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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Mercedes-Benz portfóliójában jelenleg már hat teljesen elektromos Mercedes-EQ modellt találhatunk, melyek három kontinens hat gyárában gördülnek le a gyártósorról. Az évtized végére azonban teljesen átállna villanyautók gyártására a stuttgarti vállalat – legalábbis ott, ahol ezt „a piaci körülmények lehetővé teszik” – ez pedig nagyszabású tervezést és a gyártási hálózat átalakítását, összehangolását igényli. A Mercedes most sajtóközleményben számolt be arról, hogy a vezetőség és az alkalmazottak képviselői megegyeztek az Electric Only stratégiát támogató feladatkiosztás részleteiről.

Érdemes itt az elején megemlíteni, hogy a német prémium márka az elektromosítással párhuzamosan újrapozícionáláson is dolgozik, és a májusi bejelentés szerint három termékcsoportra fókuszál: Top End Luxury, Core Luxury és Entry Luxury. Lesznek tehát csúcsmodellek, az eladások döntő részét adó központi luxusautók, valamint belépő szintű, de a korábbiaknál magasabbra pozícionált járművek. Ez utóbbi kategóriában a modellvariánsok száma 7-ről 4-re csökken, miközben magasabb technológiai felszereltségnek örvendhetnek a vásárlók.

A Mercedes-Benz átalakulásának elsőszámú helyszíne Sindelfingen lesz, ahol a márka prémium csúcsmodelljei (Top End Luxury) készülnek. Tavaly itt indult el a teljesen elektromos EQS luxuslimuzin termelése az úgynevezett Factory 56-ban a hagyományos S-osztály, és a Mercedes-Maybach S-osztály gyártósorán, 2025-től pedig az AMG.EA platformon alapuló elektromos modellekkel bővül a gyár portfóliója.

Mercedes-Benz Sindelfingen

A Core Luxury és az Entry Luxury kategóriák termékein három európai gyár osztozik.

A brémai létesítmény elektromobilitási pályafutása 2019-ben kezdődött az EQC divatterepjáró gyártásával, néhány hónapja pedig a teljesen elektromos EQE is innen indul a kereskedésekbe. Az évtized közepétől itt egy, az MB.EA platformra épülő modellt integrálnak a termelésbe.

Mercedes-Benz Bréma

Rastatt sem maradt villany-Mercedes nélkül, a német-francia határ közelében fekvő városban 2021 óta gyártják a teljesen elektromos EQA kompakt modellt, de plug-in hibrid rendszerrel szerelt kompakt járművek gyártásáért is felelős. 2024-től új, az MMA platformra épülő modellek gördülnek le az üzem gyártósoráról.

Mercedes EQA

A németek villanyautó-stratégiájából mi magyarok is kivesszük a részünket, hiszen tavaly óta Kecskeméten készül az EQB, amely egyébként a legelső, teljes egészében idehaza gyártott elektromos meghajtású sorozatgyártású autó. Ezt az EVA 1.5 padlólemezre illesztik rá az alkalmazottak, de 2024-től új, a kompakt villanyautók alá tervezett MMA, valamint a 2025-ben érkező MB.EA platformra épülő modellek gördülnek le a gyártósorról.

Mercedes-Benz EQB, Kecskemét

Európán kívül két kontinensen gyárt még elektromos autót a Mercedes: Ázsiát Peking, Amerikát pedig Tuscaloosa látja el járművekkel.

A Mercedes-EQ elektromos járművek akkumulátorait egy globális akkumulátorgyártó hálózat szállítja, amely három kontinens gyárait öleli fel. A cég kiemeli, hogy az akkumulátorrendszerek helyi gyártása kulcsfontosságú sikertényező a villanyautózás felfuttatása érdekében, és meghatározó eleme annak, hogy rugalmasan és hatékonyan lehessen kielégíteni az elektromos járművek iránti globális keresletet. Az Accumotive 2012 óta gyárt akkumulátorrendszereket hibridekhez és elektromos járművekhez a németországi Kamenzben. A telephelyen egy második akkumulátorgyár 2018-ban kezdte meg működését, és 2019 óta gyártja az EQC akkumulátorrendszereit, 2021 óta pedig a kompakt modellek akkumulátorait.

A Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) helyi akkumulátorgyártó üzemet hozott létre a kínai pekingi Yizhuang Industrial Park területén, és innen látja el a kínai piacon megjelenő villanyautókat. 2019-ben Bangkokban is nyílt egy üzem, ahol a hálózatról tölthető hibridek és a teljesen elektromos járművek akkumulátorrendszereit állítják elő.

A lengyelországi Jaworban található Mercedes-Benz akkumulátorgyár 2020 óta gyárt plug-in hibrid akkumulátorokat a C-, E- és S-osztályhoz. 2021-ben a telephely kibővítette portfólióját a kompakt Mercedes EQA és EQB akkumulátorrendszereivel.

A németországi Stuttgartban található Untertürkheim telephely részeként két gyár gyárt akkumulátorrendszereket. A hedelfingeni üzem 2021 óta állít elő akkumulátorokat az EQS-hez és az EQE-hez, néhány hete pedig megkezdődött a brühli üzemben a plug-in hibrid akkumulátorok gyártása, amelyeket többek között az új GLC-ben is felhasználnak majd. Idén kezdte meg működését az új akkumulátorgyár Bibb megyében, a Mercedes-Benz tuscaloosai járműgyára közelében, ahol még ebben az évben megindul az akkurendszerek gyártása a teljesen elektromos EQS SUV és EQE SUV számára. A Mercedes-Benz akkumulátorgyártó hálózata a későbbiekben egy másik akkumulátorgyárral is kiegészül a sindelfingeni telephelyen.

Accumotive, Kamenz

A Mercedes-Benz a 2022-2026-os üzleti tervének részeként több mint kétmilliárd eurót fektet be európai gyárainak átalakításába. Ez a lépés a következő generációs elektromos platformok gyártására való felkészülést alapozza meg, biztosítva a jövőbeni foglalkoztatást az európai helyszíneken.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.