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
auto
2024. 05. 30. csütörtök

Ez az áttörés jelentheti a megoldást a kigyulladó akkumulátorokra

A pánikkeltő szalagcímek ellenére egyáltalán nem nagyobb a valószínűsége az elektromos autók kigyulladásának, mint a hagyományos autókénak, sőt, még csak azt sem mondhatjuk, hogy félelmetesebben ég porrá egy akkumulátoros kocsi, mint egy dízelautó. Az azonban igaz, hogy a lángoló akkumulátorok oltása speciális módszereket és szakértelmet igényel a tűzoltók részéről, és a sérülések okozta gyulladásveszély egy jelentős gyengesége a manapság használatos lítiumion-akkumulátoroknak – egyebek között ezért is övezi akkora várakozás a szilárd elektrolittal működő szilárdtest-akkumulátorokat. Most azonban egy technológiai áttörés megoldást kínálhat erre a problémára.

Nagyságrendekkel tűzveszélyesebb a hagyományos autó, mint az elektromos

A lítium-ionos energiatároló megoldásokkal foglalkozó svájci cég, a Leclanché arról számolt be, hogy azáltal, hogy egy speciális tűzgátló adalékot adott hozzá az elektrolit összetételéhez, 80%-kal csökkenteni tudta a termális események, azaz a kigyulladás kockázatát. Az eredményt az Intertek Germany, egy neves, független tesztelő laboratórium hitelesítette, amely iparági szabványos átszúrásos teszteket végzett a Leclanché 60 Ah-s celláján, és azt tapasztalta, hogy az adalékkal ellátott cellák lényegesen alacsonyabb kockázatot mutattak a kigyulladásra, mint ugyanazok a cellák adalék nélkül.

„Miközben a teljes akkumulátoripar továbbra is jelentős kutatás-fejlesztési erőforrásokat fordít a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére, rendkívül fontos a mai, nagy energiasűrűségű lítium-ion technológia biztonságának fokozása” – írja a vállalat. „A legtöbb eddigi erőfeszítés hátrányosan befolyásolta a cellák teljesítményét vagy élettartamát. A Leclanché nagy teljesítményű és nagy energiasűrűségű lítium-ion cellát tudott kifejleszteni, amely kiváló biztonsági jellemzőkkel rendelkezik anélkül, hogy bármilyen negatív hatással lenne a teljesítményre vagy a hosszú élettartamra.”

A svájciak hozzáteszik, hogy az ő megoldásukra nem kell éveket várni, mint a szilárdtest-akkumulátorra, hiszen 2023 elején megkezdik a gyártást Németországban.

 

Címlapkép forrása: Gasilska brigada Ljubljana (Ljubljanai Tűzoltóság)

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.