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 A Tesla FSD Beta programja most már 160 ezer tagot számlál Észak-Amerikában, és a vállalat célja, hogy még az év vége előtt a kontinensen mindenkinek elérhető legyen a tesztüzem, ha a korábbi években megvásárolta, vagy ezután megveszi, esetleg előfizeti ezt az extrát. Most, a 2022.40.5-ös frissítéssel Amerikában megérkezett a legújabb FSD v11-es főverzió, amelynek legnagyobb durranása valószínűleg a legtöbb híroldalon csak egy lábjegyzet lesz. Fontos részlet Biztosak vagyunk benne, hogy amikor majd elérhetővé válik a v11 teljes leírása, a Tesla oldalakon keresztül sorolja majd azt a sok kis apró újítást, amelyek 5-10-15 százalékkal teszik gyorsabbá, okosabbá, pontosabbá a fejlesztés alatt lévő önvezető rendszert. Az új főverzió legfontosabb újdonsága azonban kétség kívül az, hogy nyugdíjba küldte az Autopilotot. Talán még rendszeres olvasóink között is lesz, akinek újdonság, hogy egészen mostanáig még az észak-amerikai FSD Beta programban résztvevő autók is a régi Autopilotot használták, ha gyorsforgalmi útra tértek. A kocsik rendszerében egyszerre volt jelen a városi közlekedéshez az FSD programja, az autópályázáshoz pedig ugyanaz a hagyományos Autopilot szoftver, amit mindenki más is használ. A régi szoftver olyan neurális hálókat használt, amelyek egyszerre csak egyetlen kamera, egyetlen képkockája alapján tudtak döntéseket hozni, ezért csak egyszerűbb közlekedési környezetben voltak alkalmasak a használatra. A cég most azt mondja, hogy az FSD Beta hálói egyszerre több kamera folyamatos képét képesek feldolgozni, tervező funkciója pedig sokkal összetettebb helyzetek kezelésére, több közlekedési szereplő interakciójának előrejelzésére képes, így kevésbé támaszkodik a felfestésekre, és intelligensebben, finomabban irányítja az autót. EAP – az Enhanced Autopilot (félig) magától is sávot vált. A Tesla a Mobileye-jal való szakítás után kezdte saját vezetéstámogató ADAS rendszerének fejlesztését, utolsó főverziója pedig már több, mint négyéves, azóta csak finomítgattak rajta. Érthető, hogy nem költöttek túl sok pénzt és nem fordítottak rengeteg fejlesztési időt a régi szoftver továbbgondolására, hiszen a cég 150 fős mérnökcsapata leginkább a mindent leváltó FSD rendszeren dolgozott és dolgozik ma is. A legutóbbi legjelentősebb változtatás az volt a kettes szintű vezetéstámogató történetében, amikor kivezették a radart, és átálltak kizárólag a kamerák használatára. Azt gondolhatnánk, hogy, ha az FSD – emberi felügyelet mellett, és teszt jelleggel ugyan, de – már ma is alkalmas városi forgalomra, akkor a sokkal egyszerűbb, zömmel zárt pályás, szintbeli kereszteződésektől mentes környezet nem lenne neki túl nagy kihívás, ezért meglepő lehet, hogy a kocsik autópályán mégis visszaváltottak a négyéves kódra. A magyarázat valószínűleg az, hogy mivel az Autopilot évek óta jól működött, addig nem akartak arra erőforrást fordítani, hogy azt lecseréljék, a neurális hálókat tanítgassák, amíg sokkal égetőbb problémáik voltak. Fotó Bérczi Balázs A váltás ideje most jött el, a v11-től az FSD aktiválása után a felhasználók már egyáltalán nem fognak találkozni a régi Autopilot tevékenységével, minden környezetben, minden útvonalon az új önvezető szoftver dolgozik majd. Kíváncsian várjuk a videókat. A fenti fejlemény azonban ezen túl azért is lényeges, mert egyre valószínűbbé teszi, hogy a jövőben szélesebb körű lesz ez a váltás. Ha sikeres ez a frissítés, akkor mostantól még kevésbé éri majd meg a Teslának a két, egymástól független programkód fejlesztése. Valószínű, hogy előbb-utóbb elsőként Észak-Amerikában, utána pedig a világ többi részén is egy lebutított, funkcióiban korlátozott FSD szoftver veheti át a jelenlegi Autopilot helyét. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!