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
auto

Borulhat minden: 10 évre kitiltották az SK Innovation aksijait az USA-ból

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

Tavaly nyár végén számoltunk be róla, hogy csúnya következményei lehetnek az LG Chem és az SK Innovation közötti peres ügynek. Most megszületett a döntés, amely bár igyekszik nem gyomron rúgni a Fordot és a Volkswagent, mégis nagyon komoly következményekkel jár majd.

Komoly következményei lehetnek az LG Chem – SK Innovation pernek

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

Ne lopj

Az intellektuális tulajdon kérdése soha nem annyira egyszerű, mint a fizikai tárgyaké. Ha valaki ellopja egy új fejlesztést prototípusát, vagy tervrajzait, akkor az elég egyértelműen bizonyítható bűncselekmény. De mi van akkor, ha a tudást nem pendrive-okon, hanem a fejekben viszik ki?

A tavaly indult vitában az LG Chem azzal vádolta a másik nagy koreai akkumulátor-gyártó SK Innovationt, hogy kifejezetten azzal a céllal csábította el alkalmazottjait, hogy üzleti titkokat szerezzen meg. Az ügy komolyságét jelezte, hogy a Ford és a VW védőbeszédet írtak az SK Innovation oldalán, azt hangsúlyozva, hogy egy esetleges negatív döntés az ő villanyautós projektjeiket is veszélybe sodorhatja. A koreai cég georgiai üzeme szállítja majd ugyanis a VW ID.4 Amerikában készülő változatához az akkupakkokat, és szintén a vállalat felelős a Ford zászlóshajójának, az F-150 pick-up elektromos verziójának celláiért is.

Az SK Innovation georgiai gyárának látványterve

Most megszületett a US ITC (a nemzetközi kereskedelmi vitákat eldönteni hivatott amerikai állami szerv) végső döntése az ügyben, és az eredmény rendkívül szigorúra sikerült: az SK Innovation nem importálhat, nem árulhat, és nem is gyárthat villanyautó-akkumulátorokat az USA-ban a következő 10 évben.

Kis kapu, nagy fejfájás

A döntés értelmében gyakorlatilag egy évtizedre kitiltották a vállalatot az USA piacáról. Mégis, hagytak 3 kiskaput, ami enyhíteni hivatott a meglévő ügyfelek problémáit:

  • Az SK továbbra is eleget tehet a Kia egyes amerikai villanyautóit érintő garanciális kötelezettségeinek, magyarul, ha ezeknél akkumulátor-hiba lép fel, azt kijavíthatja, vagy kicserélheti;
  • a következő 4 évben teljesítheti a Ford F-150 kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat, valamint
  • a következő 2 évben teljesítheti a VW Amerikában készülő MEB-platformos autó kapcsán kötött szerződésében vállalt kiszállításokat.

Akkor így minden rendben is van, nem igaz? Nos, azért ez ennyire nem egyszerű. Bár elsőre úgy tűnhet a VW és a Ford megúszta a következményeket, az SK Innovation számára nem biztos, hogy így is megéri a bolt. Amikor két új akkumulátor-gyárat építettek, valószínűsíthetően több milliárd dolláros beruházással, akkor nem 2, vagy 4, hanem lehet 10 éves megtérüléssel számoltak, az új helyzet pedig merőben felforgathatja a terveket.

Az SK Innovation hazánkban is jelen van, a képen a komáromi gyáruk látható (forrás: SK Innovation)

A cég közleményben tudatta, hogy az ITC döntése nyomán azonnali tárgyalásokat kezdeményezett a Forddal és a Volkswagennel, mivel az komoly kérdéseket vet fel az új akkumulátor-üzemük jövője szempontjából. Az SK Innovation tárgyalásokat kezdeményez továbbá a Biden-adminisztrációval is, hiszen a döntés nem csak a georgiai gyár majdani 2600 alkalmazottja szempontjából káros, de ellentétes az új kormányzat klímavédelmi céljaival is – írja a vállalat.

Azt nem tartjuk valószínűnek, hogy a cég be se indítsa a termelést, és megszegje a két nagy autóipari óriással kötött szerződéseit, de az sem reális, hogy 4 év után becsukják a kapukat, és leírják a beruházást veszteségnek. Az viszont elképzelhető, hogy az ügy vége az lesz, hogy eladják a gyárat, és kivásároltatják magukat a szerződésből is az új tulajdonossal. Az LG korábban, kicsit gonoszan, megjegyezte, hogy ők készek az SK helyére lépni, de hogy a másik fél ezt hogy látja, azt nem tudjuk.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás