Hamarosan kiderülnek a Tesla strukturális akkujának titkai

Sandy Munroék megint Teslákat szednek szét és ezúttal egy elég érdekes darabon dolgoznak: elkezdték a strukturális akkupakkal szerelt texasi Model Y boncolását.

Az első videó figyelemfelketőnek bőven jó volt, de azt ígérik 4-6 teljes anyagot szentelnek majd ennek a projektnek.

Nagy érdeklődés

A cikkünk aljára beszúrt videó első a maga nemében, ugyanis Munroéknak sikerült megszerezniük az egyik első texasi Model Y-t. Bár nekik is volt egy rendelésük, de arra még sokat kellett volna várni, YouTube csatornájuk egy floridai nézője viszont most került sorra és felajánlotta, hogy eladja nekik a rendelését.

Strukturális akkupakk ülésekkel. Forrás: Munro Live

Az autót azért övezi ekkora figyelem, mert Texasban készül először a strukturális akkupakkal és első-hátsó gigacastinggal szerelt változat, amibe már a 4680-as cellák kerültek. Most a videósorozat segítségével a következő napokban és hetekben végigkövethetjük, ahogy a cég szakemberei visszafejtik az autó tervezésének és gyártásnak trükkjeit. Ez a Model Y kétség kívül az autógyártó legfontosabb modellje, ugyanis a jövő Teslái hasonló konstrukcióban készülnek majd.

Bár ez egy erősen műszaki téma, nem egy egyszerű macskás videó, a 17 perces anyagot az első 20 órában már több mint 125 ezer ember látta.

Könnyű és egyszerű

Az autó szétszerelése kapcsán a szakemberek azon lepődtek meg legjobban, mennyire egyszerűen ment a művelet. Mindössze pár takaróelem elmozdítása után csupán arra volt szükség, hogy lecsatlakoztassák az akkut az autó rendszereiről, és kiszedjenek nagyjából 40 darab rögzítőcsavart. Ezek jelentős része az akkun körben található, így rögzítették azt a kocsi vázához, az 1-1 darabból álló első és hátsó présöntvényekhez.

Ami igazán érdekessé teszi a megoldást, az az, hogy a padlókárpit, az első ülések és a könyöktámasz mind az akkupakk tetejére kerülnek rögzítésre, még a kocsi végszerelése előtt, majd az aksival együtt alulról emelik be az egészet a kasztniba. A Munro & Associates szakemberei szerint mind az összeszerelés, mind a szétszerelés egyszerű, a gyártás nagyon flottul fog így menni.

Igy vált szét az aksi és a kasztni. Forrás: Munro Live

Érdekes részlet, hogy a két első ülés közötti könyöktámasz hátra tolt állapotban kerül beépítésre, majd miután az aksival alulról beemelték a kasztniba, előre tolják, és így már az aljában található két rögzítőpont pontosan illeszkedik az autó vázához, a hátsó légbeömlők csöve pedig az autó elejének légkondi rendszeréhez. Ezután már csak két csavarral kell rögzíteni.

Bár az elemzés még csak most kezdődik, azt már kiszúrták, hogy a présöntvény elemekre amit csak lehetett integráltak, így például a nagyfeszültségű vezeték rögzítői sem utólag a vázhoz erősített fülek, hanem az öntvény részei.

Szokatlan látvány: az akku helyén lévő lyukból alulról nézhetjük meg a kocsi belterét. Forrás: Munro Live

Az első mérés is tartogatott meglepetéseket, az akkupakk, az ülések, a kárpitozás és az egyéb ehhez rögzített elemek összesen 544 kilót nyomtak, ami Munroék szerint remek érték, mert vannak náluk elemzésen olyan villanyautók, amelyeknek csak az aksija ennek a duplája.

A következő videókban teljesen szét fogják szedni az autót és az akkupakkot is, így végleges választ kapunk a sorozatgyártásban lévő változat pontos felépítésére.

Frissítés: közben TeslaMaster is elmondta mit gondol erről – a videója itt nézhető meg:

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.