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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Vegyesvállalatot hoz létre a német Mercedes-Benz Vans és az amerikai Rivian nagyméretű elektromos furgonok gyártására.

A közlemény alapján elég jó esély van arra, hogy hazánkban lehet majd az új üzem.

Európai piac

A Mercedes furgonokat, kisteherautókat gyártó üzletága szándéknyilatkozatot írt alá a Rivian amerikai elektromos pickup gyártóval, amely kimondja, hogy miután a két cég kidolgozza a megállapodás pontos részleteit és megkapja a szükséges versenyhivatali hozzájárulásokat is, vegyesvállalatot kívánnak létrehozni, hogy közösen gyártsanak elektromos kisteherautókat.

Villanyautók váltják a dízeleket a Magyar Postánál

A gyártást pár éven belül szeretnék megkezdeni, de azt már most tudják, hogy az üzemben a Mercedes-Benz VAN.EA nevű tisztán elektromos kisteherautó alapjaira és a Rivian következő generációs RLV platformjára is fognak járműveket készíteni. Ennél sokkal több konkrétumot nem árultak el   típusokról, paraméterekről, a közlemény inkább csak az ilyenkor szokásos udvariassági PR formulákat tartalmazza, hogy mennyire nagyra értékeli egymást a két vállalat, és mennyire örülnek, hogy közösen gyártanak majd elektromos kisteherautókat.

Villanyautó teszt: Mercedes-Benz eVito

Az utóbbi időben többször foglalkoztunk ezzel a termékkategóriával, több hazai beszerzésről is beszámoltunk, és mindig megjegyeztük, hogy rendkívül fontos a városi levegőminőség javítása érdekében a hasonló járművek elterjedése, de sajnos jelenleg nagyjából dupla áron árulják őket, mint dízeles testvéreiket. Reméljük az új üzem dedikált elektromos platformjaival ez változni fog.

Nálunk is lehet

Hazánk szempontjából volt azonban egy rendkívül fontos mondat is a sajtóközleményben. Eszerint

a két cég azt tervezi, hogy az új üzem a Mercedes-Benz egy meglévő közép/kelet-európai gyárnak területén épülhet majd fel.

A lehetséges helyszíneket áttekintve szögezzük mindjárt az elején le, hogy a németek általában Közép-Európának tekintik magukat, míg hazánkban ezt a meghatározást inkább magunkra használjuk. Ezzel együtt, ha német helyszínben gondolkodnának, valószínűleg ezt mondták volna hiszen ez pozitív visszhangra talált volna a Mercedes hazájában. A Mercedes-Benz egy másik friss közleményében is azt adja ki a szövegkörnyezet, hogy a meglévő düsseldorfi és ludwigsfeldei helyszínek mellett, bekerül a kisteherautó gyártó lokációk közé egy meglévő kelet európai üzem is, ezzel biztosítva a cég költséghatékonyságát.

Elektromos furgonokat állított üzembe a magyar Tesco

A régiónkban három országban, négy helyszínen van a Mercedes-Benznek termelőüzeme. Romániában Sebeș és Cugir mellett található a cég váltómű gyártásának két telephelye – utóbbiban ennél kicsi szélesebb a portfólió, gyártanak itt egyéb motor és kormány alkatrészeket is. Lengyelországban pedig Jaworban található a cég egyik benzinmotor gyára.

A harmadik ország és negyedik helyszín természetesen Kecskemét – a fentiek közül messze ez a legnagyobb üzem, ráadásul itt komplett autógyár van, meglévő elektromos modellek gyártásával. Az sem elhanyagolható, hogy a vállalat nemrég jelentette be, hogy a debreceni CATL akkugyár első és legnagyobb ügyfele lesz.

Nem füstöl és nem vánszorog: villany transzportert néztünk Biatorbágyon

Természetesen nem látunk bele a cég lapjaiba, és könnyen lehet, hogy nem csak ködösítenek, hanem ők sem tudják még, hol épül majd fel az új gyártósor és még házon belül is versenyeznek a projektért a lokációk. De tekintettel a magyar gyár egyre fontosabb szerepére, az autógyártásban felhalmozott tapasztaltra, és a CATL projektjére, a hazai helyszín nem indul rossz lapokkal.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.