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
auto
2024. 05. 29. szerda

Három elektromos SUV készül megmenteni a Jaguart

elektromos autó

Az I-Pace egy új korszak kezdete lett volna a Jaguar életében, de a várt modellforradalom elmaradt. A változás mégis az elektromos jövő felé terelte a céget, amelynek új vezetője, Thierry Bolloré 2021 februárjában mutatta be a cég nagyszabású átalakításának tervét, amelynek eredményeképp 2025-re a brit márka minden modellje teljesen elektromos lesz.

Most kezdenek kikristályosodni a konkrét tervek és modellek.

A lét a tét

Amikor 2018-ban a Jaguar megkezdte az I-Pace forgalmazását, nagyon nagy várakozások övezték az autó premierjét. A (villanyautós) műszaki paraméterek eléggé vegyesek voltak – egyáltalán nem neveznénk rossznak a 470 kilométeres WLTP hatótávot, de mindenki kedvenc Bjørnje 52 perces 10-80%-os töltési időt mért, ami már próbára teszi az autós türelmét. A megnyerő dizájn, a digitális, de mégis angolosan elegáns beltér, és az akkor még ritkaságszámba menő vezeték nélküli szoftverfrissítés lehetősége azonban szép jövőt vetített elő a modellnek. Az sem volt hátrány, hogy a legendásan problémás brit autót az igazság szerint a Magna osztrák gyárában gyártották.

Az eladások azonban nem váltották meg a világot, a típusból az idei első negyedév végéig összesen 50.053 készült, ami a cég volumenének 10%-a. A Jaguar eladásai az elmúlt években jelentősen visszaestek, a 2018-as 180 ezerről annak majd' harmadára, 2021-ben 62 ezerre. Az idei első negyedév az előző év megegyező időszakához képest közel 50%-os csökkenést hozott, és a hanyatlás az I-Pace-t sem kerülte el, az eladások harmadával csökkentek és alig több, mint 2200 példány készült a típusból három hónap alatt. A cégcsoport pénzügyi helyzete sem rózsás, mert miközben más autógyártóknál a darabszám csökkenése mellett busás haszon keletkezett az elmúlt időszakban, a JLR (Jaguar Land Rover) csoport az elmúlt három évben folyamatosan veszteséges volt.

Újratervezés

A cég át akarja magát pozícionálni a drágább, elektromos luxusautók irányába  - a veszteség részben ennek az átszervezésnek tudható be, tavaly például csak a fejlesztés alatt álló, de elkaszált modellek kapcsán közel 1 milliárd fontot írtak le. Az új irányvonal évi 50-60 ezer autó eladását prognosztizálja csak, azonban ezek a 100 ezer angol font, azaz 50 millió forint feletti kategóriában játszanak majd.

A vállalat 2024-ben tervezi lerántani a leplet az új modellpalettáról, de most nyilvánosságra került pár érdekes részlet a brit Autocar jóvoltából.

Az első három új autó a Panthera nevű platformra érkezik majd, és fejlesztésük az I-Pace bérgyártójával, a Magnával közösen folyik, de állítólag ezeket nem Ausztriában, hanem a brit szigeteken gyártják majd.

Különleges villanyautókat akar a Jaguar, és erre a pénzt sem sajnálja

A legkisebb új Jaguar a Porsche Taycan Sport Turismo versenytársának készül, három-, illetve ötajtós változatokban, és egy-, illetve kétmotoros kiadásban érkezik majd. A típus belépő modelljének ára valahol 80-90 ezer font körül lesz majd, de akár 120 ezerig is lehet konfigurálni a kocsit.

A paletta másik végén, az új zászlóshajó 200 milliméterrel nagyobb tengelytávot kap majd és fő célpontja az amerikai és kínai piac lesz, ahol népszerűek a kiemelkedő hátsó térrel rendelkező luxusautók. Itt már alap lesz az összkerékhajtás, amiről két motor gondoskodik majd. Az induló ár 120 ezer font, az árlista vége pedig 200 ezer angol pénz lehet, ami nálunk már a 100 milliós küszöböt nyaldossa.

A brit lap úgy tudja, hogy a cég szándékosan titkolózik az újdonságok kapcsán, mert már egy olyan kész terméket szeretnének 2024 végén megmutatni, amitől leesik az emberek álla. Annyit sikerült még megtudniuk, hogy a luxusautók a fenntartható gazdálkodással előállított természetes alapanyagokat helyezik majd előtérbe, a cég elektronikai partnere pedig az Nvidia lesz.

A Jaguar a villanyautózás reneszánszára készül

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.