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 Audi márkakereskedésekben fogják gyűjteni a régi kütyüjeinket, hogy a kiszolgált mobiltelefonokban, laptopokban és hasonló eszközökben található akkumulátorok adják a jövő villanyautó-akkumulátorainak nyersanyagait. Sokan féltik a környezetet az élettartamuk végén elásott akkumulátoroktól, miközben az akku újrafeldolgozással foglalkozó vállalatok számára a legfőbb jelenlegi probléma az alapanyaghiány. Az elektromosautó-akkumulátorok nem akarnak megfelelő mennyiségben tönkremenni, ezért a cégek igyekeznek rejtett források után nézni. Az Audi és a Redwood Materials, amely a Tesla alapító JB. Straubel vállalkozása, akkumulátor-gyűjtési programot indít az Audi márkakereskedésekben az Egyesült Államokban, röviddel azután, hogy a Redwood hasonló együttműködést indított a Rotary Clubbal oktatási rendezvényeken történő akkumulátor gyűjtésre. Fotó: Redwood Materials A gyakorlatban úgy működik a program, hogy országszerte az Audi márkakereskedésekben elhelyezik a Redwood újrahasznosító edényeit, az összegyűjtött akkumulátorokat és eszközöket visszaküldik a Redwoodhoz, ahol feldolgozzák azokat, így egyre fenntarthatóbb lesz az elektromos járművek akkumulátorainak gyártása. A Redwood várakozásai szerint a lítium-ion akkumulátorok iránti globális kereslet várhatóan több mint 500%-kal fog növekedni a következő évtizedben, ezért létfontosságúak az akkumulátorgyártáshoz rendelkezésre álló anyagok növelésére fordított erőfeszítések. A Redwood Materials természetesen a nagyobb akkumulátorokról is gondoskodik, együttműködési megállapodása van például a Volkswagen Group of America-val is a Volkswagen és Audi elektromos járművek élettartamuk végére ért akkumulátorok újrahasznosítására is. Ismét zöldebb lesz kicsit az akkugyártás A Redwood felhívja a figyelmet arra is, hogy egyre több fogyasztói eszközben találhatók akkumulátorok. Ne csak az evidens mobiltelefonokra a laptopokra gondoljunk, hanem az elektromos fogkeféken át a porszívókra és fúrógépekre. Egyre inkább elterjednek az elektromos kerékpárok, elektromos robogók, az újratölthető lítium-ion akkumulátorok mindennapi életünkben mindenütt jelen vannak. Az Egyesült Államokban jelenleg 5% az elektromos autók piaci részesedése, de gyorsan növekvő szegmensről van szó, így egyre több akkumulátorra lesz szükségünk. Bár minden lítium-ion akkumulátor változó mennyiségű kritikus ásványi anyagot tartalmaz, de a kobalt, a réz, a nikkel és a lítium szinte végtelenszer újrahasznosítható fémek, mivel a fématomok nem változnak és nem bomlanak le. Ezért a régi eszközök anélkül válhatnak új elektromos járművekké, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítményben vagy az akkumulátor élettartamában. Az Argonne National Laboratory által végzett teszt arra a következetésre jutott, hogy a Redwood által újrahasznosított akkumulátorokból készült akkumulátor-alapanyagok ugyanolyan jól, ha nem jobban teljesítenek, mint a piacon lévő bármely nyersanyag. Ennek ellenére napjainkban a lítium-ion akkumulátort tartalmazó eszközök kevesebb mint 5 százalékát hasznosítják újra, főleg azért, mert nem léteznek egyszerű és egyértelmű újrahasznosítási utak. A Redwood és az Audi óriási lehetőséget lát az ilyen útvonalak megteremtésében, lehetővé téve a fogyasztók számára az akkumulátorok újrahasznosítását, hogy részt vehessenek az elektromos járművek akkumulátorainak fenntartható gyártásában. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!