PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 17. szerda

Koreai villanyautók jártak európai törésteszten

elektromos autó

A múltheti Model Y, Ora és Wey töréstesztek mellett közreadtak másik két villanyautós eredményt is az EuroNCAP szakemberei.

Vége a veszélyes kínai autók mítoszának

A közös pont, hogy a két márka egy konszernhez tartozik, de ez egyik modell a legújabb fejlesztés, a másik pedig az egyik legkedveltebb típus ráncfelvarrt változata volt.

Új prémium

A Hyundai-Kia prémium márkája, a Genesis, 2021 nyarán érkezett meg Európába, egészen pontosan az Egyesült Királyságba, Németországba és Svájcba.

A 4,5 méteres Genesis GV60 SUV indulóára jelenleg 56 ezer euró, nagyjából 22 millió forint Németországban. A kocsi az új E-GMP padlólemezre épült, így a Kia EV6 és a Hyundai Ioniq 5 testvére, ennek megfelelően jó eredményre számítottunk. Csalódni nem is kellett, az öt csillag megvan a koreai autónak, ráadásul a felnőttek 89%-os és a gyermekek 87%-os eredménye jónak számít.

A legrosszabb, közepes eredményeket a sofőr jobb lábának védelme kapcsán, illetve a hátsó utasok nyakcsigolyáin mérték, valamint az első utasokat oldalirányú ütközésnél nem tartotta eléggé az ülésben a biztonsági öv – de ennek hatásán tompít a közéjük felfúvódó légzsák. A többi adat megfelelő, vagy jó volt – ami iskolai jegyekre lefordítva négyes vagy ötös. A GV60 fékrendszere automatikusan működésbe lép a baleset során, így kisebb az esélye, hogy az első ütközés után újabb autóknak, tárgyaknak, vagy embereknek csapódunk.

A közlekedés sérülékenyebb résztvevői kapcsán 63%-ot kapott az autó. A GV60 a megszerezhető 36 pontból 19,8-at kapott az elgázolt gyalogos, vagy biciklis potenciális sérüléseinek osztályzásánál, az automata vészfék pedig közel a maximumot, 8,7-et kapott a 9 pontból ilyen esetekben. A vezetéstámogató rendszer 88%-ra vizsgázott, mind a sávtartó, mind az automata vészfék jó eredményeket ért el.

 

Népszerű rokon

A koreai autógyártó konglomerátum egyik legnépszerűbb elektromos modellje a Kia Niro, amelynek most érkezett meg a frissítésen átesett új változata. Fontos megjegyezni, hogy ez azért alapjaiban mégiscsak a régi Niro, nem kapott új padlólemezt, nem tervezték az utolsó csavarig újra, ennek fényében pedig különösen szép teljesítmény, hogy tartja a lépést a korral a biztonság terén is.

Van azonban egy furcsaság, mégpedig, hogy két eredménye is van a kocsinak – egy négycsillagos és egy ötcsillagos teszt is született. Az ok az alapáron járó biztonsági felszerelésben keresendő, a feláras biztonsági csomag nélkül ugyanis a rendszer nem tartalmaz radart, és a kamerák képe alapján nem minden esetben reagál megfelelően a keresztirányban áthaladó autókra, illetve az utolért gyalogosokra és biciklisekre.

Ennek megfelelően a sérülékeny közlekedési szereplők vonatkozásában 75, illetve 76%-os eredményt ért el az autó, a vezetéstámogató rendszerek pedig 60, illetve 79 százalékosra vizsgáztak a külföldön DriverWise nevű biztonsági csomag nélkül, illetve azzal felszerelve.

A hagyományos értelemben vett törésteszten, azaz a váz merevségét, a karosszéria energiaelnyelő képességét, a fejtámlák, övek és légzsákok teljesítményét vizsgáló részben természetesen nincs különbség a Nirok között. A felnőtt utasok számára igen jó 91%-os, míg a gyermekeknek pedig 84%-os biztonságot nyújt az autó – előbbi érték, ha kicsivel is, de jobb, mint a modernebb tervezésű Genesisé. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első utasok lábainál, illetve a sofőr és a hátsó utasok mellkasán mértek kicsit magasabb értékeket, valamint a vezető lábfejeinek és bokájának védelme sikerült csak közepesre. A tesztelők azt is megjegyezték, hogy oldalsó ütközésénél az öv nem tartja eléggé az ülésben az első utasokat, illetve a hátsó utasok nyakcsigolyája is csak közepes védelmet kapott. A Niro is fel van szerelve középső, a két első utas közé felfúvódó légzsákkal és a baleset után a fékek automatikusan működésbe lépnek, hogy csökkentsék az autó továbbsodródását.

Tényleg halálos fegyver a radar nélküli Tesla?

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.