kapott, és saját felelősségére építkezhetett. Ez azt jelentette, hogy amennyiben elutasítanák a végleges engedélyt, saját költségükön vissza kell bontaniuk mindent. Ezzel kapcsolatban volt egy kis huzavona is, a Tesla ugyanis késett a részletes megállapodáshoz letétbe helyezendő 100 millió eurós összeg pontos részleteivel, azonban január 15-én megtörtént az átutalás.

Most úgy néz ki, az akkugyár kapcsán is hasonló megoldás született.

A cellagyártás potenciális környezeti terhelése miatt itt nem csak egy szimpla építési engedélyről van szó, hanem szigorú környezetvédelmi engedélyeztetési procedúra következik majd. A Teslát mindenképpen segíti ebben, hogy az új 4680-as cellák szárazelektródás technológiája miatt nincsen szükség a hagyományos aksik gyártásakor használt kemikáliákra, savas oldatokra, amelyek ártalmatlanítását is biztosítani kell. Ráadásul, drasztikusan kevesebb az új cellák gyártásának víz-(és energia) igénye is – márpedig ez már a gyár engedélyei kapcsán is neuralgikus pont volt a helyiek szemében.

Az alábbi két képet a tavaly szeptemberi Tesla akkumulátornap videójából kölcsönöztük. Az elsőn a hagyományos, nedves eljárás, alatta pedig a szárazelektródás technológia főbb jellemzői láthatók. Röviden: eddig sok csúnya kemikália, rengeteg víz, hosszú, és komplikált lépések, és nagy gépek kellettek, de mostantól mindennek a töredéke is elég.

Most, a Berliner Zeitung információi szerint, a Tesla megkapta a hatóságok ideiglenes engedélyét az akkugyár építésének megkezdésére. Az indoklás szerint a tereprendezés és a környezetvédelmi eljárás lefolytatása nem kell, hogy megvárja a végleges engedélyeket, máris megkezdődhetnek a munkák. A döntés már csak azért is lényeges volt, mert ennek értelmében a projekt továbbra is része annak az európai iniciatívának, amely a kontinens akkumulátor-gyártását akarja megteremteni, mivel ez az EU vezetői szerint a jövő gazdaságának egyik alapja lesz, és nem függhetünk az importtól.

Már tisztítják a terepet a második fázishoz. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: The Wolfpack Berlin / Youtube

A német kormány egy olyan program keretein belül igyekszik támogatni a Tesla berlini aksigyárát, amely 12 országban 50 helyszínen tervez hasonló létesítményeket a fenti célok elérése érdekében. Ez pedig EU-s pénzcsapokat nyithat meg a Giga Berlin számára. 

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.