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 A kínai CATL leányvállalataként működő CAES (Contemporary Amperex Energy Service Technology) bemutatta az EVOGO névre hallgató moduláris akkumulátorcserélő megoldását, amely akár egyetlen perc alatt kicserélheti egy elektromos autó lemerült akkupakkját egy teljesen töltöttre. Az állomásokon úgynevezett Choco-SEB (Swapping Electric Block) akkumulátorokhoz férhetnek hozzá az ügyfelek, amelyek speciálisan az akkucserére fejlesztett, tömeggyártott blokkok, 160 Wh/kg tömeg-energiasűrűséggel, valamint 325 Wh/l térfogati energiasűrűséggel. Az akkumulátoregységek onnan kapták a nevüket, hogy a táblacsoki kockáira emlékeztetnek – a nagyjából három parkolóhelynyi területet foglaló EVOGO állomások maximum 48 ilyen blokk elszállásolására alkalmasak, s mindegyik blokk saját vezeték nélküli BMS-sel rendelkezik. A CATL megoldása majdnem teljesen univerzális, a jelenleg piacon lévő, globális elektromosautó-platformra épülő villanyautók mintegy 80%-ával kompatibilis műszakilag, ha pedig a következő három évben globálisan megjelenő, elektromos padlólemezre épülő modelleket nézzük, akkor 100% az arány. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy akármilyen elektromos autóval behajthatunk az állomásra cserélni, hanem azt, gyakorlatilag bármelyik, elektromos autók alá tervezett padlólemezt használó autógyártó választhatja a CATL akkucserés megoldását a padlólemez különösebb átalakítása nélkül. Az első elektromos autómodell, mely már gyárilag is alkalmas az EVOGO állomásokon történő cserére, a FAW csoport Bestune NAT MPV-je. Az EVOGO számára az is majdnem mindegy, hogy milyen kialakítású jármű hajt be aksit cserélni. Egy városi miniautónál elegendő például egyetlen blokkot beszerelni, így a tulaj egyetlen perc alatt 200 kilométernyi hatótávot vehet fel. Nagyobb autóknál kettő, vagy három blokk cseréjére is szükség lehet, ami 400, illetve 600 hatótávot jelent. A „csokikockák” cseréje vélhetően egyenként, egymás után történik, így az ideje is 2-3 perce nő. A vállalat akkubérlő szolgáltatása révén egyébként az ügyfelek igényeik szerint eldönthetik, hogy hány blokkra van szükségük. Így például egy családi szabadidő-autó tulajdonosa is beszereltethet mindössze egyetlen pakkot, ha csak városi közlekedésre használja az autót, majd kérhet plusz két blokkot, ha hosszabb útra indul. A Choco-SEB akkuval való felszerelés egyébként nem zárja ki a hálózatról való töltés lehetőségét sem. A felhasználók egy applikáción keresztül tudják majd kezelni az állomásokat. Első körben 10 kínai városban épül EVOGO, de bővebb részleteket nem árult el a cég. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!