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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A tízszeresére fog nőni Magyarország első Tesla akkuparkja

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

Ahogy arról tavaly év végén beszámoltunk, a Dunamenti Erőmű területén épült meg Magyarország első Tesla Megapack energiatárolója. Az akkumulátoros energiatárolás még eleve nem túl gyakori hazánkban, azonban az új naperőmű telepítési szabályok ezen jelentősen változtathatnak a közeljövőben.

Tesla Megapack akkumulátoros energiatároló épül Magyarországon

A mostani beruházás hazai viszonylatban jelentős teljesítményű, ráadásul Magyarországon eddig nem volt ilyen ipari méretű Tesla akku üzemben.

Tízszer ekkora lesz

A MET csoport 4 MW teljesítményű és 8 MWh kapacitású beruházása a nemzetközi projektekről szóló írásainkhoz szokott olvasóinknak elsőre kicsinek tűnhet, de ahogy Horváth Péter, a Dunamenti Erőmű vezérigazgatója fogalmazott ez egyfajta K+F program, az első fecske számukra.

Horváth Péter, a Dunamenti erőmű vezérigazgatója

Úgy fogalmazott, olyan ez mint az első Tesla Roadster, amelyen sokan nevettek, hogy jópofa játékszer, de nem több. Ma viszont már senki nem nevet a Model Y eladási számain. A csoport azt tervezi, hogy

az erőmű területén ennek tízszerese lesz a végső kiépített kapacitás, tehát 40 MW teljesítményhez 80 MWh tárolókapacitás társul majd.

A MET egyébként két területen összesen 17,6 MW teljesítményű napelemparkkal is rendelkezik, amelyből az egyik itt az erőműben található nem messze a most átadott akkuteleptől.

Ahogy Horváth Péter fogalmazott, a 60 éves, jelenleg 794 MW-os összteljesítményű gázerőműhöz képest elenyészőnek tűnhet a jelenleg 8, később 80 MWh tárolókapacitás de szerepe sokkal fontosabb a méreténél. A Dunamenti Erőműnek ugyanis jelentős szabályozó szerepe van a magyar villamosenergia piacon, a jövőben pedig, amikor hirtelen meg kell emelniük a termelés szintjét, akkor először az akkumulátorok kapcsolódnak majd be a folyamatba, majd ezután pörögnek csak fel a gázturbinák. Ez jelentősen javítja utóbbiak költséghatékonyságát is.

A Dunamenti erőmű további fejlesztések előtt áll

Az erőmű vezetője arról is beszélt, hogy mennyit változott az energiaszektor az elmúlt 20 évben. Korábban nagy, központi erőműveket építettek, amelyek teljesítményét egy hatalmas elosztóhálózat juttatta célba. Ma viszont már egyre decentralizáltabb a rendszer, sokszor pedig maga a fogyasztó is termelővé válik a napelemei által. Ezért ők is azt tervezik, hogy nem csak az erőmű területén, de azon kívül is több új projektjük lesz majd.

Gazdasági kényszer

Lehőcz Balázs Gábor a MET Asset Management Holding AG alelnöke egy másik oldalról világította meg a témát. A szakember úgy fogalmazott, hogy az elmúlt években sokat nőtt a pozitív ösztönzők nyomása az energia szektoron, úgy is mint a párizsi klímacélok vagy a társadalmi elvárások a környezetvédelem kapcsán.

Lehőcz Balázs Gábor a MET Asset Management Holding AG alelnöke

Az emberek többsége azonban egy viszonylag kényelmes pozícióból helyeselt az események kapcsán, mondván egyetért mindezzel, de spóroljon valaki más az energiával.

Az orosz háború és szankciók azonban felrázták a világot, most már nem csak nemes célok, hanem gazdasági és politikai kényszer hajtja a folyamatokat. A világ energiafelhasználásban még mindig a fosszilis energiahordozók vannak többségben, de ezen változtatni kell.

A megújulók kapcsán talán sokan nem gondolnák, de a kapacitások túlnyomó többségét a vízenergia adja, egyszerűen azért, mert ezt már vagy száz éve elkezdtük kiaknázni.

De a napenergia rendkívül fontos lesz a jövőben, és most már eljutottunk arra a pontra, amikor annyira olcsó lett a telepítése, hogy már kormányzati ösztönzők nélkül is megéri, mert megtérül. Hazánkban is rohamosan fejlődik ez a terület és a telepített teljesítmény már eléri a 3,2 gigawattot. A MET csoport egyébként Európa több országában összesen 2000 MW megújuló teljesítményt tervez 2024-ig.

A szakember elmondta, hogy a probléma inkább ott van, hogy a villamosenergia hálózat fejlesztése az elmúlt évtizedekben el lett hanyagolva, márpedig ezen javítani kell, hogy integrálni tudjuk a megújulókat.

Új tervek

Dr. Palkovics László technológiai és ipari miniszter is ott volt a rendezvényen, és beszédét rögtön azzal kezdte, hogy pár órája is éppen Paks I élettartamának meghosszabbításáról egyeztettek, ami jól mutatja mennyire fontos lett az energetikai terület.

Túl magas a földgáz aránya.

A miniszter szerint egyébként hazánk nem áll rosszul a vállalt klímacélok elérésében, de ahhoz, hogy elérjék az EU egyre ambiciózusabb céljait, további lépésekre van szükség. Ehhez jött még a mostani eneregiaválság, amely jól rávilágított, hogy mennyire kitettek vagyunk az orosz gázimportnak. Ahogy fogalmazott

most senkinek nem kell külön elmagyarázni, hogy miért fontos a megújulók arányának növelése.

A minisztérium ezért új energetikai tervet rakott le az asztalra, amely három fő területre koncentrál. Csökkenteni akarják a földgáz arányát a hazai energiamixben, amely ma rendkívül magas, 35%.

Új energetikai startégiai célokat jelöltek ki

Emellett növelni kel az alternatív energiaforrások termelését és a hálózatot alkalmassá kell tenni arra, hogy ki tudja szolgálni a rugalmas villamosenergia igényeket.

2030-ig 16 milliárd eurót költenek az elektromos hálózatra és termelésre.

Így amellett, hogy átfogó intézkedéssorozatot terveznek a földgáz igények csökkentésére, támogatni fogják a megújuló energia projekteket, megújítják a magyar energiahálózatot és tárolókapacitásokat fognak kiépíteni.

Akkumulátor Szövetség

Dr. Kaderják Péter, az egykori ITM energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára, jelenleg a 2021 decemberében alapított Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője is beszédet mondott a Tesla Megapack átadóján, és – nem meglepő módon – az akkutechnológia előnyeit méltatta.

Lehőcz Balázs Gábor, Dr. Kaderják Péter, Dr. Palkovics László, Horváth Péter

Mint fogalmazott, ezek a most átadott akkumulátorok a jelenlegi csúcstechnológiát képviselik, és segítségükkel a megújulók 98-99%-os menetrendpontosságot tudnak tartani, azaz megszűnik az az érv, hogy kiszámíthatatlanok, és nem lehet rájuk nagyobb mértékben építeni. Munkatársaival kiszámították, hogy 760 MWh akkumulátoros tárolókapacitás telepítésével 500 millió köbméter földgázt lehetne hazánkban megspórolni, jelentősen csökkentve kitettségünket, függőségünket. Magyarország éves gázfogyasztása egyébként nagyságrendileg 10 milliárd köbméter, amiből 1,5-2 milliárd köbmétert használunk el gázerőművekben.

Megfagyunk majd télen? Mutatjuk, hogy áll az európai gázhelyzet

A szövetség elnöke által megosztott adatok szert az Európai Unióban idén nyáron már 12% volt a naperőművek aránya a termelésben, ami már a 16% köszénhez mérhető mennyiség. Ez mintegy 20 milliárd köbméter gázt takarított meg, ami jelen piaci áron 29 milliárd eurónak felel meg.

Az átadó zárásaként Dr. Kaderják Péter és Horváth Péter aláírták azt a belépési nyilatkozatot, amellyel a MET csoport a Magyar Akkumulátor Szövetség 52. tagja lett.

Az E.ON már Magyarországon is tárolja a napenergiát

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.