PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
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

Audi márkakereskedésekben fogják gyűjteni a régi kütyüjeinket, hogy a kiszolgált mobiltelefonokban, laptopokban és hasonló eszközökben található akkumulátorok adják a jövő villanyautó-akkumulátorainak nyersanyagait.

Sokan féltik a környezetet az élettartamuk végén elásott akkumulátoroktól, miközben az akku újrafeldolgozással foglalkozó vállalatok számára a legfőbb jelenlegi probléma az alapanyaghiány. Az elektromosautó-akkumulátorok nem akarnak megfelelő mennyiségben tönkremenni, ezért a cégek igyekeznek rejtett források után nézni.

Az Audi és a Redwood Materials, amely a Tesla alapító JB. Straubel vállalkozása, akkumulátor-gyűjtési programot indít az Audi márkakereskedésekben az Egyesült Államokban, röviddel azután, hogy a Redwood hasonló együttműködést indított a Rotary Clubbal oktatási rendezvényeken történő akkumulátor gyűjtésre.

Fotó: Redwood Materials

A gyakorlatban úgy működik a program, hogy országszerte az Audi márkakereskedésekben elhelyezik a Redwood újrahasznosító edényeit, az összegyűjtött akkumulátorokat és eszközöket visszaküldik a Redwoodhoz, ahol feldolgozzák azokat, így egyre fenntarthatóbb lesz az elektromos járművek akkumulátorainak gyártása.

A Redwood várakozásai szerint a lítium-ion akkumulátorok iránti globális kereslet várhatóan több mint 500%-kal fog növekedni a következő évtizedben, ezért létfontosságúak az akkumulátorgyártáshoz rendelkezésre álló anyagok növelésére fordított erőfeszítések.

A Redwood Materials természetesen a nagyobb akkumulátorokról is gondoskodik, együttműködési megállapodása van például a Volkswagen Group of America-val is a Volkswagen és Audi elektromos járművek élettartamuk végére ért akkumulátorok újrahasznosítására is.

Ismét zöldebb lesz kicsit az akkugyártás

A Redwood felhívja a figyelmet arra is, hogy egyre több fogyasztói eszközben találhatók akkumulátorok. Ne csak az evidens mobiltelefonokra a laptopokra gondoljunk, hanem az elektromos fogkeféken át a porszívókra és fúrógépekre. Egyre inkább elterjednek az elektromos kerékpárok, elektromos robogók, az újratölthető lítium-ion akkumulátorok mindennapi életünkben mindenütt jelen vannak.

Az Egyesült Államokban jelenleg 5% az elektromos autók piaci részesedése, de gyorsan növekvő szegmensről van szó, így egyre több akkumulátorra lesz szükségünk. Bár minden lítium-ion akkumulátor változó mennyiségű kritikus ásványi anyagot tartalmaz, de a kobalt, a réz, a nikkel és a lítium szinte végtelenszer újrahasznosítható fémek, mivel a fématomok nem változnak és nem bomlanak le.

Ezért a régi eszközök anélkül válhatnak új elektromos járművekké, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítményben vagy az akkumulátor élettartamában. Az Argonne National Laboratory által végzett teszt arra a következetésre jutott, hogy a Redwood által újrahasznosított akkumulátorokból készült akkumulátor-alapanyagok ugyanolyan jól, ha nem jobban teljesítenek, mint a piacon lévő bármely nyersanyag.

Ennek ellenére napjainkban a lítium-ion akkumulátort tartalmazó eszközök kevesebb mint 5 százalékát hasznosítják újra, főleg azért, mert nem léteznek egyszerű és egyértelmű újrahasznosítási utak. A Redwood és az Audi óriási lehetőséget lát az ilyen útvonalak megteremtésében, lehetővé téve a fogyasztók számára az akkumulátorok újrahasznosítását, hogy részt vehessenek az elektromos járművek akkumulátorainak fenntartható gyártásában.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás