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 A Volkswagen csoport (pontosabban a gyártóhoz tartozó pool, avagy flotta) volt az egyetlen, amelynek a rá szabott széndioxid kibocsátási kvóták túllépése miatt büntetést kellett fizetni 2021-ben, a 2020-as eladások flotta kibocsátási átlaga miatt. A Volkswagen fizetési kötelezettsége már egy évvel ezelőtt is nyilvánvaló volt, az azonban, hogy a többi gyártó mind megúszta a büntetést, csak az EU által kiadott dokumentumból derült ki. Az autógyártók által alakított flották széndioxid-kibocsátása és a rájuk vonatkozó határérték (forrás: theicct.org) A Volkswagen flotta 1 grammal lépte túl a számukra előírt, korrekciós tényezőkkel módosított 99 g/km (NEDC ciklus szerint) előírást, míg a többi gyártó flottája 1-5 grammal a határérték alatt tudott maradni. A fenti ábra arra is remekül rámutat, hogy a korrekciós lehetőségek nélkül minden gyártó túllépte volna az előírást. A Toyota-Mazda közös flottája, illetve a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség egyaránt 1 grammal maradt a határérték alatt. A Hyundai, a Kia és az FCA-Tesla-Honda flotta egyaránt 3 grammal maradt a limit alatt, utóbbit persze nyilvánvalóan a Teslától vásárolt kreditek mentették meg a büntetéstől. A legszigorúbb, 93 g/km előírás a PSA csoportra vonatkozott 2020-ban, mivel ők gyártják a legkönnyebb autókat. Ennek ellenére a PSA csoport 4 grammal az előírás alatt tudott maradni. A Legjobban a Ford-Volvo és a BMW flotta szerepelt, akiknek 5 grammal sikerült az előírás alatt maradni, ugyanakkor számukra, illetve a Mercedes-Benz számára a leginkább megengedő a szabályozás, mivel nehéz autókat gyártanak. A Mercedes-Benz ennek ellenére csak 2 grammal tudott a limit alatt maradni. Érdekesség, hogy egyetlen gyártói flottának sem sikerült pontosan az elvárt célértékre belőni a flotta szintű széndioxid kibocsátást. Az autógyártók által alakított flották széndioxid-kibocsátása, a korrekciós tényezők, az eredeti és a módosított határérték (forrás: theicct.org) Milyen korrekciós tényezők segítik a gyártókat? Az Európai Unió által bevezetett széndioxid kibocsátási határértékeknek megfeleléshez az átmeneti időszakban a gyártók számos könnyítést vehetnek igénybe. A gyártók a fejlesztéseiknek köszönhetően innovációs bónuszokat szerezhetnek. Az ún. szuperkrediteknek köszönhetően az 50 g/km alatti kibocsátással rendelkező járművek, praktikusan a tölthető hibridek és a tisztán elektromos autók 2020-ban még duplán számítanak. A szorzó évről évre csökken, a 2021-es eladásokban már csak 1,67-szeres, 2022-ben pedig csak 1,33-mal kell szorozni a tiszta üzemű autók darabszámát. A csökkenés azonban a legtöbb gyártót nem érinti, ugyanis maximum 7,5 g/km csökkentést érhetnek el ezzel a módszerrel a 2020-2022 időszakban, melyet a 10 flottából 8 már teljesen felhasznált. A PSA flotta még csak 5,2 g/km, a Toyota-Mazda pedig csak 1,8 g/km mértékben merítette ki ezt a lehetőséget. További könnyítés, hogy 2020-ban a flotta legszennyezőbb 5%-a nem számított bele az átlagba. A nehezebb autó többet szennyezhet Nem a korrekciós tényezők közé tartozik, mégis jelentős, talán a legfontosabb kedvezmény, hogy az a cég, amely nehezebb autókat gyárt, többet szennyezhet. A gyártók tehát érdekeltek a minél nehezebb autók gyártásában, különösen akkor, ha az adott autó elektromos, tehát önmaga nem bocsát ki káros anyagot. A szuperkreditek tovább ösztönzik a gyártókat a minél nehezebb elektromos vagy hibrid járművek gyártására. Személyautók tömegének változása (forrás: theicct.org) Jól példázza ezt, hogy a 2020-as gyártói célokat 1379,88 kg-os átlagos tömeg alapján határozták meg, azonban a 2020-as modellek valós átlagos tömege 1453 kg-ra növekedett, amely az eredetileg tervezett 95 g/km helyett 97 g/km széndioxid kibocsátást tett lehetővé. Címlapkép: pxfuel 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!