A Mercedes-Benz portfóliójában jelenleg már hat teljesen elektromos Mercedes-EQ modellt találhatunk, melyek három kontinens hat gyárában gördülnek le a gyártósorról. Az évtized végére azonban teljesen átállna villanyautók gyártására a stuttgarti vállalat – legalábbis ott, ahol ezt „a piaci körülmények lehetővé teszik” – ez pedig nagyszabású tervezést és a gyártási hálózat átalakítását, összehangolását igényli. A Mercedes most sajtóközleményben számolt be arról, hogy a vezetőség és az alkalmazottak képviselői megegyeztek az Electric Only stratégiát támogató feladatkiosztás részleteiről.
Érdemes itt az elején megemlíteni, hogy a német prémium márka az elektromosítással párhuzamosan újrapozícionáláson is dolgozik, és a májusi bejelentés szerint három termékcsoportra fókuszál: Top End Luxury, Core Luxury és Entry Luxury. Lesznek tehát csúcsmodellek, az eladások döntő részét adó központi luxusautók, valamint belépő szintű, de a korábbiaknál magasabbra pozícionált járművek. Ez utóbbi kategóriában a modellvariánsok száma 7-ről 4-re csökken, miközben magasabb technológiai felszereltségnek örvendhetnek a vásárlók.
A Mercedes-Benz átalakulásának elsőszámú helyszíne Sindelfingen lesz, ahol a márka prémium csúcsmodelljei (Top End Luxury) készülnek. Tavaly itt indult el a teljesen elektromos EQS luxuslimuzin termelése az úgynevezett Factory 56-ban a hagyományos S-osztály, és a Mercedes-Maybach S-osztály gyártósorán, 2025-től pedig az AMG.EA platformon alapuló elektromos modellekkel bővül a gyár portfóliója.
A Core Luxury és az Entry Luxury kategóriák termékein három európai gyár osztozik.
A brémai létesítmény elektromobilitási pályafutása 2019-ben kezdődött az EQC divatterepjáró gyártásával, néhány hónapja pedig a teljesen elektromos EQE is innen indul a kereskedésekbe. Az évtized közepétől itt egy, az MB.EA platformra épülő modellt integrálnak a termelésbe.
Rastatt sem maradt villany-Mercedes nélkül, a német-francia határ közelében fekvő városban 2021 óta gyártják a teljesen elektromos EQA kompakt modellt, de plug-in hibrid rendszerrel szerelt kompakt járművek gyártásáért is felelős. 2024-től új, az MMA platformra épülő modellek gördülnek le az üzem gyártósoráról.
A németek villanyautó-stratégiájából mi magyarok is kivesszük a részünket, hiszen tavaly óta Kecskeméten készül az EQB, amely egyébként a legelső, teljes egészében idehaza gyártott elektromos meghajtású sorozatgyártású autó. Ezt az EVA 1.5 padlólemezre illesztik rá az alkalmazottak, de 2024-től új, a kompakt villanyautók alá tervezett MMA, valamint a 2025-ben érkező MB.EA platformra épülő modellek gördülnek le a gyártósorról.
Európán kívül két kontinensen gyárt még elektromos autót a Mercedes: Ázsiát Peking, Amerikát pedig Tuscaloosa látja el járművekkel.
A Mercedes-EQ elektromos járművek akkumulátorait egy globális akkumulátorgyártó hálózat szállítja, amely három kontinens gyárait öleli fel. A cég kiemeli, hogy az akkumulátorrendszerek helyi gyártása kulcsfontosságú sikertényező a villanyautózás felfuttatása érdekében, és meghatározó eleme annak, hogy rugalmasan és hatékonyan lehessen kielégíteni az elektromos járművek iránti globális keresletet. Az Accumotive 2012 óta gyárt akkumulátorrendszereket hibridekhez és elektromos járművekhez a németországi Kamenzben. A telephelyen egy második akkumulátorgyár 2018-ban kezdte meg működését, és 2019 óta gyártja az EQC akkumulátorrendszereit, 2021 óta pedig a kompakt modellek akkumulátorait.
A Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) helyi akkumulátorgyártó üzemet hozott létre a kínai pekingi Yizhuang Industrial Park területén, és innen látja el a kínai piacon megjelenő villanyautókat. 2019-ben Bangkokban is nyílt egy üzem, ahol a hálózatról tölthető hibridek és a teljesen elektromos járművek akkumulátorrendszereit állítják elő.
A lengyelországi Jaworban található Mercedes-Benz akkumulátorgyár 2020 óta gyárt plug-in hibrid akkumulátorokat a C-, E- és S-osztályhoz. 2021-ben a telephely kibővítette portfólióját a kompakt Mercedes EQA és EQB akkumulátorrendszereivel.
A németországi Stuttgartban található Untertürkheim telephely részeként két gyár gyárt akkumulátorrendszereket. A hedelfingeni üzem 2021 óta állít elő akkumulátorokat az EQS-hez és az EQE-hez, néhány hete pedig megkezdődött a brühli üzemben a plug-in hibrid akkumulátorok gyártása, amelyeket többek között az új GLC-ben is felhasználnak majd. Idén kezdte meg működését az új akkumulátorgyár Bibb megyében, a Mercedes-Benz tuscaloosai járműgyára közelében, ahol még ebben az évben megindul az akkurendszerek gyártása a teljesen elektromos EQS SUV és EQE SUV számára. A Mercedes-Benz akkumulátorgyártó hálózata a későbbiekben egy másik akkumulátorgyárral is kiegészül a sindelfingeni telephelyen.
A Mercedes-Benz a 2022-2026-os üzleti tervének részeként több mint kétmilliárd eurót fektet be európai gyárainak átalakításába. Ez a lépés a következő generációs elektromos platformok gyártására való felkészülést alapozza meg, biztosítva a jövőbeni foglalkoztatást az európai helyszíneken.