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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

A német folyók is a villanyautózás szolgálatába álltak

elektromos autó

Amikor az autógyártók a klímaváltozásban betöltött szerepéről beszélünk, általában a járművek használata során keletkező üvegház-hatású gázok kibocsátásra gondolunk, és hogy ezeket könnyedén nullára lehetne csökkenteni tisztán elektromos autókra való átállással. Ilyenkor könnyen megfeledkezünk magáról az autógyártásról, ami a járművek meghajtásától függetlenül szén-dioxid-emisszióval jár. Szerencsére egyre több példát látunk arra, hogy a cégek a létesítményeik tetejét napelemekkel borítják be, vagy teljesen megújuló forrásból származó elektromosság vásárlására kötnek szerződéseket, így a gyárak áramfelhasználása gyakorlatilag semmilyen mértékben nem járul hozzá a légkör melegedéséhez.

Európában is egyedülálló napelem-parkot adtak át Győrben

A BMW Group saját elmondása szerint ma már az összes gyártási létesítményét teljes egészében zöld energia felhasználásával üzemelteti, ám a fenntarthatóság jegyében még ennél is messzebbre megy: a jövőben nemcsak tiszta lesz a felhasznált áram, hanem helyben (vagy legalábbis a közelben) állítják elő minden gyár számára. A teljesen elektromos iX SUV és i4 szedán termelése már így fog történni – az Isar és a Lech folyók által generált vízenergia látja el a müncheni és a dingolfingi létesítményeket.

Az iX összeszereléséhez az Isar folyó Landshut és Moosburg szakasza termeli majd az elektromosságot, míg az i4 gyártósora a Lech folyó Gersthofen és Rain közötti részéről kinyert energiát használja fel.

A bajor vállalat a Stadtwerke München és az RWE Supply & Trading szolgáltatókkal kötött szerződést a megújuló energia hosszú távú biztosítására, amelyekből a két villanyautó mellett számos alkatrész gyártására is jut Landshutban, Dingolfingban és Berlinben.

A gersthofeni vízerőmű által termelt elektromosságot Münchenben használja fel a BMW

A közvetlen beszállítói szerződések mellett a saját előállítású megújuló energia felhasználásának arányát is növelni tervezi a BMW. Erre is akad már példa a vállalatcsoport hálózatában, az i3 lipcsei gyártását 100%-ban a németek szélerőművei látják el elektromossággal, míg Mexikóban napelemek szolgáltatják a karbonmentes elektromosságot a termelés nagy részéhez.

Nemrég egy másik fenntarthatósági kezdeményezésről is beszámoltunk a BMW-től, ami az alumínium rendkívül energiaigényes előállításához tartozó emisszió csökkentését célozza, erről itt lehet többet megtudni.

Napenergiával gyártott alumíniumra vált a BMW

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.